لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۹

«باید دید آقای خامنه‌ای کدام سمت دعوای دانشگاه آزاد می‌ایستد»


مجلس شوراى اسلامى روز یکشنبه ، اساسنامه جديد دانشگاه آزاد را لغو كرد.

طرح مجلس پس از آن تصويب مى شود كه ماه ها اختلاف و درگيرى بر سر اداره دانشگاه آزاد اسلامى ميان دو جناح هوادار محمود احمدی نژاد و نزدیکان به اکبر هاشمی رفسنجانی که از اعضای هيئت موسس این بزرگترين دانشگاه غير دولتى در ايران به شمار می روند، در جريان بوده است.

منتقدان هدف از اقدام هاى دولت محمود احمدى نژاد عليه دانشگاه آزاد اسلامى را در اختيار گرفتن كامل اين مركز آموزشى بزرگ و محدود كردن بيشتر حوزه نفوذ اكبر هاشمى رفسنجانى، از اعضاى هيئت موسس اين دانشگاه ارزيابى كرده اند.

در گفت و گویی با مجید محمدی، تحلیلگر سیاسی در نیویورک، نخست از او پرسیده ایم که دولت اصولگرایان، چه تغییرات و اهدافی را در اساسنامه جدید خود برای دانشگاه آزاد، دنبال می کند؟




مجید محمدی:
کاری که دولت آقای احمدی نژاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داد، این بود که با تغییر اعضای هیئت مدیره دانشگاه بتواند در تعیین ریاست دانشگاه اعمال نظر کند. هم آقای جاسبی را کنار بگذارد و هم اینکه مدیریت دانشگاه را دوره ای کنند که فردی مثل آقای جاسبی نتواند برای سه دهه مدیر دانشگاه باشد. همچنین اموال دانشگاه را از اینکه وقف شود و در اختیار یک نهاد غیردولتی قرار بگیرد به یک بخش دولتی منتقل کنند.

آقای محمدی، با این وضع و حتی با علم به اینکه این اقدامات در ایران با هدف حذف جناح اصلاح طلب صورت می گیرد و هدف علمی ندارد، باز این پرسش پیش می آید که چرا مدیریت دانشگاه آزاد نباید یک مدیریت در گردش باشد و چرا یک نفر باید نزدیک به سه دهه مدیریت یک نهاد غیردولتی را بر عهده داشته باشد؟

دانشگاه آزاد متاسفانه یک شرایط شترگاوپلنگ را دارد. یعنی در مواردی که بخواهد از امتیازات حکومتی استفاده کند دولتی است و اعضای هیئت مدیره اش یا مدیرش را شورای انقلاب فرهنگی که یک نهاد حکومتی است تعیین می کند و در مواردی که بخواهد شهریه بگیرد از مردم به صورت بخش خصوصی عمل می کند. در مواردی که بخواهد بگرزید از دادن مالیات به صورت بخش غیر انتفاعی عمل می کند. اینها مشکلات ساختاری است که در نهاد دانشگاه آزاد وجود دارد. اما تلاش دولت آقای احمدی نژاد اصلاح ساختاری در دانشگاه آزاد نیست. بلک مصادره دانشگاه آزاد است به نفع یک جناح سیاسی خاص. دانشگاه آزاد در یک جامعه دموکراتیک در یک جامعه باز اگر واقعاً یک دانشگاه خصوصی است مدیرش را هیئت مدیره اش یا هیئت موسس اش ابتدائا هیئت موسس و بعد هیئت امنا باید تعیین کند. در همه جای دنیا معمولا ریاست دانشگاه ها زمان ندارد. دوره ای بودن یا دوره ای نبودن چندان ملاک روشنی نیست در فعالیت های دانشگاهی و علمی.

در اساسنامه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نام میرحسین موسوی هم از هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی حذف شده بود. اگر هدف این اقدامات اصلاح ساختار است پس تلاش برای حذف را کجای این پروژه باید قرار داد؟

هم حذف آقای موسوی از اعضای هیئت موسس و از آن طرف اعضای جدیدی که منصوب شده اند درهیئت امنا، پنچ نفر جدیداً منصوب شده اند و هر پنج نفر دارای گرایش سیاسی مشخصی هستند. یعنی نزدیک به دولت آقای احمدی نژاد هستند یا اعضای کابینه وی. همه اینها نشان می دهد که این فعالیت مشخصاً یک فعالیت سیاسی است. تلاش دولت آقای احمدی نژاد در یک سال اخیر حذف همه نیروهای غیرخودی از نهادهای دولتی بوده است. آقای موسوی را هم از شورای مربوط به فرهنگ و هنر کنار گذاشتند در فرهنگستان هنر و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم دانشگاه تربیت مدرس در همه مواردی که نیروهای نزدیک به آقای موسوی و کروبی حضور داشتند تقریباً همه را حذف کردند.

به این ترتیب شما برای دانشگاه آزاد چگونه آینده ای را پیش بینی می کنید؟

دانشگاه آزاد از ابتدا به دلیل اینکه توسط بازار نه مارکت به معنای خاص خودش، توسط بازار سنتی در ایران تاسیس شده بیشتر به صورت تیمچه ای اداره شده و من تصور نمی کنم در آینده ای نزدیک این مدیریت تیمچه ای عوض شود. ممکن است افرادی در این میان عوض شوند اما روال حاکم بر دانشگاه که درآمدزایی است و افزودن بر سرمایه ها و اموال دانشگاه بدون توجه به کیفیت است، متاسفانه این روند همچنان ادامه پیدا خواهد کرد...

از طرف دیگر درباره آینده جناح نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی هم به این ترتیب پرسش هایی مطرح می شود. این جناج با توجه به فتح سنگر به سنگر جناح مقابل به نظر شما به لحاظ آینده سیاسی چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

حرکتی که قوه قضائیه و مجلس در بحث دانشگاه این چند روز از خودشان بروز داده اند نشان دهنده این است که اقتدار گرایان سنت گرا در داخل کشور نسبت به پیشروی دولت آقای احمدی نژاد احساس خطر می کنند. این می تواند یک نقطه توقف باشد برای پیشروی بی حد و حصر اقتدارگرایان نظامی گرا در داخل ساختار حکومتی. اما باید دید که در این دعوایی که الان بر سر دانشگاه آزاد میان سنت گرایان و نظامی گرایان وجود دارد، آقای خامنه ای در کدام سمت خواهد ایستاد.
XS
SM
MD
LG