لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۴

شروط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای مذاکره با اروپا


سرلشکر بسیجی حسن فیروز آبادی
سرلشکر بسیجی حسن فیروز آبادی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، مذاکره با اتحادیه اروپا را به عذرخواهی اين اتحاديه در مورد آنچه وی « حمايت از آشوبگران » خواند ، مشروط کرد.

حسن فیروز آبادی در جریان برگزاری « نشست راهبردی نیروهای مسلح » در تهران ضمن متهم کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به حمایت از اعتراضات چند هفته اخیر مردم، اعلام کرد « اتحادیه اروپا تا قبل از آنکه درباره اشتباهات فاحش در حمایت از آشوبگران عذرخواهی کند و عملا نشان دهند که پشیمان شده، حق ندارد صحبت از مذاکره با ایران داشته باشد. »

وی که از فرماندهان ارشد نظامی حامی محمود احمدی نژاد به شمار می‌رود -بنابر گزارش خبرگزاری مهر- روز چهارشنبه در نشست فرماندهان نیروهای مسلح، انتخابات اخير رياست جمهوری را «بی‌نظير و با شکوه» توصيف کرد و اتحاديه اروپا را به « دخالت‌های مضحک» در آن متهم کرد.

فيروز آبادی به جزئياتی در مورد دخالت‌های اتحادیه اروپا اشاره نکرد، اما گفت: « از آنجا که در اثر دخالت‌های این گروه به ویژه آنکه دشمنی آنان با ملت ایران آشکار شده است و مسئول سیاسی بخش سیاست خارجی این اتحادیه نیز که در گذشته هیچگاه موضع ثابتی نداشت و مورد حمایت کشورهای عضو نبود، اکنون که در چهره حامی آشوب گران در ایران ظاهر شده است، به کلی صلاحیت هر گونه مذاکره با ایران را از دست داده است. »

وی که همزمان با ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، از «اعضای شورای عالی امنیت ملی» و «مجمع تشخیص مصلحت نظام» است خطاب به فرماندهان ارشد نظامی حاضر در نشست روز چهارشنبه، تاکید کرد « به اعتقاد ما آن‌ها قبل از آنکه درباره اشتباهات فاحش عذرخواهی کنند و عملا نشان دهند که پشیمان شده‌اند، حق ندارند صحبت از مذاکره داشته باشند. »

پیشتر نیز فرماندهان نظامی ِ سپاه علاوه بر سیاست داخلی، در مورد سیاست خارجی ایران نیز اظهار نظرهایی کرده بودند. اما این نخستین بار است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح -به عنوان یک مقام ارشد نظامی- شروطی را برای مذاکره با اتحادیه اروپا تعیین می‌کند.

از مسجد امام حسن تا رياست ۲۰ ساله ستاد کل نيروهای مسلح


حسن فیروزآبادی که از وی به عنوان سرلشکر بسیجی نامبرده می‌شود، ۵۸ ساله و متولد مشهد است.

وی که تحصیل کرده رشته پزشکی است، پس از انقلاب به عضویت جهاد سازندگی استان خراسان در آمد.

در سال ۱۳۶۰ از سوی محمد علی رجایی، نخست وزیر وقت، به ریاست جمعیت هلال احمر منصوب شد و در سال ۱۳۶۱ با حکم میرحسین موسوی به عضویت شورای مرکزی جهاد سازندگی درآمد.

در سال ۱۳۶۴ از سوی میرحسین موسوی به عنوان معاون امور دفاعی نخست وزیر و همزمان به عنوان جانشين آقای موسوی در قرار گاه خاتم منصوب شد.

پس از درگذشت آیت الله خمینی در سال ۱۳۶۸ و آغاز رهبری آيت الله علی خامنه‌ای، حسن فيروز آبادی نيز با حکم رهبر جدید به رياست ستاد کل نيروهای مسلح رسيد و اکنون ۲۰ سال است که در همین سمت باقی مانده است.

از حسن فیروز آبادی در چند سال اخیر به عنوان یکی حاميان اصلی محمود احمدی نژاد در میان فرماندهان ارشد نظامی یاد شده است. وی بارها به دفاع از محمود احمدی نژاد و سیاست‌های سیاسی و اقتصادی‌اش پرداخته است.

صریح‌ترین اظهار حمایت وی از احمدی نژاد در بهمن ماه ۱۳۸۷ و طی نشست فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و بسیج به مناسب سی‌امین سالگرد انقلاب صورت گرفت.

از حسن فیروز آبادی در چند سال اخیر به عنوان یکی حاميان اصلی محمود احمدی نژاد در میان فرماندهان ارشد نظامی یاد شده است. وی بارها به دفاع از محمود احمدی نژاد و سیاست‌های سیاسی و اقتصادی‌اش پرداخته است.
بنابر گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و ایسنا، سرلشکر فیروز آبادی در آن جلسه ضمن حمله شديد به اصلاح طلبان، گفته بود: « بعضی‌ها معتقدند اين‌ فاصله‌ای‌ كه ‌گروه‌هايی ‌از سياستمداران بين ‌دولت‌ و مردم ‌انداختند موفق ‌بوده ‌و توانسته‌اند نظر مردم‌ را جلب‌ كنند. بنابراين‌ در اين ‌انتخابات ‌رياست‌‌ جمهوری ، می ‌توانند يكک كانديدای‌ رياست‌ جمهوری جديد معرفی ‌كنند و مسئله ‌احمدی ‌نژاد را تمام‌ كنند. ولی ‌اين ‌اتفاق ‌نمی‌‌افتد، اشتباه‌ می‌كنند. »

انتشار این اظهارات در همان زمان با اعتراض مهدی کروبی مواجه شد ، و آقای کروبی در نامه سرگشاده‌ای به رئیس ستاد کل نيروهای مسلح دخالت صريح وی در امور سياسی و انتخاباتی را نقض آشکار وصيت نامه آيت الله خمينی درباره ممنوعیت ورود نظامیان به فعالیت‌های سیاسی و جناحی عنوان کرد.

کروبی در آن نامه همچنین فیروز آبادی را « رئیس ستاد نظامیان دخالت کننده در انتخابات» خواند و خطاب به وی نوشت: « با خود فكر مى‌كردم كه اگر اين روند متوقف نشود شكايت از قانون شكنان را نزد جنابعالى بياورم كه امين رهبرى و فرماندهى كل قوا هستيد اما امروز كه شما رياست ستاد نظاميان دخالت كننده در انتخابات را بر عهده گرفته‌ايد، شكايت به كجا ببرم؟ »

وی همچنین خطاب به فیروز آبادی نوشته بود « شما به گونه ‌‏ای سخن گفته‌‏اید که قرار است انتصابی صورت گیرد و مردم فهیم ایران ، نقشی در تعیین رئیس‌‏جمهور ندارند. »

اعلام شروط مذاکره با اروپا از سوی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اولین اظهار نظر رسمی حسن فیروز آبادی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری است که اصلاح طلبان از آن به عنوان «کودتای انتخاباتی» نام می‌برند و محمد خاتمی نیز روز چهارشنبه آن را « کودتای مخملی علیه مردم» توصيف کرد.
XS
SM
MD
LG