لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۹

نگرانی‌ها از «امنیتی شدن» فضای انتخابات


گروهی از طرفداران نامزدهای ریاست جمهوری در حال بحث در خیابان؛ گاه بحث‌های خیابانی به درگیری و خشونت کشیده می‌شود
گروهی از طرفداران نامزدهای ریاست جمهوری در حال بحث در خیابان؛ گاه بحث‌های خیابانی به درگیری و خشونت کشیده می‌شود
هر چه زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد نزديک تر می شود، اخبار و گزارش‌های بيشتری نیز در مورد حمله به ستادهای انتخاباتی چهار نامزد اين سمت و اخلال در مراسم سخنرانی نمايندگان آن‌ها در روزنامه‌ها و سايت‌ها منتشر می‌شود.

بر اساس اخبار و گزارش‌های منتشر شده، به نظر می‌رسد که حمله به ستادهای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری و تخريب آن‌ها بيش از محمود احمدی نژاد و محسن رضايی، دو نامزد اصولگرای اين انتخابات، است.

آخرين خبر در اين زمينه، تلاش برخی برای ايجاد اخلال در مراسم سخنرانی غلامحسين کرباسچی، شهردار سابق تهران و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، است.

اسماعيل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، که در جلسه سخنرانی آقای کرباسچی حضور داشته است، در مورد اين ماجرا به راديو فردا می‌گويد: « سخنرانی آقای کرباسچی، با تشويق انبوه جمعيت در سالن ورزشی آزادی بجنورد همراه بود. هواداران آقای احمدی نژاد به شدت ازاين مسئله عصبانی بودند و تلاش می‌کردند با فريادهای بلند خود سخنان سخنران را قطع کنند، ولی با تشويق متقابل هواداران آقای کروبی اين اقدام آنها بی‌نتيجه ماند. آنها بعد از جلسه به دانشجويان هوادار آقای کروبی حمله‌ور شدند و به ضرب و شتم دانشجويان پرداختند. از تمام اين صحنه‌ها عکس گرفته شده و در ستاد استان خراسان شمالی موجود است. »

آقای گرامی مقدم به اين پرسش که به نظر او، چه کسانی در پشت سر چنين اقداماتی هستند، پاسخ می‌دهد: « اين گروه به طور مشخص حاميان دولت هستند و با شعارهايی که دراين جلسات می دهند روشن است که از نامزدی آقای احمدی نژاد حمايت می‌کنند. اين اقدامات نشان می‌دهد جلب آرای مردم توسط نامزدهای اصلاح طلب کاملا رو به رشد است و اگر انتخابات به صورت سالم و با کمترين تخلف انجام گيرد، پيش‌بينی‌ها بر اين است که انتخابات به دور دوم کشيده خواهد شد.»

محمد خاتمی، رئیس جمهوری سابق ايران، در خصوص فعاليت‌های اخير گروه های فشار گفته است: «هرچه اين مسائل بيشتر می‌شود، نشان می‌دهد آنهايی که نمی‌خواهند تغييری در جامعه ايجاد و برنامه‌هايی به نفع کشور اعمال شود نگرانند. تخريب‌ها نشان‌دهنده يک نوع ناراحتی و نگرانی در آنهاست و با تجربه‌ای که از گذشته داشته‌ايم اين روش‌ها تنها می‌تواند به زيان اعمال‌کنندگان آن باشد.»

آزاده کيان، استاد جامه شناسی سياسی در دانشگاه پاريس، با تاييد اين موضوع به راديو فردا می‌گويد: « در حال حاضر افراد دارای حق رأی در ايران حدود ۴۶ ميليون نفر است، اما تعداد افراد گروه های فشار از چند هزار نفر تجاوز نمی‌کند. در نتيجه اين چند ميليون به راحتی می‌توانند در مقابل چند هزار نفر گروه فشار ايستادگی کنند. »

در کنار اين تحولات، اخبار و گزارش هايی نيز در مورد بمب گذاری در يک هواپيمای مسافربری که شنبه شب از اهواز عازم تهران بود، منتشر شده است. همچنين می توان اخبار و شنیده ها در مورد بمب گذاری در تئاتر شهر و ايستگاه متروی ميرداماد تهران را افزود که اين دو مورد بعدا توسط مقام های رسمی تکذيب شد.

آقای خاتمی در مورد خبر بمب‌گذاری‌ها، از جمله در هواپيمايی که از اهواز عازم تهران بوده، گفته است: « اگر مسئله بمب‌گذاری در هواپيما درست باشد، فکر می‌کنم کار جنايتکارانی است که با اصل نظام و ملت مشکل دارند، وگرنه کسانی که در داخل با هم اختلاف نظر دارند، چنين کاری انجام نمی‌دهند.»

علاوه بر اين موارد، می‌توان به بمب‌گذاری در شهر زاهدان اشاره کرد که منجر به تنش و درگيری در آن شهر شد.

اين درگيری‌ها، واکنش‌هايی را نيز به دنبال داشت؛ از جمله، علی لاريجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت «عوامل بمب گذاری و درگيری ها در پی اين هستند که شرايط را به شکل سخت درآورند»، اما توضيح بیشتری در اين مورد نداد.

آقای لاريجانی با اشاره نزديک بودن انتخابات رياست جمهوری گفت: «اين گونه حرکات تاثيری در انتخابات ايران نمی‌گذارد، بلکه مردم بيشتر مصمم می‌شوند که از هويت و امنيت ملیشان دفاع کنند ... و با بصيرت در انتخابات شرکت می‌کنند.»

محمدعلی عمويی، فعال سياسی در تهران، که با توجه به وجود نظارت استصوابی شورای نگهبان، اعتقادی به نتيجه بخش نبودن انتخابات ندارد، بر اين باور است که فضای انتخابات رياست جمهوری در حال تبديل شدن به فضای امنيتی است.

وی در اين مورد به راديو فردا می گويد: « نشانه هايی از پيروزی رقبای دولت نهم احساس می‌شود و به اين دليل اقداماتی اين چنينی آغاز شده است. آنها می‌خواهند کسانی که به رقبای دولت نهم رای می دهند دچار هراس شوند و از رای دادن به نفع اصلاح طلبان خودداری کنند.»

آقای عمويی اشاره می کند که افزايش فعاليت گروه‌های فشار و تشديد فضای امنيتی ناشی از نگرانی اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوری است و می‌افزايد: « نارضايتی مردم از دولت نهم آن قدر زياد است که افرادی که با همه محدوديت‌ها در انتخابات شرکت می‌کنند، به احتمال بسيار زياد رای خود را به نفع رقبای آقای احمدی نژاد به صندوق خواهند ريخت. محافظه‌کاران از نتيجه اين انتخابات نگران هستند.»

در اين حال، کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور، روز دوشنبه از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری خواست تا از مواردی مانند سياه‌نمايی، تحريک احساسات عمومی، منطقه‌ای و قومی و ايجاد ياس و نا اميدی در مردم خودداری کنند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG