لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

وکیل کمانگر: این پرونده‌ها هیچ‌وقت مختومه نمی‌شوند


سحرگاه روز یکشنبه پنج زندانی به اتهام عضویت در «گروهک های ضدانقلاب» در زندان اوین تهران اعدام شدند که چهار تن از آنان، از جمله فرزاد کمانگر، مرتبط با گروه پژاک معرفی شده‌اند؛ مهرداد کمانگر درباره اعدام برادرش به رادیوفردا گفت‌: برادرش «هیچ ارتباطی با هیچ جریان سیاسی نداشت و همه اینها پرونده بود. فقط قصد و نیت شان این بود که فعالان مدنی کرد را قربانی کنند.»

خلیل بهرامیان، وکیل فرزاد کمانگر به رادیو فردا می گوید از اعدام موکلش بی خبر بوده است.

وی در مورد اجرای حکم فرزاد کمانگر می گوید: ساعت حدود ده و خورده ای به من یک تلفن شد که مورد تردیدم واقع شد. رفتم به مراجعی که می باید می رفتم، مثل اجرای احکام دادگاه انقلاب، آنجا سووال کردم، گفتند پرونده پیش ما نیست و ما خبر نداریم. از آنجا رفتم به مراجع دیگر و در نهایت حدود ساعت یک و نیم دو بعد از ظهر رفتم به دفتر دادستانی کل کشور که ببینم درخواست من برای رسیدگی به درخواست تجدید نظر در جهت اجرای ماده ۱۸ قانون تشکیل دادگاه عمومی و انقلاب چه شده است. گفتند هنوز پرونده به این جا نرسیده است. در حالی که تا این پرونده رسیدگی نمی شد و پس از تشخیص حکم تایید نمی شد یا نقض نمی شد، نمی بایست این پرونده اجرا می شد. چون این حق قانونی متهم بود. معلوم شد که آقای دادستانی تهران این پرونده را وقتی که آقای شاهرودی درخواست می کند، گزارش تهیه شود، همانطور پرونده آنجا می ماند، هیچ اقدامی صورت نمی گیرد تا دادستان جدید می آید و این پرونده را در یکی از گنجه های کشوهای دادستان تهران پیدا می کند، می بیند که پرونده آنجا دارد خاک می خورد و دست معاونش داد که تصمیم بگیرد و برای آقای دادستان یک گزارش تهیه کند. ایشان هم حدود یک ماه و خورده ای معطل کرد و بعد فرستادند پیش آقای دادستان که تقریباً نزدیک های عید بود. گفتند پیش دادستان است. کاری ندارم که ایشان خوانده یا نخوانده، که خواه ناخواه پرونده می بایست -با توجه به تجدید نظر خواهی من و نامه دادستانی کل کشور به اینکه پرونده را بفرستند آنجا- به دادستانی کل کشور فرستاده می شد که این کار صورت نگرفته و این حکم اجرا شده است. این وضعیت پرونده است.

آقای بهرامیان، علاوه بر مواردی که شما شمردید، به شما و حتی خانواده فرزاد کمانگرهم اطلاع نداده بودند که قرار است ایشان را اعدام کنند. آیا این از نظر حقوقی قانونی است؟

من بارها اعلام کرده ام که دستگاه قضایی، دستگاهی است که می بایست بر طبق قانون به مسائل رسیدگی کند و دستگاه قضایی دستگاه ضعیفی است که اصولاً این دستگاه بعضاً برخورد جناحی سیاسی دارد و تنها چیزی که مورد توجه قرار نمی گیرد، در این دستگاه، مقوله قانونی است. این مشکلاتی است که دستگاه قضایی در ایران دارد.



مهرداد کمانگر، برادر فرزاد کمانگر که با رادیو فردا گفت و گو کرده، می گوید بعضی از مقام های قضایی و از جمله دادستان، گفته اند که فرزاد بی گناه بوده. چطور اصولاً یک فرد بی گناه اعدام می شود؟

مسئله ای که هست دستگاه قضایی دستگاهی است که فعلاً دست بعضاً ماجراجوها و تندروها قرار دارد و این دستگاه خودسرانه برخورد می کند. اصولاً با مقولات قانونی مثل اجرای ۱۶۸ قانون اساسی برخوردهای فردی دارد. باید در جرایم سیاسی و مطبوعاتی هیئت منصفه باشد و دادگاه علنی باشد. این رعایت نمی شود. جالب اینکه پرونده های بسیار ضعیف که اصلاً قابل مقایسه با پرونده های سیاسی و مطبوعاتی نیستند، توسط پنج قاضی رسیدگی می شود و دادگاه های سیاسی مطبوعاتی که مقوله تفکر انسان و موجودیت انسان و اصالت انسان است، با یک قاضی -که معلوم نیست چقدر اطلاعات قضایی داشته باشد و یا اطلاعات اجتماعی داشته باشد، چقدر درقضاوت خودش صحیح عمل کند، برخورد جنایی نداشته باشد... رسیدگی می شود و رای صادر می شود و سرنوشت یک انسان، مرگ یا زندگی اش توسط این قاضی تعیین می شود و در نهایت نتیجه اش دیدیم که این اعدام های پشت سرهم است.

یکی از اتهامات فرزاد کمانگر ارتباط با گروه پژاک است. شما که وکیل ایشان بودید، آیا می پذیرید که فرزاد کمانگر با گروه پژاک مرتبط بوده؟

به هیچ وجه، به هیچ وجه، به هیچ وجه. هیچگونه دلیلی وجود ندارد. حتی مامور بازجویی یعنی مامور اطلاعات پیش من و فرزاد که در زندان نشسته بودیم صریحاً اعلام کرد که با تحقیقاتی که به عمل آوردیم، فرزاد در این برنامه ها نبوده و فرزاد واقعیت قضیه این است که حتی یک ایپسیلون در اینکه چنین کاری صورت داده باشد، عضویت داشته باشد، وجود ندارد و دادگاه تنها بر اساس گزارش ماموران اطلاعات اولیه رای صادر کرده و دادگاه رسیدگی قضایی نکرده است. عملاً، دستورات امنیتی آنها را منطبق با مقامات قانونی کرده و در عرض شش تا ده دقیقه محاکمه که واقعاً برای من با بیش از ۴۲ سال کار وکالت چیز وحشتناکی بود، این محاکمه انجام شد و تمام شد و خیلی راحت سر و ته قضیه هم آمد.

آقای بهرامیان الان شما تصمیم دارید در این زمینه چه کار کنید؟ آیا به نظر شما این پرونده مختومه است یا شما برای اثبات بی گناهی فرزاد کمانگر همچنان این پرونده را دنبال می کنید؟

این نوع پرونده ها از نظر من هیچ وقت مختومه نمی شود. پرونده ای است که یک روزی خواه ناخواه دامن کسانی که در جهت عدم اجرای عدالت برخوردهای جنایی و کاری کرده باشند، خواه ناخواه دامن هرکسی را می گیرد که در این قضیه بی توجهی کرده باشد و عدم رعایت قانون کرده باشد و مسائلی که پشت صحنه است خواه ناخواه به روی صحنه خواهد آمد و وای به روز و حال کسانی که در مقام برخوردهای شخصی وغیر عادلانه و جنایی عمل کرده اند و جان بچه های مردم این کشور و سرمایه این کشور را گرفته اند.
شما به عنوان وکیل فرزاد کمانگر از اینکه در مورد ایشان اطلاع رسانی وجود نداشته و قانون به شکل درستی اجرا نشده، آیا تصمیم دارید در این زمینه هم پیگیری کنید یا نه؟
بعد از فوت یا کشته شدن موکل من، موکل من دیگر خانواده یا مادر او خواهد بود. آیا به من تفویض وکالت خواهند کرد در این جریان یا خیر، در صورت تفویض وکالت بر طبق قانون آن چیزی که وظیفه وکالتی من باشد با تمام امکانات و توان خودم در این جهت حرکت خواهم کرد.

منظور من این بود که صرف نظر از کارهای موکل تان، آیا شما خودتان به طور مستقل به خاطر مسائل حقوقی که در مورد شما هم رعایت نشده، (به عنوان مثال به شما اطلاع نداده اند که قرار است فرزاد کمانگر را اعدام کنند و مسائلی از این قبیل که بر شمردید و گفتید که حکم ایشان قرار بوده برود به دادگاه تجدید نظر) این گونه مسائل را آیا دنبال می کنید یا خیر؟

صد در صد. مسئله ای که برای من مهم است آن گوش شنوایی که بتواند مسائل را بشنود و اعمال قدرت یا قانون کند، وجود ندارد. من منتظرم که روزی در این کشور قانون مورد احترام دست اندرکاران اجرای قانون و تصمیم گیرندگان قانون شود و در آن روز خواه ناخواه این پرونده برای من همیشه مفتوح خواهد بود. از نظر من پرونده ای که امنیتی یا سیاسی و یا مطبوعاتی باشد، هیچوقت مختومه نمی شود و خواه ناخواه یک روزی حتی خود جمهوری اسلامی هم باید با احترام به قانون به مردم جواب دهد. من وکیل دادگستری هستم و آن چیزی که برای من مطرح است دستگاه قضایی کشور است که من با آن در ارتباط هستم و صرفاً به عنوان یک وکیل در کادر قانون مطالب خودم را بیان می کنم و در این راه برخورد سیاسی و مسائل دیگر ندارم و فقط وکیل دادگستری هستم، مواضع خودم صرفاًً به عنوان وکیل دادگستری خواهد بود.
XS
SM
MD
LG