لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

دیواری که فرو ریخت، دیواری که ماند


دیوار برلین، ۱۹۸۴
دیوار برلین، ۱۹۸۴
روزنامه نیویرک تایمز در مطلبی به مناسبت فرا رسیدن سال‌روز فروپاشی دیوار برلین نگاهی دارد به راهی که دو بخش آلمان در این ۲۰ سال طی کرده اند و آنچه که صدراعظم فعلی آلمان آنگلا مرکل از این دوران تاریخی به یاد می‌آورد.

نیویورک تایمز می‌نویسد آنگلا مرکل که در سال ۱۹۸۹ یک فیزیک‌دان جوان بود. در غروب روز نهم نوامبر هنگام بازگشت از تعطیلات آخر هفته درخیابان براندنبورگ بخش شرقی برلین به خیل جمعیت هیجان زده‌ای پیوست که به سمت دیوار برلین حرکت می‌کرد . این همان شب تاریخی بود که این دیوار فرو ریخت.

اکنون خانم مرکل در مقام صدراعظم در مجموعه برنامه‌ها‌به مناسبت بیستمین سالگرد این واقعه تاریخ شرکت می‌کند. روز پنجشنبه او در یک کنفرانس خبری در برلین خاطرات و دیدگاه‌های خود را در مورد مسیری که آلمان از آن زمان طی کرده است با خبرنگاران در میان گذاشت .

خانم مرکل گفت: «اکنون پس از سال‌ها‌ دست و پنجه نرم کردن با مشکلات و مسایل روزمره زمان مناسبی فرارسیده تا نگاهی داشته باشیم به حوادث ۲۰ سال گذشته. اکنون می‌توان گفت که بسیاری از مشکلات دوران اتحاد مجدد آلمان برطرف شده و ما به بسیاری از اهداف مهم خود دست یافته‌ایم.»

به نوشته نیویورک تایمز، مناسبت بیستمین سالگرد فروریزی دیوار برلین برای خانم مرکل در بهترین زمان ممکن برگزار می‌شود. او اخیرا با پیروزی در انتخابات برای دومین دور به مقام صدراعظمی‌آلمان رسیده است. او اولین شهروند آلمان شرقی سابق است که بر آلمان متحد حکومت می‌کند. خانم مرکل که معمولا درمجامع عمومی‌و علنی بسیار جدی ظاهر می‌شود در این روزها‌راحت و شاداب‌تر به نظر می‌رسد.

آخرین لحظه‌هایی که دیوار دو آلمان را از هم جدا می‌کرد

نیویورک تایمز می‌نویسد خانم مرکل در سخنان خود پیروان فروپاشی دیوار برلین سعی کرد با بیانی متعادل و منصفانه مشکلات شهروندان بخش شرقی آلمان را یادآوری کرده و از تلاش‌های آن‌ها‌ قدردانی کند.

بخشی از ساکنان بخش شرقی آلمان همزمان با مراسم سالگرد فروپاشی دیوار برلین نارضایتی و اعتراض خود را بیان کرده و معتقدند که در مسیر اتحاد مجدد دو آلمان به آن‌ها‌ بی‌توجهی شده است. از نگاه ساکنان معترض بخش شرقی آلمان در روند اتحاد مجدد کشور ساکنان بخش شرقی هزینه های گزافی برای بازسازی اقتصادی پرداخته اند در صورتیکه بخش اعظم منافع آن نصیب بخش غربی شده است. آنها‌حتی معتقدند که مباحث و مناسبت های مربوط به این بخش از تاریخ معاصر آلمان نیز در احاطه غربی‌هاست.

نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که هنوز هم نرخ بیکاری در بخش شرقی آلمان بالاتر و سطح دستمزدها‌پایین تر از غرب است. این وضعیت با آنچه که ساکنان آلمان شرقی از اتحاد مجدد دو بخش انتظار داشتند بسیار متفاوت است.

اولریخ بلوم مدیر مرکز مطالعات اقتصادی هاله در آلمان می‌گوید: «بسیاری فکر می‌کردند که روند اتحاد مجدد و برطرف کردن مشکلات اقتصادی بسیار سریع خواهد بود.» اما او ضمن پذیرش کاستی ها‌معتقد است که وضعیت اقتصادی بخش شرقی آلمان به نسبت آنچه که بسیای می‌گویند پیشرفت خوبی داشته است.

شرق برلین، سال ۲۰۰۹

به نوشته نیویورک تایمز خانم مرکل در این مورد گفت :« چالش‌های باقی مانده برای تحول در بخش شرقی آلمان در ارزیابی امروز ما از تحولات ۲۰ سال گذشته نکاتی واقعی ولی غیرعمده‌اند. در این روزها‌موضوع اصلی شادمانی و رضایت از تمام تحولاتی است که طی ۲۰ سال گذشته رخ داده‌اند.»

یکی از دستاوردهای مهم آلمان در شرایط فعلی ثبات وصلح در مناسبات با همسایگان است که در طول تاریخ مدرن اروپا نادر بوده است. دولت آلمان از زمان سقوط رژیم های سابق اروپای شرقی تلاش کرده تا تخاصم و خاطرات ناگوار در مناسبات با این کشورها‌بخصوص لهستان و جمهوری چک را برطرف کند.

نیویورک تایمز می‌نویسد که خانم مرکل در سخنان روز پنجشنبه خود به نقش کشورهای دیگر اروپای مرکزی و شرقی در فروپاشی کمونیسم اشاره کرد وگفت : «این مناسبت جشن پیروزی فقط برای آلمان نیست . با فروزیزی دیوار برلین دروازه براندنبورگ به یک نماد اروپایی برای آزادی و هبستگی بدل شد.»

در زمان فرو ریزی دیوار برلین کمتر کسی حدس می‌زد که به فاصله یک تا دو سال رژیم آلمان شرقی سقوط کرده و روند اتحاد مجدد دو بخش آلمان آغاز شود. بسیاری از شهروندان آلمان شرقی که در ابتدا با شور و هیجان از فروریزی دیوار استقبال می‌کردند با شروع روند اتحاد مجدد احساس کردند که به شهروندان درجه دو آلمان متحد بدل شده‌اند.

یکی از موضوعاتی که بیش از همه غرور ساکنان بخش شرقی آلمان را جریحه دار می‌کرد و هنوز آنها‌را آزار می‌دهد این است که بسیاری در غرب کشور زادگاه آن‌‌ها‌ را فقط با یک رژیم دیکتاتوری و پلیس مخفی آن به نام « اشتازی» می‌شناسند و توصیف می‌کنند.

نیویورک تایمز در پایان می‌نویسد که آنگلا مرکل با یادآوری خاطرات خود از فروریزی دیوار برلین در ۲۰ سال پیش گفت که در آن شب مادر بزرگی را دید که همراه با نوه خردسال خود از دیوار عبور کرده و وارد بخش غربی برلین می‌شد در حالیکه کودک خردسال مرتب می‌گفت :« من می‌خواهم بخوابم»
XS
SM
MD
LG