لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

نگاهی به روش تازه آمریکا در بازرسی امنیتی مسافران


آیا روش تازه تاثیری واقعی بر نوع بازرسی و برخورد با مسافران کشورهایی مانند ایران خواهد گذاشت؟
آیا روش تازه تاثیری واقعی بر نوع بازرسی و برخورد با مسافران کشورهایی مانند ایران خواهد گذاشت؟
دولت آمریکا اعلام کرد بعد از سه ماه بررسی روش بازرسی امنیتی در فرودگاه‌هایش، از این پس، روش تازه‌ای برای بازرسی مسافران عازم این کشور انجام می‌شود. براساس مقررات جدید، افراد بر اساس ملیت‌شان برای بازرسی امنیتی در فرودگاه‌ها انتخاب نخواهند شد. یعنی صرف ایرانی بودن یک فرد باعث نمی‌شود، بازرسی مسافران شکل دیگری پیدا کند.

در همین زمینه با هوشنگ امیراحمدی، موسس انجمن ارتباط آمریکاییان و ایرانیان و استاد دانشگاه در نیوجرسی، گفت‌وگویی کرده ایم:



هوشنگ امیراحمدی: ایران درهیچ کدام از جریان های تروریستی که علیه آمریکا در دنیا بوده به عنوان ایرانی در آن دست نداشته است. در سی سال گذشته یک میلیون ایرانی دراینجا داریم. خانواده هایشان مرتب می آیند و می روند. می دانم که اینها دچار درد سر زیادی در فرودگاه ها بودند. البته خب کل جریان هنوز حل نشده. هنوز هم مقرراتی هست که افراد این کشورها را دچار درد سر می کند. یعنی باز هم بخش وسیعی از این احتیاط های امنیتی در رابطه با این کشورها مخصوصاً ایران و اینها می ماند. یعنی مثلاً همین قدر که یکی به ایران سفر می کند و بر می گردد، بیشتر مورد سوء ظن قرار می گیرند و در فرودگاه ها بازرسی می شوند.

بر اساس روش قبلی که بعد از دستگیری یک نیجریایی در پرواز آمستردام دیترویت اعلام شد، ملیت این چهارده کشوری که مشخصاً ایران هم جزوشان بود برای سفر به آمریکا با بازرسی دقیق تری روبه‌رو می شدند. ولی الان در قانون جدید گفته اند که باید مشخصات کسی که به او مشکوک می شوند با مشخصات یکی از تروریست های بالقوه برابر باشد که بتوانند روی او یک مقدار تحقیق بیشتری کنند.

آنجا یک چیز دیگر هم می گویند که توجه کمتری به آن می شود. می گویند نه فقط از نظر تروریستی ممکن است کسی آن ظرفیت را داشته باشد، بلکه افرادی هم هستند که مظنون به نظر می آیند. یعنی مظنون امنیتی هستند. فقط لزوماً طرف تروریست لازم نیست باشد. بلکه مثلاً یکی می تواند جاسوس باشد. همینطور که عرض کردم مسائل اینجوری می ماند و این آسان نخواهد بود. بعد هم متاسفانه یکی از مشکلات اساسی که بعضی از آدم های ساده و خوب در فرودگاه ها داشتند، تشابه اسمی است. در عین حال می تواند برای بعضی ها این مشکل پیچیده تر شود. چون الان دولت آمریکا کار دیگری هم می کند که قبلاً نمی کرد. آن هم این است که اسامی آدم های مشکوک یا مظنون را دارد به همه کشورهای دنیا هم می دهد. یک طرف مشکل این قانون جدید این است که این جریان سوء ظن به افراد را از آمریکا منتقل می کند به همه دنیا؛ آن وقت نه فقط در فرودگاه های آمریکا که درهمه فرودگاه های دنیا [کسانی که تشابه اسمی دارند] دچار مشکل می شوند. این هم طرف منفی این جریان است.

در واقع از زاویه موضوعی که خودتان هم مطرح کردید اول صحبت تان، رابطه ایران و آمریکا، با وجود اصرار آمریکا برای افزایش تحریم ها علیه ایران و تلاش برای جلب موافقت بعضی از کشورها در این زمینه، چنین مقرراتی اعلام می شود که مثلاً صرف ایرانی بودن یک فرد ملاک بازرسی نیست.

این خبر خوبی است برای رابطه ایران و آمریکا. خبر خوبی است برای دولت آمریکا با ملت ایران. برای اینکه مردم ایران در هیچ کدام از حوادث تروریستی مستقیماً در میدان نبودند. اینکه ایران را بگذارند در همان لیست، منصفانه نبود. ولی خب این تصحیح در رابطه با بقیه هم هست. در تحلیل نهایی چون رابطه ایران و آمریکا رابطه مشکلی است و مسائل رابطه ایران و آمریکا همیشه بحث اصلی جریان دنیا است در این مقطع، این حرکت یک مقدار فشار را روی ملت ایران و تنش بین ایران و آمریکا را پائین می آورد. مطمئنم این اتفاق می افتد. یک حرکت مردمی، در جهت کاهش تنش است، حداقل بین دولت آمریکا و ملت ایران. اما بحث خود رابطه و تحریم ها نیست و اعتقاد ندارم چنین حرکتی بخواهد یا بتواند در کل مشکل ایران و آمریکا به طور عمده ای تغییر ایجاد کند.
XS
SM
MD
LG