لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

مسلح کردن بسیج در نواحی مرزی؛ «راه حل تامین حقوق مردم است نه اسلحه»


علی فضلی، جانشين سازمان بسیج مستضعفين، روز جمعه در واکنش به انفجارهای زاهدان که حدود ۲۸ کشته و ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت، گفت: از اين به بعد، بسيجيان بايد نقش بيشتری را در برقراري امنيت، برابر با فرآيندی كه مسئولين تعيين كرده‌اند، بر عهده بگيرند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این مقام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: حضور بسيج در برقراری امنيت بايد از حالت شعاری خارج شود تا ديگر شاهد اتفاق‌هاي تروريستی مثل مسجد جامع زاهدان نباشيم.

بهروز خلیق، تحلیلگر سیاسی آشنا به مسایل سپاه پاسداران و بسیج، در این مورد به رادیو فردا می گوید:
بسیج تاکنون نقشی که برای سپاه و حکومت داشته، نقش وسیعی بوده. یکی از نقش هایش خواباندن شورش های شهری بوده که تاکنون گروه های مختلف را در این زمینه تشکیل داده اند و در یک سال گذشته هم نقش بسیج را در سرکوب جنبش سبز دیدیم. و در عین حال در شهرهای دیگر هم چنین عملکردی داشت. ولی تاکنون به این شکل نبوده که بسیج آن قدر گسترش پیدا کند که حتی مناطق حاشیه ای و مرزی را هم شامل شود. به همین خاطر هست که ایشان این مسئله را مطرح می کنند و در عین حال هم می خواهند با گسترش بسیج به مرزهای کشور این ماموریت را هم به بسیج بسپارند. در کل الان که سپاه این همه به قدرت چنگ انداخته، طبعاً مسائل کشور را هم از این زاویه نگاه می کند و آن چیزی را هم که در بلوچستان پیش آمده، می خواهد با توجه به راه حل های نظامی امنیتی تامین کند. در این رابطه است که می شود دید که هر موقع که سپاه به مشکلی برخورده بسیج را به میدان کشانده و تلاش کرده که از طریق آن بتواند آن اهداف خودش را تامین کند.

به نظر شما اگر چنین اتفاقی بیافتد و بسیج بتواند در نواحی مرزی هم نقش فعال تری را بر عهده گیرد، چه پیامدهایی را در برخواهد داشت این موضوع و چه معنایی می تواند داشته باشد؟

طبعاً این نقش های وسیعی که به بسیج سپرده می شود، بسیج دیگر از آن وضعیتی که در اوایل انقلاب داشت، فاصله گرفته و به یک ارگان صرفاً نظامی و سرکوب تبدیل می شود. در عین حال که بسیج عملکردهای دیگری هم دارد به خصوص در رابطه با آن چیزی که به عنوان جنگ نرم مطرح شده. طبعاً بسیج هرچه گسترش پیدا می کند، هم از کارآیی آن کاسته می شود و هم نگاه مردم نسبت به بسیج تغییر پیدا می کند.

در سالیان گذشته سپاه پاسداران نقش گسترده ای داشت حداقل در سیستان و بلوچستان؛ به منظور مقابله با مواد مخدر که نیروی انتظامی در این شرکت داشت و همینطور بحث مبارزه با تروریست ها. فکر می کنید در این چند سال عملکرد سپاه پاسداران نا موفق بوده که می خواهد بسیج را به میدان بیاورد؟ در عین حال چگونه می شود این مشکل را در سیستان و بلوچستان و یا مناطق دیگر به صورت ریشه ای حل کرد؟ آیا با حضور نظامی و امنیتی شدن توسط نیروهای مسلح این امر امکان پذیر است؟

این مسائلی که در بلوچستان هست مثل مسائل مشابهی است که در کردستان و بعضی مناطق دیگر هست. در این مناطق با سه شکاف مواجه هستیم. شکاف ملی-قومی، شکاف مذهبی و شکاف مرکز و حاشیه. که در این زمینه در حقیقت راه حل ها، سیاسی نظامی نیست. در طی سه دهه غیر از دوره محدودی که خاتمی سر کار بود، تمام سیاست های جمهوری اسلامی در جهت این بوده که این نوع مسائل را با ابزار امنیتی و نظامی حل کنند. در حالی که این مسائل راه حل های نظامی امنیتی ندارد. راه حلش اینست که حقوق قومی مردم بلوچستان تامین شود، حقوق اقلیت های مذهبی تامین شود و طرح های عمرانی در سیستان و بلوچستان پیاده شود و از آن عقب ماندگی مفرطی که برخوردار است بتواند به وضعیتی فرارود که در آنجا بیکاری کم شود، فقر کمتر شود و مردم بتوانند زندگی آسوده ای داشته باشند. در عین حال تا الان همین عملیاتی که صورت گرفت، نشان می دهد که سپاه تاکنون موفق نبوده که امنیت لازم را در این مناطق مستقر کند و عملیات شکست جدی برای سپاه بوده. در حالی که قبلاً اعلام کرده بود که توانسته است به گروه جندالله ضربات کاری وارد کند و این گروه دیگر قادر به عملیات جدی نیست.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG