لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

از «چیزبرگر» تا «دولت سیب‌زمینی»؛ شعارهای خیابانی-انتخاباتی


کشیده شدن مباحث و مناظره‌ها به خیابان‌ها نیز از نکات منحصر به فرد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بود.
کشیده شدن مباحث و مناظره‌ها به خیابان‌ها نیز از نکات منحصر به فرد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری بود.
انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران در حالی به روز رای گیری می‌رسد که شاهد حوادث و رویدادهای «کم نظیری» بوده است. به زعم گروه زیادی از ناظران و آگاهان مسایل ایران این دوره از انتخابات در نوع خود یکی از جالب توجه ترین دوره‌های انتخاباتی در ایران است.

جدا از تغییرات تازه‌ای که در شیوه‌های تبلیغاتی نامزدها نسبت به دوره‌های گذشته رخ داد -که بهره‌گیری نامزدها از امکانات موجود در فضای مجازی اینترنت، برگزاری مناظره‌های زنده تلویزیونی از این جمله اند- کشیده شدن مباحث و مناظره‌ها به خیابان‌ها نیز از نکات منحصر به فرد این دوره بود.

در هفته‌های اخیر و به خصوص با آغاز برنامه‌های تلویزیونی نامزدها در تلویزیون، حضور طرفداران نامزدهای مختلف در خیابان‌های شهرهای مختلف، به خصوص در پایتخت، نمود بیشتری یافته است و این حضور با شعارهای طرف‌های درگیر در این انتخابات همراه بوده است.

جهت‌گیری و محتوای شعارها به گونه‌ای چشمگیر در فضای انتخاباتی ایران، واکنش به تحولات هر روزه است. به گونه ای که در کمترین زمان ممکن از اتخاذ موضع یا اشاره به نکته‌ای خاص از سوی نامزدی در تبلیغات انتخاباتی، شعارهای جدیدی به خیابان‌ها کشیده شد.

اوج گیری شعارها از زمانی بود که میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد، دو نامزد سرشناس دو سوی میدان در مناظره‌ای تلویزیونی در مقابل هم قرار گرفتند. مناظره ای که با «افشاگری»‌های احمدی نژاد علیه برخی از مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی – از جمله هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری- همراه بود و تا مدتی فعالان حاضر در عرصه را در« شوک» ناشی از این اقدام فرو برد.

از این به بعد «تکیه کلام»‌های دو طرف و یا مباحثی که در مناظره‌ها مطرح می‌شد به سرعت به سوژه‌هایی برای شعارهای خیابانی و مقابله‌های جریان‌های درگیر در صحنه انتخابات تبدیل می‌شد.

با نگاهی به شعارهای خیابانی طرفداران کاندیداهای مختلف ریاست جمهوری در ایران در روزهای اخیر می‌توان به این تاثیرپذیری پی برد.

هوادران احمدی نژاد که نامزد مورد حمایت خود را پیروز میدان مناظره می‌دانستند با شعارهای «محمود احمدی نژاد/ ریشه کن فقر و فساد» و«دزدگیر ۸۸» پرچم‌های ایران را به اهتزاز در آوردند. پرچم جمهوری اسلامی در انتخابات اخیر تبدیل به نماد حامیان احمدی نژاد شد، که در مقابل پرچم‌های سبز حامیان میر حسین موسوی قرار گرفته است.

  • «آزادی اندیشه با چیز و چیز نمی‌شه»
همین موضوع باعث شد تا در برخی روزها حامیان موسوی در شعارها با خطاب قرار دادن نامزد مورد حمایت خود بگویند: «موسوی موسوی، پرچم ایران من و پس بگیر».

اما سخنان احمدی نژاد در مناظره با موسوی پای دیگرانی را نیز به عرصه کشاند. حامیان احمدی نژاد پس از مناظره در شعارهای خیابانی خود می‌گفتند: «میرحسین، هاشمی پیوندتان مبارک»، «ریشه كن ظلم و فساد، محمود احمدی‌نژاد»، «مالک اشتر علی تو انتخاب اولی»، «پرونده‌ها رو میزه. هی می‌گه چیز چیزه »، «مناظره بپا شد.چیز برگر اختراع شد»، «چیز، چیز».

از سوی دیگر مخالفین احمدی نژاد بودند که در شعارهای خود به تحولات واکنش نشان می‌دادند.

شعارهایی نظیر:«دولت سیب‌زمینی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «دکتر!برو دکتر!»، «فلسطین رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «نصرمن ‌الله و فتح قریب/ وای بر این دولت مردم فریب»، «احمدی‌نژاد حیا کن، رجایی رو رها کن»، «احمدی پینوشه/ایران شیلی نمی‌شه»، «اگر تقلب نشه / موسوی اول می‌شه»، «دولت سیب زمینی چیزهم براش زیاده»، «هاله نور دروغه /محمود کارش تمومه» از این جمله بودند.

  • «ایول ایوله ایول، موسوی سره، ایول»

بخش زیادی از شعارهای این روزها واکنش به کنش‌های خاصی بود. به عنوان مثال: در یکی از این روزها طرفداران موسوی در ورزشگاه کرج پس از اینکه سخنرانی موسوی به خاطر قطع سیستم صوتی ورزشگاه لغو شد شعار دادند: «احمدی کم می‌آره برقا رو قطع می‌کنه»، «هر کی که کم میاره ناموس وسط میاره»، «توپ تانک فشفه برقا باید وصل بشه» یا «بلندگو هم قطع بشه، موسوی اول می‌شه».

در شعار دیگری حامیان احمدی نژاد گفتند: «هم چادری، هم روسری / احمدی نژاد تاج سری»، «آزادی اندیشه با چیز و چیز نمی‌شه».

شعار «مرگ بر دیكتاتور/ چه شاه باشه چه دكتر» یا «دكتر! برو دكتر!» واکنشی بود که مخالفان احمدی نژاد در واکنش به نحوه رفتارهای وی در مواجه با مخالفان صورت دادند.

«دولت سیب زمینی نمی خوایم نمی خوایم» نیز شعاری بود که به «توزیع رایگان سیب زمینی در ماه‌های اخیر در بسیاری از شهرستان‌ها» از سوی دولت نهم اشاره داشت.

  • «کروبی خدا نگه دار تو، قلب تمام ایران صندوق آرای تو»

اشاره و تهدیدهای احمدی نژاد در مناظره با موسوی در مورد پرونده زهرا رهنورد (همسر موسوی) و لحن سخنان وی نیز به سرعت به سوژه ای برای شعار تبدیل شد.

«بگم؟ بگو! بگم؟ بگو! دو دو تا؟‌ ده تا - ....». این شعار تلفیقی بود از لحن «تهدید»‌های احمدی نژاد و ذکر این جمله از سوی موسوی در یکی از مناظره‌ها که با اشاره به احمدی نژاد گفته بود: «با پدیده شگقت انگیزی مواجه هستیم که می‌تواند در مقابل میلیون‌ها بیننده تلویزیون بنشیند و دروغ بگوید و بگوید دو دو تا نمی‌شود چهار تا بلکه می‌شود ده تا!»

«دلاور هسته ای/ بگیر بخواب خسته ای» نیز شعار دیگری از سوی مخالفان احمدی نژاد بود که در پی تاکیدهای چندین باره وی در زمینه «موفقیت‌های هسته‌ای دولت نهم» در تجمع‌های خیابانی به زبان رانده شد.

«رئیس جمهور بیکاره/ داره ریحون می‌کاره» شعاری بود که پس از نمایش دومین مستند تبلیغاتی احمدی نژاد در میان مخالفان وی داده شد. این شعار به بخشی از این مستند اشاره داشت که احمدی نژاد در باغچه حیاط خانه خود علف‌های هرز را می‌کند.

  • «آی جیگیلی جیگیلی جیگیلی، محمودی بای بای»

در این بین گروهی از هواداران مهدی کروبی نیز در تجمع‌های خیابانی حضور پیدا کردند. بخصوص زمان‌هایی که وی مناظره ای در تلویزیون داشت.در راهپیمایی حامیان کروبی نیز شعارهایی از جمله «حجاب اختیاری» و «مرگ بر دیکتاتور» سر داده شد. از جمله شعارهای «کروبی- کرباسچی، نه یک تدارکاتچی»، «حامی دانشجویان، حمایتت می‌کنیم»، «دانشجوی سیاسی، آزاد باید گردد» از طرف حامیان مهدی کروبی در این تجمع‌ها سر داده شد.

«دولت گشت ارشاد نمی‌خواهیم» نیز واکنش مخالفان دولت نهم با اشاره به «طرح امنیت اجتماعی» بود که در سال گذشته برخوردهای جنجالی فراوانی با جوانان و زنان در سطح شهرها داشته است.

دانشجویان نیز از جمله بخش‌های فعال در تجمع‌های خیابانی این روزها بودند. در بیشتر این تجمعات جدا از شعار، حاضران در صحنه پلاکاردهایی را نیز همواره خود حمل می‌کردند و سعی می‌نمودند زیر لوای تبلیغات از کاندیداهای رقیب محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور فعلی ایران، به شکلی اعتراض خود را مطرح کنند.
ایراد شعارهایی مانند «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «پول نفت گم شده، همه ش توهم شده»، «توپ، تانک، بسیجی، دیگر اثر ندارد» از این جمله بود. حتی در برخی موارد از رئیس جمهور نهم ایران به عنوان «یزید و کافر» یاد شد: «درود بر محمود یزید کافر!»

شعارهای در مورد «دورغ» نیز این روزها بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفت. به خصوص زمانی که نامزدهای حاضر در رقابت‌های انتخاباتی همدیگر را متهم به دروغ گویی و ارائه آمار «جعلی» کردند.

در این بین و با نزدیک شدن روز برگزاری انتخابات دغدغه «سلامت انتخابات» از جمله مسایلی بود که بیش از پیش پر رنگ شد. شعارهایی که نسبت به «تقلب» در انتخابات هشدار می‌داد. از جمله شعارهایی که بیشتر حامیان نامزدهای اصلاح طلب در روزهای اخیر سر دادند این بود: «اگر تقلب بشه ایران قیامت می‌شه».

«عدالت و آزادی با محسن رضایی» نیز از جمله معدود شعارهایی بود که در این روزها از سوی برخی از حامیان محسن رضایی، دیگر نامزد حاضر در رقابت‌ها در خیابان‌های پایتخت شنیده شد.

با این تفاصیل روز جمعه ۲۲ خرداد ماه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد تا رئیس جمهوری آینده جمهوری اسلامی ایران ‌انتخاب شود. منتخبی که نیاز به نصف بعلاوه یک درصد آرای داده شده برای پیروزی در مرحله اول انتخابات را دارد.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی، محسن رضایی سه نامزدی هستند که در کنار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری کنونی ایران، برای رسیدن به این مقام رقابت می‌کنند.

...

  • شما چه شعارهایی شنیدید؟
XS
SM
MD
LG