لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۸

«اوضاع سیاسی ایران»؛ پرسش‌های پارلمان آلمان از دولت آن کشور


پارلمان آلمان
پارلمان آلمان
پارلمان آلمان در پاسخی به پرسش حزب چپ این کشور در باره اوضاع سیاسی در ایران اعلام کرد که شمار اعدام‌های سال ۲۰۰۹ ایران، نسبت به سال ۲۰۰۸ بین ده تا ۱۶ درصد افزایش داشته است و شمار اعدام‌ها دست کم بین ۲۷۰ تا ۳۸۸ مورد ثبت شده است.

در گفت‌وگویی با علی محجوبی، عضو فراکسیون حزب سبز آلمان، از جزئیات و دلیل انتشار این اطلاعات توسط پارلمان آلمان پرسیده ایم.



پس زمینه اصلی این اطلاعات این است که دولت آلمان در پاسخ به کاتالوگی که در آن پرسش هایی از سوی فراکسیون حزب چپ ها در پارلمان آلمان منتشر شده بود، در این روزهای اخیر جواب هایی داده و بخش رسانه ای پارلمان آلمان،‌ صرفا جواب های دولت آلمان را به صورت کوتاه و مختصر، جمع بندی و منتشر کرده است. بدون اینکه این اطلاعات و این پاسخ ها، جواب پارلمان آلمان باشد.

اهمیت چنین اطلاعاتی از نظر سیاسی در پارلمان آلمان چیست؟

اهمیت این اطلاعات در این است که دولت آلمان تا آنجایی که مقدور است،‌ اطلاعات دقیق و جواب های درستی ارائه می کند. در همین رابطه،‌ دولت آلمان مجبور شده است برای پاسخ دادن به این سوالات، از سفارت آلمان در ایران و از سفارت سایر کشورهای اتحادیه اروپا، اطلاعات بگیرد.

بر پایه این اطلاعات ناچار است پاسخ های موثق و دقیقی ارائه کند، بخش اصلی این کاتالوگی که مطرح شد، شامل تعداد و ارقام پناهندگان ایرانی در کشور آلمان، دولت فدرال آلمان این روزها به آن پاسخ داده است.

دراین پاسخ ها، هویت پناهندگی، مدت اقامت پناهجویان ، تغییر روند پناهندگی و افزایش و یا کاهش پناهجویان ایرانی در آلمان مطرح شده است.

یکی از سوالاتی که در این میان مطرح شده، در رابطه با افزایش اعدام ها در ایران است، جواب دولت آلمان بر پایه تخمین هایی که سفارت های کشورهای اروپایی ارائه کرده اند یا اطلاعاتی که منابع بین المللی منتشر کرده اند، است.

محاسبات حاکی از آن است که آمار اعدام در ایران حدود ده تا ۱۶ درصد، در طول یکسال گذشته به نسبت سال ۲۰۰۹،‌ افزایش یافته و آمار اعدام در مقایسه با آغاز ریاست جمهوری آقای محمود احمدی نژاد تقریبا چهار برابر شده است.

شما به این نکته اشاره کردید که در این اطلاعیه ای که پارلمان آلمان خطاب به پرسش فراکسیون چپی ها می دهد، در مورد پناهجویان ایرانی در آلمان هم مطالبی ذکر شده است، آیا این مطالب،‌ اطلاعات جدید دارند؟

این اطلاعات کاملا ناشناخته نیستند. بیشتردر زمینه تطبیق تعداد پناهندگان و پناهجویان و تطبیق آمار افرادی است که تا به حال از سوی سازمان های رسمی آلمان جواب مثبت گرفته اند.

در مورد آمار پناهجویان به عنوان مثال می خوانیم که در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۱۰، مجموعا شش هزار و ۶۶۹ ایرانی به عنوان پناهجو در آلمان به سر می بردند.

از این تعداد چهار هزار و ۴۶۷ نفر مرد و دو هزار و ۲۳۲ نفر زن هستند. در واقع این افراد با سه نوع هویت پناهندگی خاص محاسبه می شوند،‌ پناهندگان سیاسی، پناهندگانی که برای اقامت کوتاه مدت اقدام کرده اند و مدرک اقامتشان مدام تمدید می شود و پناهندگانی که برای پیوست به خانواده هایشان، درخواست پناهندگی کرده اند.‌
XS
SM
MD
LG