لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

فیس‌بوک متهم را نجات داد


به‌روز کردن فیس‌بوک، دلیل محکمه‌پسندی شد تا یک جوان ۱۹ ساله ساکن محله هارلم در نیویورک، از جرم سنگینی که به آن متهم شده بود، نجات یابد.

رودنی برادفورد با ارائه مدرکی که نشان می‌دهد او در زمان وقوع جرم مشغول به‌روز کردن صفحه شخصی خود در سایت فیس‌بوک بوده است، ثابت کرد که بی‌گناه است. او پس از بازداشت توسط پلیس نیویورک حدود دو هفته در زندان بود ولی بعداً با ارائه این مدرک دادستانی اعلام جرم و محکومیت وی را پس گرفت.

ماجرا به این ترتیب بود که روز شنبه هفدهم اکتبر ساعت ۱۱ و ۴۹ دقیقه صبح رودنی برادفورد در منزل پدر خود در محله هارلم مشغول به‌روز کردن صفحه شخصی خود در فیس‌بوک بود. درست یک دقیقه بعد در بخش دیگری از شهر در محله بروکلین که ۱۵ کیلومتر با خانه پدر رودنی فاصله دارد، یک سرقت مسلحانه روی می‌دهد.

روز بعد رودنی برادفورد که سابقاً پرونده دزدی داشت متوجه می‌شود که مأموران پلیس برای یک خلاف دیگر در جست‌وجوی او هستند.

رودنی برادفورد که از بی‌گناهی خود اطمینان داشت تصمیم گرفت خود را به پلیس معرفی کند. اما پس از شهادت یکی از قربانیان سرقت مسلحانه و شناسایی وی به عنوان فرد مهاجم، دادستانی نیویورک وی را به جرم این سرقت بازداشت کرد و به زندان فرستاد.

ولی چند روز بعد پدر رودنی متوجه شد که پسرش در همان لحظه وقوع جرم صفحه فیس‌بوک خود را به‌روز کرده است و این نکته را با وکیل وی در میان گذاشت.

وکیل مدافع رودنی براد فورد می‌گوید به مدت یک هفته مشغول مذاکره با دفتر دادستانی بوده تا آنها را قانع کند که مدارک مربوط به به‌روز کردن صفحه فیس‌بوک توجیه کافی و قانع کننده‌ای برای تبرئه رودنی است.

دفتر دادستانی خود مستقیماً با وب سایت فیس‌بوک تماس گرفت و صحت این مدارک را بررسی کرد. در پایان این تلاش یک هفته‌ای دفتر دادستانی با در نظر گرفتن تأیید موضوع توسط وب سایت فیس‌بوک اعلام جرم علیه رودنی را پس گرفت و وی پس از ۱۲ روز بازداشت آزاد شد.

مسئولان وب سایت فیس‌بوک می‌گویند خوشحال هستند که توانسته‌اند به روند اجرای بهتر عدالت کمک مؤثری بکنند. فیس‌بوک اعلام آمادگی کرده است که با برقراری تماس تلفنی و ارتباط تصویری مدارک لازم برای دادگاه را فراهم کند. اما به اعتقاد گروهی از کارشناسان حقوقی چنین اقدامی علاوه بر نتایج مثبت می‌تواند پیامدهای منفی هم داشته باشد.

کارشناسان حقوقی معتقدند که در حال حاضر بسیاری از جنبه‌های زندگی و اعمال روزانه شهروندان به اشکال و روش‌های گوناگون قابل تعقیب و پیگیری است. افزودن یک امکان دیگر برای ردیابی و ثبت اعمال مهم در صورتی که به تبرئه یک فرد بی‌گناه منجر شود کار خوبی است. اما در عین حال این روش دیگری خواهد بود برای دخالت در حریم خصوصی افراد.

در عین حال همواره می‌توان ادعا کرد که یک مراجعه و يا فعالیت روی شبکه اینترنت توجیه قانع کننده‌ای نیست، چون شبکه اینترنت فرد را نمی‌شناسد و هر کسی می‌تواند به جای فرد دیگری در فیس‌بوک یا هر وب سایت دیگری برای خود توجیه بتراشد.

وکیل مدافع رودنی برادفورد با اطمینان می‌گوید که مراجعه موکل وی به فیس‌بوک در آن ساعت و روز معین حقیقی است. او می‌افزاید که موکل وی یک پسر ۱۹ ساله بسیار معمولی است و ذهن پیچیده‌ای برای جرایم سازمان‌یافته ندارد و با نگاهی به متن پیامی که رودنی در آن روز در صفحه شخصی خود نوشته می‌توان دریافت که یک کار عادی و طبیعی بوده است.

اکنون رودنی برادفورد به کمک وکیل خود قصد دارد علیه دادستانی نیویورک شکایت کند. آنها در نظر دارند که به خاطر اعلام جرم اشتباه و سپری کردن ۱۲ روز در زندان از دستگاه قضایی نیویورک، غرامت طلب کنند.
XS
SM
MD
LG