لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

وکیلی دربند، وکلا نگران


محمد علی دادخواه
محمد علی دادخواه
تیم وکلای مدافع محمد علی دادخواه از بی خبری از وضعیت او با توجه به شرایط جسمانی اش ابراز نگرانی کرده اند.

محمدعلی دادخواه وکیل سرشناس ایرانی و از جزو هیات موسس کانون مدافعان حقوق بشر حدود یک هفته پیش و در گیر و دار بازداشت چهره های سیاسی و مدنی، در دفتر کار خود توسط ماموران امنیتی بازداشت، و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.

محمد مصطفایی یکی از وکلایی که دفاع از آقای دادخواه را برعهده دارد به رادیوفردا می گوید که این وکیل پرسابقه، هنوز موفق به برقراری هیچ گونه تماسی از محل نگهداری خود نشده است:

محمد مصطفایی:
متاسفانه علی رغم گذشت شش روز از بازداشت آقای دادخواه و اين که تعدادی از مأموران به دفتر او مراجعه کرده و مدارک و چيزهايی مانند کامپيوتر شخصی را برده اند، ديگر هيچ اطلاعی در دست نيست.

من به عنوان وکيل آقای دادخواه و وکلای ديگر اين نگرانی را داريم که هيچ اطلاعی از وضعيت او در دست نيست. آقای دادخواه قبل از دستگيری از نظر جسمی به ويژه از نظر دستگاه گوارش مشکلاتی داشت که بايد تحت نظر دکتر قرار می گرفت و داروهای خاص مصرف می کرد و در حال حاضر در زندان به اين داروها دسترسی ندارد و شرايط زندان با اين وضعيت برای آقای دادخواه سخت است.

شما اطلاع داريد که آقای دادخواه اکنون در کجا نگهداری می شود؟

ما در حال حاضر هيچ اطلاعی نداريم که در کجا نگهداری می شود، فقط شنيده ايم که در بند ۲۰۹ به سر می برد. ولی اين فقط در حد شنيده است و اطلاع ما دقيق نيست و نگرانيم که مبادا با اين وضع جسمی در انفرادی نگهداری شود.

آيا تا کنون آقای دادخواه هيچ تماسی نداشته است؟

خير، هيچ تماسی وجود نداشته است. نگرانی ديگر ما پرونده اوست، چون همه می دانيم که آقای دادخواه به صورت کاملا انسان دوستانه و خداپسندانه پرونده های دانشجويان و ساير پرونده ها را به عهده می گرفت. ما يقين داريم که هيچ اتهامی را نمی شود متوجه آقای دادخواه کرد.

منظور شما از خداپسندانه يعنی بدون دريافت حق وکالت؟

بله، آقای دادخواه به صورت رايگان اين پرونده ها را به عهده می گرفت.

آقای دادخواه را به چه اتهامی بازداشت کرده اند؟

در مورد اين که اتهام آقای دادخواه و قرار صادر شده چيست، ما هم چيزی نمی دانيم و فقط در حد احتمالات است. همين مسئله نگرانی ما را درباره پرونده آقای دادخواه افزايش می دهد. اميدوارم در اسرع وقت اين نگرانی ها رفع شود و با آزادی او مردم هم خوشحال شوند.

آيا آقای دادخواه روی پرونده خاصی کار می کرد که ممکن است برای مقام های امنيتی و قضايی حساسيت برانگيز بوده باشد؟

يک وکيل دادگستری هر پرونده ای را می تواند قبول کند و هر فردی حق دارد از وکيل دادگستری استفاده کند، اعم از قاتل يا کسی که متهم به اقدام عليه امنيت ملی است. اين فرد می تواند به آقای دادخواه يا هر کدام از وکلای دادگستری مراجعه کند.

اين احتمال برای هر وکيلی وجود دارد که يک پرونده حساس را به عهده بگيرد، ولی ما هنوز اطلاع نداريم که آقای دادخواه پرونده حساسی در دست داشته است يا نه. اگر چنين چيزی هم درست باشد دليل ندارد که به وکيل دادگستری برای چنين چيزی اتهام وارد شود چون وکيل از شخص دفاع می کند نه از اتهام. در ضمن او بيشتر پرونده دانشجويان را به عهده می گرفت.

شما به عنوان يکی از وکلای آقای دادخواه تا کنون به مراجع قضايی مراجعه کرده ايد؟

بله، آنها فقط گفته اند در حال حاضر اقدامی در مورد اين پرونده وجود ندارد و ما بايد منتظر باشيم که تصميم بعدی مسئولان چيست.
XS
SM
MD
LG