لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

آرش و آیسل با «همیشه» در یوروویژن


آرش و آیسل
آرش و آیسل
مسکو در سومین هفته اردیبهشت شاهد برگزاری مسابقه جهانی یوروویژن بود.؛ مسابقه ای که در آن چهره‌های بومی موسیقی پاپ حضوری پررنگ دارند. این هنرمندان از بیش از ۴۰ کشور جهان در این رقابت بزرگ شرکت کرده‌اند.

سابقه این مسابقه به پنجاه و سه سال پیش بازمی‌گردد. در پنجاه و چهارمین دور این رقابت جهانی آرش، خواننده موزیک پاپ ایرانی، به همراه دختر ۲۰ ساله ای به نام آیسل از جمهوری آذربایجان با ترانه «همیشه» شرکت کرده اند.

اما شرح و بسط ماجرا را در گفت‌وگوی رادیو فردا با آرش بخوانید.

آرش در ابتدا از فضای مسابقه یوروویژن ۲۰۰۹ در مسکو می‌گوید: همان طور که گفتيد ما اکنون در مسابقه يوروويژن هستيم و اين مسابقه خيلی بزرگ و با عظمت است. هزارن خبرنگار از تمام دنيا آمده‌اند و من حتی پوتين را هم ديدم.

چطور ولاديمير پوتين را ملاقات کردی؟

تمرين‌های زياد و مختلفی برای دوربين و صدای مسابقه انجام می‌شود، مثلا يک بار بدون لباس و يک بار با لباسی که قرار است روی صحنه بپوشیم و غيره. هنگامی که ما مشغول اين تمرين‌ها بوديم، ولاديمير پوتين آمد و از ميان ۴۴ کشور حاضر، فقط تمرين‌های ما را تماشا کرد.

احساس خوبی بود، ولی کمی هم ترسيدم چون کسی نگفته بود که پوتين به آنجا می‌آيد. يک دفعه ديدم ولاديمير پوتين وسط صحنه ايستاده، با ما دست می‌دهد و به ما تبريک می‌گويد. او گفت اميدورم کارها برايتان خوب پيش برود.

چطور شد با آيسل، دختری از جمهوری آذربايجان، همکاری کردی؟

من در ماه دسامبر در باکو کنسرت داشتم و چند هفته بعد از اين کنسرت، فهميدم که آيسل قرار است در مسابقات يوروويژن نماينده آذربايجان باشد. مسابقه‌ای گذاشته بودند برای انتخاب آهنگی که آيسل می‌خواند.

برای اين مسابقه از من هم خواستند که آهنگی ارايه دهم و من به اين مسابقه علاقمند شدم و آهنگ « always» (همیشه) را فرستادم. آنها از آهنگ خوششان آمد و اين آهنگ در مسابقه برنده شد و بعد هم قرار شد که من و آيسل با هم آهنگ را اجرا کنيم.


ویدئوی «همیشه» از یوروویژن ۲۰۰۹ در یوتیوب

اين آهنگ و شعر، ساخته خود تو است؟


بله شعر و آهنگ از خودم و دو تا از دوستانم است که آهنگ‌ها را با هم می‌نويسيم. اين آهنگ را مخصوص يوروويژن درست کرديم، البته کمی ردپای آرش هم در آهنگ وجود دارد ولی سبک آن يوروويژن است. چون اين مسابقه بين‌المللی است، برای اين که مردم زبان آن را بفهمند، من برای اولين بار آهنگی به زبان انگليسی خواندم.

مسابقه يوروويژن ۱۵۰ ميليون بيننده دارد و ۹۰ درصد مردمی‌که برنامه را نگاه می‌کنند و از هر سنی هستند، برای اولين بار است که آهنگ تو را می‌شنوند.

ما در اين مسابقه فقط سه دقيقه وقت داريم و بنابراين بسيار مهم است که در اين سه دقيقه آهنگی درست کنی که سريع تاثير بگذارد. در نتيجه آهنگ «همیشه» را طوری درست کرديم که وقتی برای اولين بار کسی گوش دهد برود توی ذهنش.

مردم بايد از اين آهنگ زودتر خوششان بيايد چون بيشتر کسانی که اس ام اس می‌زنند و به آهنگ تو رای می‌دهند، برای اولين بار است که آهنگ را می‌شنوند...

تو به عنوان نماينده جمهوری آذربايجان حضور پيدا کردی. داستان چيست؟

برای شرکت در اين مسابقه نيازی نيست که حتما از همان کشور باشيد و آدم می‌تواند از هر جايی باشد. خوب من هم ايرانی هستم و همه می‌دانند که من ايرانی هستم و به همه اين را گفته‌ام.

اين آهنگ مخلوطی از ايران و آذربايجان است، البته کشور ما با آذربايجان خيلی نزديک است و برای من راحت بود که بتوانم به عنوان نماينده آذربايجان در مسابقه شرکت کنم.

البته راستش را بخواهيد، بزرگترين آرزوی من اين است که بتوانم به عنوان نماينده ايران در مسابقه شرکت کنم، ولی اکنون چنين امکانی وجود ندارد. من عاشق ايران هستم و اميدوارم بتوانم اسم ايران را بيشتر بالا ببرم.

...

  • به «همیشه» آرش و آیسل رای می‌دهید؟ به نظر سنجی در صفحه اول رادیو فردا بروید و رای بدهید.
XS
SM
MD
LG