لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

دایناسورها با ستاره دنباله‌دار رفتند


هفته اخیر در جریان یک اجلاس علمی بین‌المللی، دانشوران اعلام کردند که تنها دلیل قابل توجیه برای انقراض دایناسورها برخورد یک ستاره دنباله دار بزرگ به سطح کره زمین بوده است؛ اینک شاید چند دهه اختلاف نظر در این مورد پایان یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک هیئت علمی متشکل از ۴۱ دانشمند از کشورهای مختلف جهان نتایج تحقیقات ۲۰ ساله در این زمینه را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که حدود ۶۵ میلیون سال پیش شرایط ناشی از اصابت یک ستاره دنباله دار به سطح زمین که اصطلاحاً آن را « جهنمی‌ در طبیعت زمین » می‌خوانند بیش از نیمی‌ از تمام جانداران ساکن کره زمین را نابود کرد.

در چند دهه اخیر فرضیات و دیدگاههای جامعه علمی جهان بر سر دلیل این حادثه دچار اختلاف بود. گروهی اصابت ستاره دنباله دار به کره زمین و گروه دیگری معتقد بودند که فعالیت‌های آتشفشانی گسترده درهند که حدود یک و نیم میليون سال به طول انجامید دلیل وقوع تغییرات جدی در محیط کره زمین بوده است.

این تحقیقات که توسط دانشمندانی از کشورهای اروپایی، آمریکا، مکزیک، کانادا و ژاپن انجام شده و در مجله معتبر «ساینس» (علوم) به چاپ رسیده، مشخص می‌کند که برخورد یک ستاره دنباله دار به قطر ۱۵ کیلومتر به منطقه ای در خاک مکزیک عامل اصلی انقراض نسل دایناسورها بوده است.

حدس زده می‌شود که قدرت انفجاری ناشی از برخورد این ستاره دنباله دار به سطح کره زمین تقریبا یک میلیارد برابر قدرت انفجاری بمب اتمی است که در هیروشیما منفجر شد.

به گزارش رویترز در این تحقیقات از کنکاش و بررسی هیئت‌های علمی گوناگون طی ۲۰ سال گذشته در زمینه‌های مختلف شناخت کره زمین و تحولات آن در طول تاریخ بهره گرفته شده است.

شواهد زمین‌شناسی نشان می‌دهد که عواملی که باعث نابودی گیاهان و جنگل‌ها و اکوسیستم در خشکی و دریاها شد، شرایط طبیعی کره زمین را چنان نامناسب کرد که دایناسورها و گروه کثیری از جانداران دیگر قادر به ادامه حیات نبودند. از این تغییرات فاحش در محیط کره زمین که حدود ۶۵ میلیون سال پیش روی داده، انبوهی از فسیل جانداران مختلف به جای مانده که نشان می‌دهد ابعاد این انقراض بسیار وسیع بوده است.

باوجود شواهد متعددی در مورد وقوع یک سلسله آتشفشانها در هند که نیم میلیون سال قبل از اصابت ستاره دنباله دار به زمین روی داده سایر تحقیقات و شواهد نشان می‌دهد که در آن زمان چرخه حیات و محیط طبیعی کره زمین تا این حد دچار تغییر نشده بود.

علاوه بر این با تحقیقات گسترده‌تری که در سال‌های اخیر در مورد شناخت ترکیبات شیمیایی جو کره زمین انجام شده معلوم شد که تحت تاثیر برخورد ستاره دنباله دار به سطح زمین، توده عظیمی‌ از سولفور و گرد و خاک وارد جو زمین شده اما این تاثیر بسیار شدید و کوتاه مدت بوده است، به ویژه در مقایسه با عواقب جوی ناشی از سلسله فعالیت‌های آتشفشانی.

به نظر می‌ر سد که «جنهم طبیعی» که تحت تاثیر برخورد این ستاره دنباله دار به سطح زمین ایجاد شد به سلطه ۱۶۰ میلیون ساله دایناسورها بر کره زمین خاتمه داد. اما در عین حال آغازگر دوران مناسبی برای رشد پستانداران بوده، چون از این پس این گروه به گونه برتر جانداران در کره زمین بدل شدند.
XS
SM
MD
LG