لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

فتاپور: بی‌اثر شدن حربه‌های حاکمیت در برابر جنبش سبز


مهدی فتاپور
مهدی فتاپور
سردار یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اخیرا در یک سخنرانی گفته است: « حوادث پس از انتخابات، كشور را دچار فتنه‌ای عمیق كرد». وی مجددا خواستار محاکمه میر حسین موسوی، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری شد.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، این مقام نظامی با اشاره به حوادث پیش آمده، قبل و پس از انتخابات ریاست جمهوری، افزود: ما با یک سناریو مواجه بودیم که در آن، عده‌ای با استفاده از الگوی انقلاب‌های مخملی به دنبال براندازی نظام بودند.

سردار جوانی همچنین گفت: اكنون اگر چه شعله‌های آتش فروكش كرده است، اما آتش زیر خاكستر هنوز وجود دارد ولذا این آتش باید خاموش شود. همچنین باید چشم فتنه را كور كرد تا مجددا آتش آن بلند نشود.

مهدی فتاپور، عضو شورای اتحاد جمهوریخواهان ایران در آلمان، درباره این سخنان رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران به رادیو فردا می‌گوید:

در صحبت ایشان یک کلمه واقع‌بینانه وجود دارد، این که یک آتش زیر خاکستر وجود دارد و هر لحظه ممکن است در ابعاد وسیع‌تری گسترش پیدا کند و اعتراضات شدت بگیرد.

ایشان تنها کسی نیست که این صحبت‌ها را کرده، بلکه در چند هفته اخیر این مسایل دائم مطرح شده است. مسئولین سپاه از جمله آقای سعیدی، نماینده آقای خامنه ای در سپاه و سایرین سخنان مشابهی را گفته‌اند و این که ابعاد سرکوب‌ها باید گسترده تر شود و افرادی مانند آقای کروبی، آقای موسوی و حتی آقای خاتمی که در این زمینه مسئولیت دارند، باید دستگیر شوند. در مورد آقای موسوی این مسئله به طور دائم تکرار می‌شود.

ولی بخشی از حکومت ابعاد این مسئله را می‌فهمند، آنها می‌فهمند در شرایطی که بحران خاتمه نیافته و با توجه به این که در سال آینده با بحران اقتصادی مواجهیم، اگر آقای موسوی در زندان باشد نقش او بیشتر از زمانی است که خارج از زندان باشد. به همین دلیل چنین برخوردی را هنوز نپذیرفته‌اند.

فراموش نکنید اکنون اکثر چهره‌های سرشناس اصلاح طلب و آدم‌هایی که می‌توانستند نقش داشته باشند در زندان هستند و افراد معدودی مانند محمدرضا خاتمی و دیگران بیرون از زندان هستند، بنابراین دستگیری آقای موسوی و آقای کروبی می‌تواند گام بعدی باشد.

البته آنها چند هدف درجه دوم را هم تعقیب می‌کنند؛ اول این که با تکرار دائم موضوع آن را عادی می‌کنند، به طوری که اگر زمانی چنین اقدامی صورت گیرد شوک به وجود نمی‌آید و در نتیجه اعتراض فوری و گسترده در جامعه محدودتر می‌شود، یعنی در حقیقت دارند شرایط را آماده می‌کنند.

دوم این که آنها دارند مسئله را تست می‌کنند تا ببینند نیروها چقدر جا می‌زنند و انعکاس مسئله در جامعه چیست تا وقتی بخواهند اقدام کنند واکنش‌های جامعه را بشناسند. سوم این که آقای موسوی و کروبی و دیگران را بترسانند و آنها را به واکنش‌های آرام‌تر وادار سازند.

فتاپور: بحث کودتای مخملی و براندازی نرم حربه ای است تا بتوانند این جنبش را سرکوب کنند. طرح مکرر این مسئله نشان دهنده مشکل آنها برای متقاعد کردن نیروهای خودشان است.

نکته دیگری که در صحبت‌های سردار جوانی مهم است، درخواست او برای بازگشت چهره‌های برجسته انقلاب به نظام است. ارزیابی شما از این صحبت چیست؟

اگر در نشریاتی که مطلب ایشان چاپ شده مانند فارس نیوز نگاه کنید، چندین مطلب دیگر وجود دارد که مستقیماً آقای ‌هاشمی رفسنجانی را مورد حمله قرار می‌دهد. یعنی از یک سو حمله می‌کنند و چون همیشه سیاست آنها این بوده که تمایز قائل شوند و با برخورد مجزا قضیه را پیش ببرند، مثلا اگر آقای موسوی را مورد حمله قرار می‌دهند دیگران را به سکوت وادار کنند.

امروز سیاست بر این است که همه اینها را زیر سؤال ببرند و چون در درون رژیم ابعاد اعتراضات گسترده است و حتی بخشی از نمایندگان مجلس خبرگان، مجمع تشخیص مصلحت و نمایندگان مجلس جزو معترضین هستند، در عین حال تلاش می‌کنند بخشی از این معترضین را منفعل کنند و یا با اعمال فشار آنها را وادار کنند دوباره با رژیم همکاری کنند.

امروز با تکرار اصطلاح «کودتای مخملی» با اشاره صریح به جنبش سبز و بحث انتخابات ریاست جمهوری در ایران توسط حاکمیت روبه‌رو هستیم. چرا برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی بر کودتای مخملی یا براندازی نرم با حمایت خارجی‌ها تاکید دارند؟

آنها سال‌هاست نیروهای خود را متقاعد کرده‌اند با کسانی که قصد سرنگونی رژیم را دارند و یا با نظام مبارزه مسلحانه می‌کنند، شدیدترین برخورد را داشته باشند و در این زمینه هیچ قانون و حد و مرزی نشناسند. اما اکنون با جنبشی مواجه شده‌اند که به صورت مسالمت آمیز مبارزه می‌کند و چارچوب‌های قانون را رعایت می‌کند، پس تمام حربه‌هایی که از نظر قانونی، رژیم می‌تواند به کار بگیرد از آنها سلب شده است. بنابراین بحث کودتای مخملی و براندازی نرم حربه ای است تا بتوانند این جنبش را سرکوب کنند. طرح مکرر این مسئله نشان دهنده مشکل آنها برای متقاعد کردن نیروهای خودشان است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG