لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

ایران و آمریکا و فهرست طولانی انتظارات


راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن ۱۳۸۷
راه‌پیمایی روز ۲۲ بهمن ۱۳۸۷
روزنامه آمریکایی «کریستین ساینس مونیتور» درگزارشی از مراسم سالروز انقلاب در ایران می‌نویسد: «همزمان با سخنان محمود احمدی نژاد دراین مراسم در مورد " آمادگی " ایران برای گفت‌وگو با دشمن اصلی خود ، شعارهای "مرگ بر آمریکا" در تمام گردهمایی‌ها و تظاهرات این روز در سراسر ایران به گوش می‌رسید.»


آقای احمدی نژاد در سخنان خود به مناسبت سی‌امین سالگرد انقلاب اسلامی گفت : « ایران رسما یک ابرقدرت است و سایه دشمن برای همیشه به کنار رفته است.» در همین زمان او از جمعیت پرسید: «از این به بعد کدام قدرت را در جهان می توان یافت که جرات تهدید ایران را داشته باشد؟»


به گزارش خبرنگار کریستین ساینس مونیتور، آقای احمدی نژاد در اجتماع چند ده هزار نفره در میدان آزادی اولین پاسخ خود به سخنان روز دوشنبه باراک اوباما را که گفته بود « در پی یافتن راه‌هایی برای تجدید رابطه با ایران است» بیان کرد.


رئیس جمهور ایران گفت: «کاملا واضح است که تغییرات واقعی در سیاست آمریکا باید بنیانی باشند و نه تاکتیکی. ملت ایران از تغییرات واقعی استقبال می‌کند. ملت ایران آماده گفت‌وگو است اما گفت‌و‌گو در فضایی عادلانه و همراه با احترام متقابل.»


کریستین ساینس مونیتور می‌افزاید که با وجود اشاره آقای احمدی نژاد به گفت‌وگو با آمریکا تبلیغات رسانه های دولتی برجسته کردن شعارهای ضد آمریکائی تظاهرات در شهرهای مختلف ایران بود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این اجتماعات که رسانه های دولتی آن‌ را «روز خدا» لقب داده‌اند، به نمایش گذاشتن یک ماکت از موشک «امید» بود که هفته گذشته اولین ماهواره ایران را به فضا پرتاب کرد.


محمود احمدی نژاد در زمان پرتاب این موشک آن را نشانه‌ای از پیشرفت دانشمندان ایرانی برای شکستن انحصار غرب بر فضا دانست.


اما دولت آمریکا پرتاب موشک امید را گامی برای تقویت برنامه‌ها و توان موشکی ایران می‌داند.


کریستین ساینس مونیتور سپس توضیح می‌آورد که پس از سه دهه بن‌بست در مناسبات ایران و آمریکا هر دو طرف تمایل خود به تغییر در مناسبات را مطرح می‌کنند اما خواهان آن هستند که ابتدا طرف مقابل فهرست طولانی از شروط آنان را بپذیرد.


دولت آمریکا از ایران می‌خواهد که برنامه‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده و از حمایت از «تروریسم» دست بردارد. رسانه‌های دولتی در ایران می‌گویند این همان سخنان جورج بوش است که از زبان باراک اوباما جاری می شوند.


در مقابل محمود احمدی نژاد گفته است که دولت آمریکا باید به خاطر «جرائم » متعددی که علیه ایران مرتکب شده است باید عذرخواهی کند ، به تحریم و مجازات‌های اقتصادی پایان داده ، تمام نیروهای خود را از منطقه خارج کرده و سیاست های «امپریالیستی» خود را کنار بگذارد.


کریستین ساینس مونیتور خاطر نشان می‌کند که تصمیم نهایی در مورد رابطه با آمریکا با آیت الله خامنه ای رهبر آن کشور است.


در ادامه این مطلب خبرنگار کریستین ساینس مونیتور در تشریح مراسم سالگرد انقلاب اسلامی در ایران می‌نویسد: «این روز برای بسیاری از ایرانیان یادآوری پیروزی انقلاب آنها است. هرچند انقلاب آن‌ها به اهداف خود که آزادی و پیشرفت اقتصادی بود دست نیافته است. بخش اعظم تبلیغات و بخش‌های نمایشی آن معطوف به ضدیت با آمریکا و اسرائیل است.»


دو چهره... انتخابات ایران نزدیک می‌شود


کریستین ساینس مونیتور به حضور محمد خاتمی در صف سیاستمداران حاضر در این راهپیمایی نیز اشاره می کند و می نویسد: «این نشانه ای از تعدد گرایی در میان مدیران سیاسی حکومت ایران است که می‌تواند بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن تاثیر بگذارد.»


این گزارش به واکنش‌هایی که حضور محمد خاتمی برانگیخت اشاره می‌کند: « بسیاری هنوز از وی به عنوان چهره‌ای محبوب یاد می‌کنند و هستند دیگرانی که به خاطر تندروی عقیدتی خود محمد خاتمی را عنصری مخالف رهبری نظام یا ضد ولایت فقیه می‌دانند.»


حمله مخالفان محمد خاتمی به او در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن


به هر حال مخالفان خاتمی خود را در تظاهرات ۲۲ بهمن پنهان نکردند. هنگام عبور محمد خاتمی گروهی علیه وی شعار داده و او را دروغگو و دشمن نظام خطاب کردند. عده ای از مخالفان وی از پشت به صفی که او در آن قرار داشت هجوم برده و محیط را متشنج کردند.


در نهایت به وی و همراهانش اجازه ورود به ساختمان دانشگاه صنعتی شریف داده نشد و محافظان وی توانستند او را از معرکه به در برده و به ساختمان دیگری ببرند.خبرنگار کریستین ساینس مونیتو می‌نویسد که هم‌زمان صدای شعارهای طرفداران خاتمی و از آن سو طرفداران احمدی نژاد را می‌توان شنید که در برابر یکدیگر صف کشیده بودند. این صحنه یادآور حوادث مشابهی بود که در دوران حکومت خاتمی، موسوم به دوران اصلاحات ، همواره به زد و خورد بین اصلاح طلبان و تندروها منجر می‌شد.

خبرنگار کریستین ساینس مونیتور به نقل جملاتی از طرفداران هر یک از دو اردو می‌پردازد.

اسماعیل عبدی از طرفداران احمدی نژاد می گوید: « سیاست‌های خاتمی ایران را به بن بست کشاند. در دوران احمدی نژاد موقعیت ایران در جهان تقویت شده است. میلیون‌ها نفر از ایرانیان این طور فکر می‌کنند و نرمش و دوستی با امپریالیسم برای آنها قابل قبول نیست.» در مقابل مهدی رجایی، یکی از کسانی که به طرفداری از محمد خاتمی شعار می‌داد، می‌گوید : «اکثر کسانی که در این مراسم شرکت کرده‌اند از طرفداران محمد خاتمی هستند.»

و حمید جلالی یک کارمند بانک نیز می‌گوید: «احمدی نژاد فکر می کند که با ۱۰ میلیون رای نیرومند است ولی محمد خاتمی ۲۰ میلیون رای آورد. مردم از اوضاع اقتصادی به شدت ناراضی هستند و فکر می‌کنند که سیاست‌های احمدی نژاد غلط است. مردم صد در صد از محمود احمدی نژاد روی برمی‌گردانند.»

XS
SM
MD
LG