لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

رضوی فقیه: شرایط بغرنج‌تر می‌شود، راه‌حل‌هایی که تنش را رفع کند کم‌تر


ادامه اعتراض‌ها، ادامه راه‌پیمایی‌ها و بازگشت خشونت، سرکوبی و کشتار معترضان به خیابان‌های ایران؛ روز عاشورا در شهرهای ایران نه تنها آرام سپری نشد بلکه چهره عریان خشونت در آن بیش از هفته‌های اخیر نمایان شد. اعتراض‌های ایران که در مناسبت‌های مختلف ادامه می‌یابد و با مناسبت‌های مختلف حتی شکل تازه‌ای به خود می‌گیرد، آیا این بار هم وارد مرحله تازه‌ای شده است؟

آیا رخدادهای روز عاشورا، روند مخالفت‌ها و رفتار معترضان و نیروهای امنیتی را تغییر خواهد داد؟

در خیابان‌ها شهرهای ایران چه گذشت و از این پس چه احتمالاتی فرا روی جنبش اعتراضی در ایران است؟

این پرسش‌ها و بیشتر از آن را با تحلیلگران و فعالان مدنی و سیاسی مختلف مطرح کرده‌ایم. پرسش‌ها و پاسخ‌ها را در اختیار کاربران رادیو فردا قرار می‌دهیم، ضمن آنکه از شما هم دعوت می‌کنیم تا با نوشتن نظرات خود بر هر مصاحبه و گزارشی در این بحث شرکت کنید.


سعید رضوی فقیه
، فعال سیاسی اصلاح طلب، یکی از سخنگویان ستاد مهدی کروبی در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری: را برعهده داشت مهم‌ترين مسئله‌ای که ما می‌توانيم در مورد حوادث اين روزها بگوييم اين است که حکومت جمهوری اسلامی و رهبران اين نظام تصميم گرفته‌اند از شيوه‌هايی برای سرکوب مردم استفاده کنند که عبيدالله بن زياد در واقعه کربلا و قيام امام حسين از آن استفاده کرد، يعنی ايجاد فضای رعب و وحشت و استفاده از دستگاه پليسی و امنيتی برای سرکوب مردم و مرعوب کردن آنها.

به نظر می‌رسد اين شيوه‌ها در شرايط فعلی به نتيجه مورد نظر حاکمان منجر نخواهد شد، بلکه موجب التهاب بيشتر فضای سياسی جامعه ايران خواهد شد.

اين التهاب کار را به کجا خواهد رساند؟

متأسفانه سير وقايع به سمتی پيش می‌رود که شرايط اجتماعی و سياسی ايران روز به روز بغرنج‌تر می‌شود و راه‌حل‌هايی که می‌تواند تنش و بحران را مرتفع کند و باعث ايجاد تفاهم و آشتی در کشور شود، محدودتر و کمتر می‌شوند.

به نظر من هر چه زمان بگذرد چيزی به مشروعيت و حتی اقتدار حکومت اضافه نخواهد شد، بلکه به نقطه برخورد نهايی نزديک‌تر می‌شويم و ممکن است مردم به تدريج احساس کنند هيچ راهی برای تفاهم با حکومت و مطالبه خواست‌هايشان در چهارچوب قانون و نظم موجود امکان پذير نيست و دست به حرکاتی بزنند تا بتوانند با يک شورش عمومی به خواست‌های خودشان برسند و شعارهايشان را به کل نظام سياسی و رهبری نظام سياسی معطوف کنند.

چرا حاکميت تصميم گرفته با معترضين، به شکل راديکال‌تری برخورد کند؟

سال‌هاست در لايه‌های امنيتی جمهوری اسلامی اين بحث مطرح است که بايستی از تاکتيک رعب و وحشت استفاده کنند و به کارگيری اين تاکتيک را هم به شيوه پيامبر اسلام نسبت می‌دهند، در حالی که چنين اقدامی در سيره پيامبر اسلام صرفاً برای ارعاب دشمن بيرونی و در يک عمليات نظامی بوده که اين کار را با شيوه‌هايی چون افروختن آتش زياد برای زياد جلوه دادن شمار لشگر اسلام انجام داده‌اند.

اما در سيستمی مانند سيستم پليسی بنی اميه و حکومت عبيدالله بن زياد در عراق، ارعاب نه به عنوان يک تاکتيک نظامی بلکه به عنوان يک استراتژی سياسی در برابر مردم کشور استفاده شد.

متأسفانه جمهوری اسلامی هم از استراتژی رعب نه به عنوان يک استراتژی نظامی بلکه به عنوان يک استراتژی سياسی برای ساکت کردن مردم، به خانه راندن و ترساندن آنها استفاده می‌کند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG