لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

وزارت‌خانه بی‌وزیر و اطلاعات طبقه‌بندی‌شده


نشان وزارت اطلاعات ایران
نشان وزارت اطلاعات ایران
وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران می‌گويد در روزهای گذشته گاه اخبار نادرستی درباره وزرات اطلاعات منتشر شده است.

نامزدهای معترض انتخابات يا چهره‌های اصلاح طلب تا کنون اشاره‌ای به آن چه در وزارتخانه بی وزير، يعنی وزارت اطلاعات، به سرپرستی محمود احمدی نژاد می‌گذرد نداشته‌اند.

اما سرشناس‌ترين چهره ای که به برکناری تنی چد از معاونين وزارت اطلاعات انتقاد کرد يک چهره اصولگرا بود؛ احمد توکلی، نماينده تهران درمجلس شورای اسلامی.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «برابر مصوبه مجلس يعنی همان قانون تأسيس وزارت اطلاعات، وزير اطلاعات بايد مجتهد باشد و در هيچ حزب و گروهی هم عضو نباشد».

احمد توکلی سپس استدلال کرد که اگر وزارت اطلاعات وزير نداشته باشد، به طور منطقی سرپرست وزارت اطلاعات نيز بايد دارای درجه اجتهاد باشد.

اشاره احمد توکلی به محمود احمدی نژاد بود که پس از برکناری غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات، خود اداره اين وزارتخانه را به عهده گرفته است.

محمود آخوندی، استاد برجسته علم حقوق در ايران، در اين باره به راديو فردا می‌گويد: «وقتی خود وزير بايد مجتهد باشد، سرپرست آن هم بايد مجتهد باشد. چون وزارت اطلاعات وزارت خاصی با وظايف ويژه است، در نتيجه غير مجتهد نبايد در امور آنجا مداخله کرده و کارمندان را عزل و نصب کند. در اين شرايط بهتر بود رئيس جمهوری فردی را به عنوان سرپرست تعيين می‌کرد که مجتهد بود. وقتی رييس جمهور مجتهد نيست سرپرستی وزارت اطلاعات را نمی‌تواند به عهده بگيرد».

حسن يونسی فرزند علی يونسی، وزير پيشين اطلاعات، در روزهای گذشته و در وبلاگ خود محمود احمدی نژاد را متهم کرد که «سرگرم اجرای پروژه تسويه حساب سياسی با چهره‌های پيشينه‌دار و بدنه کارشناسی وزرات اطلاعات» است.

حسن يونسی خبر از آن داد که پس از برکناری حاج حبيب الله، معاون فرهنگی و خزايی، معاون ضد جاسوسی در دو هفته پيش اکنون نوبت برکناری به فيروزآبادی، معاون فنی و منصوری زاده، معاون پارلمانی وزارت اطلاعات رسيده است.

جز کسانی که حسن يونسی از آنان نام برده بود، در ديگر خبرهای منتشر شده به برکناری «معين»، معاون حفاظت، نيز اشاره شده بود.

انتقادهای فرزند وزير پيشين اطلاعات از محمود احمدی نژاد در رسانه‌های داخل ایران بازتاب پیدا کرد. پس از آن احمد آوايی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی، به پايگاه اينترنتی «فرارو» گفت: « متاسفانه احمدی نژاد بدجوری دارد با دلسوزان و وفاداران وزارت اطلاعات تسويه حساب می‌کند».

احمد آوايی افزود افراد برکنار شده بسيار متشرع، متدين، باتجربه و قانون گرا بودند.

پروفسور محمود آخوندی با اشاره به اين که امر سرپرستی وزارت اطلاعات موقت است و بعد به جای آن وزير خواهد آمد، می‌گويد: « اگر بخواهيم معاونين يا مديران کل و ديگر اعضا را تغيير بدهيم در حقيقت اختيار وزير را سلب کرده‌ايم، آن هم در وزارت اطلاعات که بايد افراد با سوابق اداری، علمی و اطلاعاتی دراين وزارتخانه تصدی گری کنند نه هر فردی با نظر سرپرست».

اينک وزارت اطلاعات به سرپرستی محمود احمدی نژاد در واکنش به اخبار منتشر شده با صدور اطلاعيه‌ای، اطلاعات مربوط به اين وزارتخانه را جزو موارد طبقه بندی شده خوانده است و ضمن پرهيز دادن روزنامه ها و سايت‌ها هشدار می‌دهد که متخلفان را تحت پيگرد قانونی قرار خواهد داد.
XS
SM
MD
LG