لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

تصادف مرگبار مینی‌بوس دانشگاه آزاد تبریز؛ تحصن در دانشگاه


بخشی از مجتمع دانشگاه آزاد تبریز
بخشی از مجتمع دانشگاه آزاد تبریز
در پی کشته شدن دو تن و زخمی شدن هشت تن از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد تبریز در جریان سانحه‌ای که برای سرویس رفت و آمد دانشجویان این دانشگاه روی داد، دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز، از روز یکشنبه تجمعی اعتراض‌آمیز برگزار کرده و از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند.

«سلمان سیما» یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد، به عنوان سخنگوی دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز، در گفت‌وگویی با رادیو فردا از جزئیات این تجمع می‌گوید.

سلمان سیما: «یک‌شنبه تجمع حدود سه هزار نفری در دانشگاه تبریز انجام شد. در بین متحصنان اعلام شد که دانشجویان سه روز عزای عمومی خواهند داشت و اعلام شد که کلاس‌ها تعطیل خواهد بود و امروز هم اکثر کلاس‌ها توسط خود دانشجوها تعطیل شد و بین دانشجوها یک فضای ناامیدی و یاس و غم‌زدگی وجود دارد. روابط عمومی دانشگاه برای سرپوش گذاشتن روی بی‌کفایتی مسئولان شهری و مسئولان دانشگاهی در دانشگاه پلاکاردهای سیاه نصب کرده و تسلیت گفته است. دو دانشجوی دختر متاسفانه جانشان را از دست دادند و هشت نفر هم در بیمارستان هستند که وضعیتشان آنچنان مساعد نیست.»

آقای سیما درباره خود حادثه ممکن است توضیح دقیقی بدهید که اصلاً حادثه چگونه روی داد؟

در مجمتع مرکزی دانشگاه آزاد تبریز ۲۴ هزار دانشجو تحصیل می‌کنند و خارج از شهر قرار دارد. برای فاصله شهر تا دانشگاه با هماهنگی مدیران و مسئولان دانشگاه سرویس‌هایی قرار داده شده ولی متاسفانه این سرویس‌ها تعدادشان کافی نیست و ازدحام دانشجوها در این سرویس ها زیاد است. دیروز آن مینی بوسی که دچار سانحه شده بود، بیش از اندازه ظرفیت و حتی بیش از صندلی های خود دانشجو سوار کرده بود. شیب تندی دارد این مسیر. البته مسیرهای دیگری هم به شهر وجود دارد که متاسفانه رسیدگی نمی‌شود. این مینی بوس در همین شیب تند که می‌رفته، ترمز خالی می‌کند و دچار تصادف می‌شود و چند دانشجو متاسفانه زخمی ‌می‌شوند و دو تن جان خود را از دست می‌دهند.

در نقل قول‌هایی که از دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز در برخی خبرها آمده، ذکر شده که چنین حوادثی در دانشگاه آزاد تبریز سابقه هم داشته است.

در سال ۱۳۸۵ به دلیل ازدحام بیش از اندازه، متاسفانه یکی از دانشجویان دختر حین حرکت مینی بوس، از مینی بوس پرت می‌شود بیرون و جان خود را از دست می‌دهد. البته دانشجوها همان موقع هم اعتراض کردند. چهار پنج روز تحصن و اعتصاب در دانشگاه ادامه داشت. مسئولان شهری قول افزایش سرویس ها را می‌دهند. این افزایش سرویس ها در حدود یک هفته انجام شد ولی متاسفانه بعد از آن هیچ امکاناتی اضافه نشد. آن افزایش سرویس‌ها موقتی بود. که اگر همان موقع توجه می‌شد، ما شاهد تکرار چنین وقایعی نبودیم.

گفته می‌شود از سوی آقای جاسبی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران هم گویا کمیته‌ای برای بررسی علل وقوع این حادثه تشکیل شده؟

بله، آنطور که ما هم شنیده ایم، کمیته ای را برای رسیدگی به این قضیه تشکیل داده‌اند.

خواسته‌های دانشجویان متحصن در دانشگاه آزاد تبریز چیست؟

خواسته‌های متحصنین عذرخواهی رئیس واحد آقای دکتر عزیر جوانپور بود، که از مدیران اصولگرا هستند؛ تشکیل شورای صنفی و استعفای مدیر ترابری دانشگاه -که تا حالا عذرخواهی رئیس واحد انجام شده است.
XS
SM
MD
LG