لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۸

۱۰ نفر در كرمانشاه اعدام شدند


[عکس از صحنه اعدام‌های اخیر گرفته نشده است]
[عکس از صحنه اعدام‌های اخیر گرفته نشده است]
با اعدام ۱۰ نفر در كرمانشاه ، شمار اعدام‌شدگان در دو ماه آغازين سال جارى ميلادى در ايران به بيش از ۶۸ نفر رسيد.

دادستان كرمانشاه ضمن تائيد خبر اعدام ۱۰ نفر در زندان مركزى اين شهر گفت كه « اين افراد به موجب آراء محاكم انقلاب كرمانشاه و تأييد دادستانى كل كشور، به اعدام محكوم شدند و به واسطه شمول عفو در سوابق پيشين آن‌ها تقاضاى عفوشان ديگر مورد پذيرش واقع نشد.»

خبرگزارى ايسنا به نقل از مجتبى ملكى دادستان كرمانشاه، اتهام ۱۰ اعدامى اخير در كرمانشاه را « قاچاق مواد مخدر » عنوان كرد.

پيشتر الهيار ملكشاهى، رئيس دادگسترى استان كرمانشاه، از اعدام ۱۱ نفر در روز يک شنبه خبر داده بود. رئيس دادگسترى استان كرمانشاه، روز دهم اسفند ماه، در نشستى خبرى با خبرگزارى‌ها گفته بود: « در طول سال جارى ۲۴ مورد اعدام داشته‌ايم.»

وى همچنين گفت « ۱۴۰ پرونده قتل» از سوى شوراى حل اختلاف دادگسترى، پيش از اجراى حكم اعدام متهمان آن به صلح و سازش ختم شده است.

اسامى ۱۰ متهمى كه در كرمانشاه اعدام شدند از سوى مقام‌های قضايى اين استان اعلام نشده است.

اعدام ۱۰ نفر ديگر

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، كم‌تر از دو هفته پيش طى روزهاى ۳۰ بهمن و اول اسفند نيز ۱۰ نفر در شهرهاى اهواز، سارى، اصفهان و بوشهر اعدام شدند.

یکی از این اعدام‌شدگان عبدالله فريور، يک معلم ۵۰ ساله موسيقى بود، كه از سال ۸۳ به سنگسار محكوم شده بود و سحرگاه پنج شنبه اول اسفند پس از آنکه دادگسترى مازندران ناگهان حكم سنگسار را به حلق آويز كردن با طناب دار تبدیل کرد، در زندان سارى اعدام شد.

خانواده و همسر آقاى فريور اتهام « زناى » وى را رد كرده و گفته بودند كه ارتباط وى با در چارچوب «‌صيغه موقت» بوده و همه اعضای خانواده از آن اطلاع داشتند.

اعدام دستكم ۶۸ نفر در دو ماه

با شمارش تعداد اعدام‌شدگانی که خبرگزاری‌ها و منابع خبری ایران از اجرای حکم آن‌ها گفته‌اند، از ابتداى سال جارى ميلادى يعنى هفته دوم دى ماه ۱۳۸۷ تاكنون، در مدت ۲ ماه دستكم ۶۸ نفر در شهرهاى مختلف ايران اعدام شده اند.

اعدام‌ها بنابر اعلام رسمى مقام‌های قضايى چهار نفر در اراک، نه نفر در يزد، نه نفر در اصفهان، یک نفر در كرج، ۱۹ نفر در تهران، شش نفر در بجنورد، چهار نفر در مشهد، یک نفر در كازرون، سه نفر در اهواز، یک نفر در بوشهر، یک نفر در سارى و ۱۰ نفر در كرمانشاه بوده است.

علاوه بر اين عليرضا جمشيدى، سخنگوی قوه قضاییه، سه شنبه ۲۴ دى ماه در نشست خبرى خود اجرای حکم سنگسار سه نفر در مشهد را نيز تائيد كرد.

وى گفت اين سه نفر در مشهد مركز استان خراسان رضوى سنگسار شده و دو تن از آن ها جان باخته ،اما يك نفر توانسته از گودال سنگسار بگريزد.

بنابر اعلام سازمان عفو بين‌الملل، ايران در دو سال گذشته از نظر تعداد اعدام بزرگسالان، پس از چين، در رتبه دوم جهان و در اعدام نوجوانان نيز در رتبه اول جهان قرار دارد.

در سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثريت آرا قطعنامه‌ای را تصويب کرد که بر اساس آن مجازات اعدام بايد برچيده شود، اما گروه بزرگی از کشورها نظير ايران، آن را اجرا نکرده‌اند.
XS
SM
MD
LG