لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

دکتر کرمی و اتهام فحشا به خاطر مقاله‌نویسی


دکتر اکبر کرمی
دکتر اکبر کرمی
دکتر اکبر کرمی پزشک و استاد دانشگاه که از سوم آذر ماه سال گذشته بازداشت همچنان در بازداشت و در بلاتکلیفی به سر می برد.

اتهام های وارده به دکتر کرمی از توهین به رهبر تا اشاعه فحشا را در بر می گیرد. به گزارش برخی رسانه های بازتاب دهنده مسائل حقوق بشر در ایران، خانواده‌ او نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل نوشته‌اند که بر اساس آن «دکتر کرمی در فشار است تا به تعبیر پرونده‏سازان، با آنان راه بیاید و با مصاحبه‏اى کذایى، بر کارهاى ناکرده اعتراف و طلب بخشش کند.»

دکتر کرمی علاوه بر حرفه پزشکی از جمله فعالان حقوق بشر در قم نیز بود و مقالات و گفت‌وگوهای مختلفی در رسانه ها از او منتشر شده است.

محمد سیف زاده، وکیل آقای کرمی در مورد او به رادیو فردا می گوید: اتهاماتی که در دادسرا و در کيفرخواست عليه او آمده توهين به رهبری، توهين به رياست جمهوری، نشر اکاذيب به منظور تشويش اذهان عمومی، اشاعه فحشا و اقدام عليه امنيت بود که پرونده دو قسمت شد، يک قسمت به شعبه دوم دادگاه انقلاب رفت و قسمت ديگر به شعبه ۱۰۱ دادگاه عمومی- کيفری قم.

نتيجه اين که در دو دادگاه آقای دکتر کرمی به شش سال حبس، پنج سال تبعيد به شهرستان خورمج، ۷۴ ضربه شلاق و لغو پروانه طبابت به مدت پنج سال محکوم شد که ما برای هر دو حکم تجديد نظر خواستيم. در ضمن با اين که مدت قرار بازداشت او منقضی شده بود، دادگاه انقلاب از لغو قرار بازداشت به رغم تکليف قانونی خودداری می کرد و بلاخره پرونده به شعبه ششم دادگاه تجديد نظر قم ارسال شد و در آنجا قرار بازداشت لغو و او آزاد شد. حال دايره تجديد نظر خواهی به دادگاه داده شده و اميدواريم به اين موضوع رسيدگی کنند.

شما اشاره کرديد يکی از موارد اتهامی دکتر کرمی اشاعه و تشويق به فساد و فحشا بوده است. لطفاً توضيح دهيد که اتهام فساد و فحشا چه بوده است؟

تمام اتهاماتی که به دکتر وارد کرده اند فقط به خاطر نوشتن مقاله است. اشاعه فساد وفحشا هم در ارتباط با سلسله مقالاتی است که او در مورد يک بحران جنسی می نوشته و صحبت می کرده است.

دکتر کرمی می گويد ما ايرانی ها دارای اضطراب و استرس جنسی هستيم و اگر اين مسئله مديريت نشده و با آن مقابله نشود، تبديل به بحران های جنسی و اجتماعی خواهد شد. حکمی که منجر به محکوميت او شده در ارتباط با اين تئوری است.
دکتر کرمی می گويد ما جهان سومی ها و ايرانی ها دارای اضطراب و استرس جنسی هستيم و اگر اين مسئله مديريت نشده و با آن مقابله نشود، تبديل به بحران های جنسی و اجتماعی خواهد شد. اساس تفکری که دکتر کرمی بيان کرده اين است و حکمی که منجر به محکوميت او شده در ارتباط با اين تئوری است.

اين تئوری را می توان بررسی کرد و پاسخ گفت، اگر صحيح است قبول کرد و اگر صحيح نيست آن را رد کرد. اين گونه اتهامات هيچ گونه توجيه قانونی ندارد و به صراحت در قانون حفظ احترام و حقوق شهروندی آمده که هم قضات و هم ماموران اطلاعات و ضابطين دادگستری از ورود به اين مقوله ممنوع هستند، ولی متاسفانه در موارد بسيار زيادی چنين پرونده هايی برای افراد می سازند.

البته اکنون در زمان دادستانی جديد من کمتر اين موارد را ديده ام.

آقای احمدی نژاد بارها درصحبت های خود گفته است کسی برای انتقاد و اعتراض به رئيس جمهور در زندان و محکوميت به سر نمی برد، در حالی که شما اشاره کرديد يکی از موارد اتهامی دکتر کرمی توهين به رئيس جمهور است. آيا بر اساس قانون چنين چيزی جرم محسوب می شود و آقای کرمی چه اهانتی به رئيس جمهور کرده است؟

البته آقای دکتر مقالاتی انتقادی داشته و در بعضی موارد اين انتقادها تند است، اما با توجه به قانون استفساری کلمات موهن و توهين که درمجلس ششم به تصويب رسيد و می گويد کلماتی که بر زبان جاری شده و يا نوشته می شود بايد صراحتا دلالت بر توهين کند وگرنه توهين محسوب نمی شود، بنابراين به رغم تند بودن بعضی از مقالات دکتر من معتقدم که اينها از مصاديق توهين نيست. ولی متأسفانه هم درمورد توهين به رهبری او را محکوم کرده اند و هم توهين به رياست جمهوری.

جالب است که به رغم اين که درکيفرخواست نيامده بود، دادگاه شعبه ۱۰۱ عمومی- کيفری قم پا را فراتر گذاشت و گفت دکتر کرمی به شورای نگهبان، رياست جمهوری و تمام مقامات کشور توهين کرده است. آن چه تا به حال در مورد دکتر کرمی اتفاق افتاده از اساس غيرقانونی بوده است.
XS
SM
MD
LG