لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

نگرانی‌ سازمان‌های جهانی از وخامت بی‌سابقه حقوق بشر در ایران


مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر وضعیت حقوق بشر در ایران را «وخیم» توصیف کرد
مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر وضعیت حقوق بشر در ایران را «وخیم» توصیف کرد
ظهر روز سه شنبه به وقت محلی، نیویورک میزبان کنفرانس مطبوعاتی نمایندگان چند سازمان مهم حقوق بشری بود که در نشست خبری خود نسبت به اوضاع حقوق بشری در ایران «هشدار» دادند.

نمایندگان سازمان دیده بان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل و کمپین بین المللی حقوق بشر درایران به همراه رکسانا صابری – خبرنگار ایرانی امریکایی که چندی پیش در ایران بازداشت شده بود- و یکی از بستگان [...] – که وی نیز نزدیک به یک سال است در بازداشت به سر می برد- حاضران این نشست خبری بودند.

سارا لی ویتسون، مدیرکل بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان دیده بان حقوق بشر در این جلسه وضعیت حقوق بشر در ایران را «وخیم» توصیف کرد و گفت: «وضعیت حقوق بشر در ایران به مرحله ای از وخامت رسیده است که دیگر تنها به مردم ایران مرتبط نیست و به دنیا ارتباط دارد.»

وی ضمن مخاطب قرار دادن دولت ها، آنها را دعوت کرد تا قاطعانه در این زمینه موضع بگیرند زیرا به گفته او «بحث حقوق بشر مقوله‌ای جهانی است و تنها به مردم ایران مربوط نیست.»

الیس اورباخ، نماینده سازمان عفو بین‌الملل نیز در این نشست ضمن هشدار در مورد نقض حقوق بشر در ایران گفت: «بر اساس شواهد و مدارکی که در دست هست معتقدیم بازداشت شدگان تحت شکنجه و فشار قرار دارند. نمونه هایی چون مصاحبه های تلویزیونی برخی از بازداشت شدگان نشان دهنده فشار بر زندانیان برای اخذ اعترافات تلویزیونی است.»

نماینده سازمان عفو بین‌الملل: « نمونه هایی چون مصاحبه های تلویزیونی برخی از بازداشت شدگان نشان دهنده فشار بر زندانیان برای اخذ اعترافات تلویزیونی است.»
وی با اشاره به نمونه های قبلی در مورد بمب گذاری در اهواز و خوزستان گفت: «آن زمان هم عده ای را دستگیر کردند و بعد وادار به مصاحبه تلویزیونی کردند و سپس برخی از آن‌ها را اعدام کردند.»

نماینده سازمان عفو بین الملل نسبت به سخنان احمد خاتمی امام جمعه تهران که بازداشت شدگان را «محارب» خوانده بود هشدار داد و گفت: «این اتهام جدی است که خطر اعدام برای بازداشت شدگان در پی دارد. ما باید از حقوق اولیه بازداشت شدگان دفاع کنیم.»

وی همچنین خبر داد که بسیاری از دانشجویان بازداشت شده در معرض اتهام «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» قرار گرفته‌اند که هشدار دهنده است.


رکسانا صابری نیز در بخشی از این نشست با اشاره به تجربه بازداشت خود در ایران گفت: «در آنجا شاهد بوده که زنان و دانشجویان زیادی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند که خیلی‌هایشان ناشناخته هستند که چنین فشارهایی می تواند حتی به اعدام‌شان منتهی شود.»

این روزنامه نگار ایرانی-آمریکایی معتقد است که «وزارت اطلاعات ایران با این فشارها قصد دارد توجیهی برای دستگیری‌ها پیدا کند.»

صابری رسانه های خارجی را تشویق کرد که پوشش اخبار تحولات ایران ادامه دهند تا آنها بدانند که دنیا در حال نظاره شان است.

وی همچنین با اشاره به محدودیت های رسانه ای که از سوی حکومت ایران ایجاد شده است، نقش روزنامه نگاری شهروندی در تحولات اخیر را با اهمیت دانست.

هادی قائمی، هماهنگ کننده کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز در این نشست گفت: «حضور کمیته های بین المللی در کشورهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما ایران از جمله کشورهایی است که اجازه حضور و بازدید سازمان های بین المللی حقوق بشری را نداده است.»

وی در پاسخ به پرسشی در مورد رویکرد تلویزیون ایران در روزهای اخیر گفت: «این روزها می بینیم که تلویزیون ایران برای به حاشیه راندن تحولات داخلی به طور مثال مرگ مایکل جکسون را پوشش می دهد در حالی که پیش از این پسرهایی که عکس مایکل جکسون بر روی لباس هایشان بود را بازداشت می کردند.»

قائمی در مورد ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: «پس از ۳۰ سال شاهد این بودیم که همه ایرانیان با هم متحد بودند. باید این اتحاد حفظ شود و تجمع ها تداوم یابد و توجه رسانه های خارجی به ایران جلب شود.»

ناآرامی ها و بازداشت گسترده فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه نگاران و شهروندان پس از اعلام نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران اوج گرفت. هر چند هنوز سرنوشت بسیاری از این بازداشتی ها مشخص نیست اما برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی نیز پی‌گیر سرنوشت بازداشتی ها هستند.

از جمله این اقدامات تشکیل هیئتی از سوی رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف بازشت شدگان است. فراکسیون اقلیت مجلس نیز با تشکیل کمیته ای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان را آغاز کرده است.
XS
SM
MD
LG