لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

برادری در آمریکای لاتین


هوگو چاوز و محمود احمدی‌نژاد در کاراکاس
هوگو چاوز و محمود احمدی‌نژاد در کاراکاس
هوگو چاوز، رئيس جمهوری ونزوئلا و يکی از متحدان جمهوری اسلامی در آمريکای لاتين، در هشت سال گذشته از زمان رياست جمهوری محمد خاتمی‌ رابطه بسيار نزديکی با ايران برقرار کرده است و همکاری‌های دو کشور ايران و ونزوئلا در زمينه‌های تجاری، اقتصادی، صنعتی و توليدی ادامه دارد.

هوگو چاوز گفته است که ونزوئلا همواره و تحت هر شرايطی در کنار جمهوری اسلامی خواهد بود و بارها سياست‌های محمود احمدی نژاد را تحسين کرده و حتی او را برادر خود خوانده است. در مقابل رئيس جمهوری ايران هم هوگو چاوز را هم سنگر خود توصيف کرده و او را برادر خود می‌داند.

پايه و اساس اين تعريف و تمجيدهای متقابل چيست؟

پروفسور السا کاردوزا، استاد روابط بين الملل دانشگاه متروپوليتن کاراکاس، به راديو اروپای آزاد - راديو آزادی می‌گويد: «‌چاوز می‌خواهد نشان دهد که پيوند بسيار نزديکی با محمود احمدی نژاد دارد و از نظر استراتژی و بينش جهانی کاملاً با او هماهنگ است. هوگو چاوز می‌خواهد به همه نشان دهد که مبارزه احمدی نژاد را در زمينه هسته‌ای و پيکار او را عليه اسراييل، آمريکا و همين طور سازمان‌های بين‌المللی که خواهان صلح در خاورميانه هستند درک می‌کند. سخنان و مواضع چاوز هيچ فرقی با سخنان و مواضع احمدی نژاد ندارد».

رئيس جمهوری چپ گرا از آمريکای لاتين مانند هوگوچاوز چه وجه مشترکی می‌تواند با رئيس جمهور محافظه کار اسلامی ايران داشته باشد؟ السا کاردوزا در اين باره می‌گويد: «‌ ما هم همين سؤال را از خودمان می‌پرسيم. واقعيت اين است که در سخنان چاوز تاکيد بر اصول ترقی خواهانه، سوسياليستی و حتی کمونيستی کم‌رنگ‌تر شده و به عکس تاکيد او بر مبانی ميليتاريستی، جنگ‌طلبی و دفاعی پررنگ‌تر شده است. اين گرايش چاوز فرق زيادی با گرايش محمود احمدی نژاد ندارد».

پيشتر هوگو چاوز در يکی از ملاقات‌هايش با محمود احمدی نژاد، ضمن ستايش از بينش و خرد و مقاومت او گفته بود:‌ « اتحاد دو کشور ما سدی است در برابر امپرياليسم آمريکا که می‌تواند به شکست آن منجر شود».

السا کاردوزا درباره شباهت‌هايی که بين سبک و روش رهبری سياسی هوگو چاوز و احمدی نژاد وجود دارد، می‌گويد:‌« بين اين دو رئيس جمهوری شباهت‌های زيادی وجود دارد. پرزيدنت چاوز سياست بسيار تهاجمی‌ را در قبال اسراييل اتخاذ کرده و درهمين رابطه سفير اسراييل را از ونزوئلا اخراج کرد. مدتی است که شعارها و سخنان چاوز مانند رئيس‌ جمهوری ايران ضد امپرياليستی و تهاجمی‌ شده است. چاوز شعار جنگ می‌دهد و هزينه‌های نظامی‌ و قراردادهايی که با روسيه و چين بسته و همين طور قرارداد او با ايران درزمينه هسته‌ای مبين سياست او است. سياست او، تقابل جويانه و مخالف نظام بين‌المللی و سازمان‌های جهانی است».

هوگو چاوز روز جمعه ۲۹ آذر، ضمن تجليل و مقايسه رابرت موگابه، رئيس جمهور بحث برانگيز زيمباوه، عيدی امين، دیکتاتور سابق اوگاندا و محمود احمدی نژاد با ايليچ راميرز سانچز (کارلوس شغال)، کارلوس را يک پيکارگر انقلابی و هموطن عزيز ناميد.

ايليچ راميرز سانچز معروف به کارلوس شغال، پیکارجویی چپ‌گرا و تندرو در زمان جنگ سرد بود که از سال ۱۹۷۵ با حمله به مرکز اوپک در وين و گروگان‌گيری وزيران نفت اوپک -از جمله جمششید آموزگار، وزیر نفت ایران- اسم او بر سر زبان‌ها افتاد. کارلوس بعداً در فرانسه به حبس ابد محکوم شد و اينک دوران محکوميت خود را می‌گذراند.
XS
SM
MD
LG