لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

تحریم‌های دولت اوباما علیه تهران؛ پیام سیاسی و انتخابات ایران


سردر وزارت خزانه‌داری آمریکا
سردر وزارت خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا شش شرکت ایرانی و یک شهروند چینی را به اتهام نقض تحریم‌های سازمان ملل و همکاری با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران مورد تحریم قرار داده است.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شهروند چینی تحت لوای شرکت‌های مجازی، تحریم‌های سازمان علیه ایران دور زده و کالاهائی را به ایران فروخته که میتوان از آنها در ساختن موشک‌های دور برد و سلاح هسته‌ای استفاده کرد.

دکتر مهران براتی، تحلیلگر امور سیاسی در آلمان، در گفت‌وگویی با رادیو فردا از تحریم‌های مستقیم دولت اوباما علیه تهران ( به جز امضای ادامه تحریم‌های "ایسا" ) سخن می‌گوید.

رادیو فردا: آیا دولت اوباما می‌خواهد سیاست گفت‌وگوی بدون پیش شرط با ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر را با هم دنبال کند؟

دليل اول اين است که تحريم‌هايی که دولت آقای بوش شامل ايران کرده بود، بر پايه ۱۸ قانون مختلف ايالات متحده آمريکا بودند و بعضا تصميمگيری در مورد لغو آن‌ها در دست رئيس جمهور نيست. چون اين قوانين در مجلس آمريکا تصويب شده است، آقای اوباما نمی‌تواند يک‌جانبه چيزی را لغو کند.

دليل دوم اين است که مسئله نگرانی آمريکا فقط از برنامه غنی سازی اورانيوم در غلظت موجود نيست، بلکه ترکيب برنامه موشکی ايران با مسئله اتمی است.

ايران هم بر اساس برنامه‌ريزی خود گفته است، موشک شهاب شش و هفت که ساخته شود برد آن در حدود ۷۵۰۰ کيلومتر خواهد بود. امروز ديگر چنين موشک قاره پيمايی بدون داشتن کلاهک هسته‌ای معنايی ندارد و همين مسئله باعث نگرانی است.

بنابراين برای اين که اساس مذاکرات آمريکا با ايران روشن شود، آمريکا تحريم‌ها را به اين شکل در دستور کار قرار داده و اجرا می‌کند تا برای ايران روشن شود که مسايل مورد نظر آمريکا چيست.

به نظر من در اين شرايط به خصوص در شرايط انتخاباتی ايران، اين مسئله گام سازنده‌ای نيست.

گذشته از شرايط انتخاباتی که به آن اشاره کرديد، فکر می‌کنيد اين تحريم‌ها موثر واقع شود؟

فکر نمی‌کنم اين تحريم‌ها کارساز باشد. مسئله مهم بيشتر پيام سياسی پشت اين تحريم است و آمريکا می‌داند که ايران راه‌های مختلف برای دور زدن اين تحريم‌ها دارد.

پيام سياسی تحريم‌ها اين است که هدف آمريکا در مورد برنامه موشکی و هسته‌ای ايران کاملا جدی است و اين تحريم‌ها نمايش اين هدف است.

با توجه به تنزل قيمت نفت و کاهش درآمد ارزی و نامساعد بودن شرايط اقتصادی ايران، اين تحريم‌ها در دراز مدت موثر خواهد بود؟

بله حتما همين طور است. ايران در حال حاضر از نظر اقتصادی در وضعيت اضطراری قرار دارد، چون بودجه‌ای که به مجلس ارايه شده از نظر مالی تضمين شده نيست.

دامنه بحران اقتصادی جهان بسيار زودتر از اين که به آلمان برسد، به ايران رسيده است و اين تحريم‌ها به طور قطع تاثيرگذار خواهد بود.

به همين دليل شانس آقای احمدی نژاد برای انتخاب شدن مجدد روز به روز کمتر می‌شود، چون تمام برنامه‌های او خلاف اصول اوليه اقتصاد بوده است.

در نتيجه شانس کانديدهای ديگر در اين شرايط بحران اقتصادی ايران بيشتر می‌شود.

------------------------------------------------
  • به نظر شما تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران تنها یک پیام سیاسی است؟ آیا می‌تواند بر سرنوشت انتخابات در ایران تاثیر بگذارد؟ چنانچه آری؛ چگونه؟
XS
SM
MD
LG