لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۸

محترمانه؛ «دولت تغییر» در برابر «دولت ائتلاف ملی»


نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری ایران که انتظار می‌رفت تدریجا به ایجاد موجی تازه در صحنه انتخابات ریاست جمهوری بیانجامد بدون داخل شدن در محدوده روابط خارجی، پرونده اتمی، مناسبات سیاسی با آمریکا، صلح خاورمیانه و امنیت منطقه، در ایستگاه توسعه اقتصادی و حقوق شهروندی متوقف ماند.

طی این مناظره که با بیانیه مهدی کروبی آغاز و با سخنان کوتاه رضایی پیرامون تشکیل دولت اتحاد ملی پایان یافت، نقطه نظرهای دو نامزدی که گفته می‌شود از بخت کمتری برای پیروزی نهایی برخوردارند، پیرامون مسائل داخلی ایران، مطرح شد.

مناظره تلویزیونی نامزد های انتخاباتی برای اولین بار در دهه شصت میلادی مابین ریچارد نیکسون معاون وقت و رئیس جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه و سناتور جوان جان کندی از حزب دمکرات برگزار شد.

تا پیش از برگزاری مناظره تلویزیونی یاد شده نیکسون در نظر سنجی‌های انتخاباتی از کندی جلو تر بود ولی در پایان، سناتور دمکرات با فاصله‌ای بسیار اندک رقیب جمهوری‌خواه خود را پشت سر گذاشت. در آن زمان گفته شد که حمایت جوان‌ها و زنان از کندی، بعد از مناظره، موجب شکست نیکسون شده است.

محور اصلی مناظره کروبی با رضایی را طرح‌های اقتصادی و نگاه دو نامزد یاد شده پیرامون حقوق شهروندی تشکیل می‌داد. در این مناظره که با هدایت مجری فوق‌العاده آرام برنامه سرد تر از حد انتظار جریان یافت، نامزدهای شرکت کننده بیشتر بصورت معلمین اقتصاد و اخلاق سیاسی در کلاس درس تلویزیونی ظاهر شدند تا دو حریف مدعی انتخاباتی در فاصله‌ای کمتر از ده روز تا زمان اخذ رای.

تکیه طرح کروبی بر کوتاه کردن دست دولت از منابع نفت و پرداخت سرانه سود آن به میزان ماهانه هفتاد هزار تومان به کلیه شهروندان ایرانی بود. در این بخش رضایی، موضوع ایجاد صندوق توسعه اتحاد ملی و قرار دادن درآمد های نفتی در صندوق یاد شده را مطرح کرد.

علیرغم آنکه مهدی کروبی اصرار داشت که طرح‌های رضایی در زمینه توسعه اقتصادی شبیه فکر او است، رضایی اصرار می‌ورزید که طرح وی عمیق‌تر و متکی بر مطالعات وسیع انجام شده در مرکز تشخیص مصلحت نظام است. در نگاه رضایی الگوهای اقتصادی چین و مالزی به عنوان مدل‌های قابل تقلید برای ایران معرفی شدند.

با توجه به حضور رضایی در صف اصولگرایان، افزایش حمایت رای‌دهندگان از او می‌تواند به ریزش آراء احمدی نژاد منجر شود. متقابلا، عدم توفیق کروبی در جذب آراء مستقل می‌تواند به افزایش حمایت از میر حسین موسوی بیانجامد.
کروبی که در بیانیه ابتدایی خود لزوم تجدید نظر در قانون اساسی را مطرح ساخته بود، اعتقاد داشت که مشکل در قوانین موجود نیست بلکه در نحوه اجرا و یا عدم اجرای آنها است. کروبی اصرار داشت که او مرد عمل است و به تمام وعده‌های مطرح شده خود عمل خواهد کرد.

در مورد نظارت استصوابی که شورای نگهبان به منظور اعلام صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مورد استفاده قرار می‌دهد، کروبی نظر مخالف خود را مطرح ساخت حال آنکه رضایی با آگاهی از دیدگاه‌های اصولگرایان از کنار مسئله گذشت.

رضایی با وارد شدن محتاطانه در حادثه انفجار اخیر بمب در زاهدان، وضعیت امنیت داخلی را مورد بحث قرار داد و یاد آور شد که با تکیه بر مدیریت آگاهانه و استفاده از ظرفیت‌های موجود اطلاعاتی و نظامی می‌باید از بروز چنین حوادثی پیشگیری کرد.

در زمینه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که خصوصی‌سازی سازمان‌ها دولتی و واگذاری سهام موسسات را به مردم توصیه می‌کند، رضایی مدعی شد که مطالعات عمیقی صورت داده که نتایج ثبت شده آن کتاب دوم انقلاب است.

کروبی پایه‌های دولت خود را بر محور امنیت، جمهوری و رهبری قرار داد و در جای دیگر یاد آور شد که ارتباط خود را با قوم‌های ایرانی نزدیک‌تر خواهد کرد و از راه ا فزایش حقوق شهروندی، آن‌ها را در جایگاه شهروند درجه یک قرار خواهد داد.

رضایی نیز که به نظر می‌رسید نگاهی به گرایش آراء در جهت وابستگی‌های محلی نامزد ها دارد، خود را از مناطق عشایری و نزدیک به فارس و بختیاری و لرستان خواند و با اشاره به خلیج فارس ضرورت حفظ هویت ایرانی را مورد تاکید قرار داد.

نکته قابل ملاحظه در مطالب رضایی، دوبار تاکید او در استفاده از هاشمی رفسنجانی به عنوان سفیر حسن نیت در امور کشورهای اسلامی و همچنین ناطق نوری و خاتمی در ظرفیت‌های مشورتی و اجرایی بود.

در زمینه ورزش، کروبی یاد آور شد که او سیاست را از ورزش جدا خواهد کرد. رضایی نیز با اشاره غیر مستقیم به شایعه برکناری علی دایی از «بالا»، یاد آور شد که در صورت پیروزی، وزارت ورزش تشکیل خواهد داد و امور ورزشی را تخصصی خواهد کرد.

طی مناظره یاد شده که سردتر از حد انتظار بود، رضایی در امور اجرایی عقل‌گراتر و کروبی عمل‌گراتر ظاهر شدند. در خاتمه مناظره مودبانه یاد شده، کروبی به‌نظر می‌رسید که اولین فرصت برای ایجاد موج هواداران را تا حدودی از دست داده است. در مقابل رضایی به‌مراتب بهتر از حد انتظار ظاهر شد.

با توجه به حضور رضایی در صف اصولگرایان، افزایش حمایت رای‌دهندگان از او می‌تواند به ریزش آراء احمدی نژاد منجر شود. متقابلا، عدم توفیق کروبی در جذب آراء مستقل می‌تواند به افزایش حمایت از میر حسین موسوی بیانجامد.

...

  • شما در مورد این مناظره چه فکر می‌کنید؟
XS
SM
MD
LG