لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

سفر به سال ۲۰۳۵


۲۲ آوریل –دوم اردیبهشت- «روز زمين» يا «زمين پاک» نام‌گذاری شده است. در «روز زمين» که هر سال در بيش از ۱۷۵ کشور جهان برگزار می‌شود؛ مردم فرصتی می‌يابند تا به مشکلات زيستی و آينده کره خاکی بينديشند و به تبادل نظر بپردازند.

از سال ۱۹۷۰ تا کنون بر اساس مصوبه کنگره ايالات متحده آمريکا «روز زمين» در اين کشور برگزار می‌شود و از سال ۱۹۹۰ به اين سو کشورهای ديگر نيز به اين بزرگداشت پيوسته‌اند.

امسال نيز برنامه ای با شعار «فراخوانی برای وضعيت آب و هوا» در اين کشورها تدارک ديده شده است که در آن نظر افکار عمومی را به مسئله تغييرات آب و هوايی جهان و آلودگی هوا جلب می‌کند.

اين روز از حمايت چهره‌های معروف سياسی، هنری و اجتماعی که به مسائل محيط زيست اهميت قائل‌اند، برخوردار است؛ کسانی چون ال گور، معاون بيل کلينتون، رئيس جمهوری سابق آمريکا و يا جين فوندا و لئوناردو دی کاپريو بازيگران سرشناس سينما.


در اين رابطه «کلاوس پتر هوتر» و« اوا گوريس»، دو فعال عرصه محيط زيست در آلمان کتابی با نام «زمين دفع می‌کند – چگونه تغييرات آب و هوايی، زندگی ما را دگرگون می‌کند» منتشر کرده‌اند.

«کلاوس پتر هوتر» ۵۳ ساله، سال‌ها در زمينه حفظ محيط زيست فعاليت می‌کند و مدير بنياد «نیچرلايف اينترنشنال» است و در آکادمی طبيعت و محيط زيست واقع در بادن وورتنبرگ آلمان کار می‌کند و چندين جايزه محيط زيستی نيز دريافت کرده است.

«اوا گوريس»، ۵۲ ساله سخنگوی بنياد حمايت از حيوانات آلمان و همچنين «گرين پيس» آلمان است و در سال ۲۰۰۶ جايزه رسانه ای آلمان را برای کمک به محيط زيست دريافت کرده است.

روزنامه آلمانی «تاگس اشپيگل» مطلبی در رابطه با کتاب اين دو و به مناسبت «روز زمين» منتشر کرده است که نخست با این پرسش آغاز می‌شود:

تا به حال يک بار از خود پرسيده ايد که زندگی تان ۳۰ سال ديگر چه شکلی خواهد داشت؟

با هم به سال ۲۰۳۵ سفر کوتاهی می‌کنيم. تصور کنيد همه چيز به همين صورتی که اکنون شاهديم ادامه يابد. زمين در آن سال قابل شناخت نخواهد بود!


چگونه تغييرات آب و هوايی زندگی ما را دگرگون می‌کند

بلايای طبيعی، کمبود آب، بيماری‌های واگيردار، کميابی انرژی، ناآرامی‌های سياسی، پناه‌جويی به دليل وضعيت آب و هوا؛ زندگی بشر به طور اساسی تغيير کرده است. تارهای فجايع را يکی پس از ديگری می‌تنيم: گرمای بی‌اندازه، حشرات بی شمار. مردم آب‌های آلوده را می‌نوشند و يک بيماری ناعلاج گسترش می‌يابد. گرسنگی تهديد می‌کند. بنيان‌های زندگی نابود شده‌اند. آيا اين‌ها موضوع يک فيلم فاجعه ای است؟

نه! اشتباه نکنيد.

«کلاوس پتر هوتر» و «اوا گوريس» با داده‌ها و نمونه‌های مشخص، سناريويی را طرح می‌ريزند که فاجعه بارتر از آن را نمی‌توان تصور کرد؛ گزارشی تکان دهنده از آينده‌ای که آغاز شده است.

پتر و گوريس در دو سطح، فاجعه ای را که به دليل تغيير وضعيت آب و هوايی انتظار ما را می‌کشد تشريح می‌کنند. آن‌ها در صحنه‌های اپيزودی نبرد انسان در سال ۲۰۳۵ را برای زنده ماندن به تصوير می‌کشند. اين لايه تخيلی با لايه ای از داده‌های واقعی تکميل می‌شود. گرمايش زمين چگونه شکل می‌گيرد؛ تغييرات آب و هوايی چه قربانيانی می‌گيرد و یا مهاجرت انسان‌ها به دليل اين تغييرات چگونه گسترش می‌يابد؛ اين دو نويسنده و محققين ديگر جهان شناخت علمی ما را نسبت به مسائل محيط زيستی بيشتر می‌کنند.


آيا اين فجايع محيط زيستی متوقف می‌شوند؟

آری و نه. «کلاوس پتر هوتر» و« اوا گوريس» در کتاب خود دقيقا نشان می‌دهند که کجا و چگونه می‌توان اين تغييرات را کاهش داد. آن‌ها تنها آينده ای تاريک را نقش نمی‌زنند. يک کاوش محيط زيستی کاملا وظيفه هر کس را که برای نجات کره زمين چه بايد انجام دهد، مشخص می‌کند.

الفبای حفاظت از کره زمين و وضعيت آب و هوای آن به خوبی نشان می‌دهد که در چه بخش‌هايی بايد حرکت کرد؛ از صنعت اتومبيل سازی تا حفاظت از تمدن بشری.

فهرست اقدامات عملی در اين باره نگاهی است به مهم ترين مفاهيم پيرامون موضوع تغييرات جوی کره زمين. هنوز دير نشده است! تنها خواسته تغيير وضع موجود باید در ميان مردم شکل بگيرد. هر کس که کتاب اين دو فعال محيط زيست را خوانده باشد، می‌داند که ديگر دليلی وجود ندارد که دست روی دست گذاشت.

...

  • آیا در جایی که زندگی می‌کنید گسترش آلودگی را به چشم می‌بینید؟ هرگز نگران آینده زمین شده‌اید؟
XS
SM
MD
LG