لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

۹۰ درصد ایمیل‌ها در تصرف ارتش «هکرها»


عکس تزئینی است (از ‌AFP)
عکس تزئینی است (از ‌AFP)

تقریبا ۹۰ درصد کل ایمیل‌ها، اسپم (ایمیل‌های مزاحمی) است که با روش‌های زیرکانه و همیشه‌ جدید رخنه‌گران (هکرها)، هر روز برای میلیون‌ها کاربر اینترنت در جهان فرستاده می‌شود.


براساس گزارش سالانه «سیسکو» (Cisco)، شرکت آمریکایی تولیدکننده تجهیزات شبکه، هکرها از کامپیوترهای آلوده به ویروس برای حمله به کامپیوترهای دیگر استفاده می‌کنند. آن‌ها با ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی به آدرس پست الکترونیکی افراد، عملا کاربرها را سرکیسه می‌کنند.


بیشتر بخوانید:


ببینید:


پاتریک پترسون، پژوهشگر ارشد ایمنی در سیسکو می گوید: «ما هر سال شاهد به‌کارگیری روش‌های جدید و زیرکانه‌تری توسط تبه‌کاران اینترنتی هستیم، که می‌کوشند از مردم، شبکه‌ها و اینترنت سوء استفاده کنند.»


براساس گزارش تازه سیسکو، ایمیل‌هایی که اصطلاحا به آن‌ها مزاحم (Spam ) گفته می‌شود حدود ۹۰ درصد کل ایمیل‌های ارسال‌شده در هر روز -بالغ بر ۲۰۰ میلیارد پیام- را شامل می شود.


آمریکا با حدود ۱۷.۲ درصد از کل این ایمیل‌ها، بزرگترین منبع ارسال اسپم است و پس از آن کشور، ترکیه با بیش از ۹ درصد و روسیه با حدود ۸ درصد از نظر تعداد ارسال اسپم، در مقام‌های دوم و سوم قرار دارند.


براساس گزارش سیسکو، در سال گذشته یکی از موارد مهم تبه‌کاری و آلودگی در محیط اینترنت، فرستادن تدریجی کدهای مخرب به وب سایت‌های ثبت‌شده و مرجع بود. طوری که اين وب‌سایت‌ها را آلوده کرده و هر ورود به آن، عملا راه را برای انتقال ویروس‌های مخرب به کامپیوتر کاربر واردشونده می‌گشود.


در کنار همه این‌ها، تبه‌کاران و خرابکاران اینترنتی به استفاده از روش‌های قدیمی‌تر مثل ارسال ایمیل‌های مزاحم و سرقت اطلاعات از کامپیوترهای شخصی نیز ادامه می‌دهند.


البته کارکرد شرکت‌هایی مانند سیسکو، که کار آنها یافتن تکنولوژی بهتر برای محافظت از کامپیوترهای شخصی است، بهبود یافته و آگاهی کاربران کامپیوتر برای پرهیز از باز کردن ایمیل‌های مشکوک و یا مراجعه به سایت‌های ناشناس نیز بالا رفته است. با این همه، تبه‌کاران اینترنتی توجه خود را بیش از گذشته روی نفوذ به ایمیل‌های شخصی افراد روی شبکه اینترنت متمرکز کرده‌اند.


به گفته پاتریک پترسون از سیسکو، هکرها می‌کوشند با کشف رمزهای ورود «ساده»، راه خود را به ایمیل‌های شخصی افراد باز کنند. منظور از اسم رمزهای «ساده» یا «ضعیف»، رمزهایی است، که افراد اسامی یا نام خانوادگی خود یا خانواده یا بخشی از آدرس و تاریخ تولد را در آن‌ها به کار می‌گیرند. کشف چنین رمز ورودی برای هکرها آسان‌تر است. هکرها با نفوذ به ایمیل‌های شخصی، از آن برای ارسال ایمیل‌های مزاحم (اسپم) به کامپیوترهای دیگر استفاده می‌کنند.


XS
SM
MD
LG