لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

۱۵ سال زندان برای دانشجوی ستاره‌دار، نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه


کمپین بین المللی حقوق بشر درایران، نسخه ای از نامه ای را که ضیاءالدین نبوی، دانشجوی زندانی و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، به آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشته است منتشرکرده است. این کمپین بین المللی ضمن انتشار این نامه، به آیت الله لاریجانی توصیه کرده است که «ناتوانی آشکار قوه قضائیه درمورد اتهامات علیه ضیاءالدین نبوی» را مورد بررسی قرار دهد.

ضیاءالدین نبوی به ۱۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. بر اساس اخبار سه سال از این حکم برای اجتماع و تبانی به جهت برهم زدن امنیت ملی، یک سال برای تبلیغ علیه نظام، یک سال برای اخلال در نظم عمومی، ۷۴ ضربه شلاق برای تشویش اذهان عمومی و در پایان ۱۰ سال حبس در شهرستان ایذه خوزستان به دلیل همکاری با سازمان مجاهدین خلق اعلام شده است.

هادی قائمی سخنگوی این نهاد حقوق بشری می گوید: این نامه سندی است مهم که نشان می دهد چگونه احکام غیرعادلانه و دراز مدت علیه جوانان درایران صادر می شود.



هادی قائمی درگفت و گو با رادیوفردا ابتدا درباره اقداماتی که کمپین بین المللی حقوق بشر درایران درپیوند با نامه ضیاءالدین نبوی انجام داده می گوید: ما مستقلاً با کسانی که متن پرونده ضیاء نبوی را مطالعه کرده اند صحبت کردیم و آنها هم تایید کردند همان طور که آقای نبوی در نامه اش توضیح داده، هیچ شواهد و مدارکی برای اثبات این اتهامات وجود ندارد. بنابراین ما این نامه را منتشر کردیم تا معلوم شود شود که آقای لاریجانی و قوه قضاییه چطور می توانند چنین حکم سنگینی را توجیه کنند.

آقای نبوی از سال ۱۳۸۵ مقام های قضایی را برای پایان دادن به انکار موارد نقض حق تحصیل به چالش کشیده و شما هم به آیت الله لاریجانی توصیه کرده اید در مورد ناتوانی قوه قضاییه چاره ای بیاندیشد. فکر می کنید این فعالیت ها نتیجه دهد؟

برادر آیت الله لاریجانی یعنی جواد لاریجانی، هفته پیش در ژنو ادعا کرد در ایران تمام دادگاه ها عادلانه برگزار می شود و صدور احکام عادلانه است. پرونده آقای نبوی سندی است که نشان می دهد صدور حکم برای او کاملاً غیرعادلانه بوده است. مسئله بسیار مهمی است که قوه قضاییه و مدافعین آن در حکومت بتوانند توضیح دهند چطور این حکم غیرعادلانه صادر شده است.

از موارد اتهامی آقای نبوی اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور است که حکم آن سه سال زندان، تبلیغ علیه نظام که حکم آن یک سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق برای اخلال در نظم عمومی و همچنین ۱۰ سال زندان به خاطر رابطه با سازمان مجاهدین. آیا آقای نبوی می تواند ثابت کند که این اتهام ها صحت ندارد؟

بله، او در مورد تمام موارد اتهامی در نامه خود توضیح داده است. در مورد ۱۰ سال حبس به خاطر ارتباط با سازمان مجاهدین باید بگویم که یکی از نزدیکان آقای نبوی در خارج از کشور عضو سازمان مجاهدین بوده، ولی خود او جوانی است که در تمام عمر تلاش کرده هیچ تماس و رابطه ای با این سازمان نداشته باشد. او به طور مشخص در نامه خود اشاره می کند، چون می دانسته حساسیت زیادی روی خانواده اش وجود دارد در تمام عمر تلاش کرده است چنین اتهامی به او وارد نشود. اینها باید دلیل بر برائت او باشد ولی تعجب انگیز است که از این دلایل برای وارد کردن اتهام به او استفاده کرده اند. واضح است که برای صدور حکم ۱۰ سال حبس هیچ دلیلی وجود ندارد.

تنها کاری که او انجام داده این است که روز ۲۵ خرداد به مدت یک ساعت به تنهایی از خانه بیرون رفته و در تجمعی حضور داشته که هیچ اتفاقی در آنجا رخ نداده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران که شما سخنگوی آن هستید در مورد وضعیت هفت دانشجوی ستاره دار دیگر هم ابراز نگرانی کرده است. در این مورد چه اطلاعاتی دارید؟

یک نفر از آنها به ۱۱ سال حبس محکوم شده و به نظر می رسد دلیل این حکم مشابه دلیلی است که برای آقای نبوی حکم صادر کرده اند. بقیه هم هنوز در بازداشت و مرحله تحقیقات به سر می برند و تا آن جایی که می دانیم دسترسی آنها به وکیل و خانواده هایشان بسیار کم بوده و نگرانی ما این است که برای این افراد هم احکام سنگین صادر کنند. درخواست ما این است که وکلای مستقل این افراد بتوانند به موکلان خود و پرونده های آنان دسترسی داشته باشند، قبل از این که هر گونه حکمی برایشان صادر شود.
XS
SM
MD
LG