لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

۱۸ اعدام در هفته سوم اردیبهشت


با اعدام پنج نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در استان كرمان شمار اعدام‌ها در شش روز اخير به ۱۸ نفر رسيد.

دادگسترى استان كرمان پنج نفرى را كه سحرگاه چهارشنبه در زندان مركزى اين شهر اعدام شدند « قاچاقچى مواد مخدر» معرفى و تأكيد كرد كه اين پنج نفر با احكام دادگاه انقلاب كرمان به دار آويخته شده‌اند.

در اطلاعيه دادگسترى كرمان كه از سوى خبرگزارى‌هاى ايسنا و فارس نيز منتشر شد اسامى اعدام‌شدگان به شكل اختصارى به ترتيب سعيد-د، ستار-ن، مجيد-پ، محمود-م، و سرور-و معرفى شده است.

بر اساس اعلام دادگسترى كرمان اين افراد «پس از تأييد احكام صادره در ديوان عالى كشور و عدم موافقت با عفو آنها در كميسيون عفو استان به لحاظ داشتن سوابق متعدد كيفرى در زمينه مواد مخدر در محوطه زندان مركزى كرمان به دار مجازات آويخته شدند.»

دو نوجوان محكوم به اعدام به اسامى صفر و امير نيز در فهرست اعداميان روز چهارشنبه زندان اوين قرار داشتند.
اين دو نوجوان قبل از فرا رسيدن روز اعدام و به دنبال دستور رئيس قوه قضائيه از فهرست اعداميان چهارشنبه زندان اوين خارج شدند، و به آن‌ها فرصت داده شد تا رضايت خانواده مقتولان را بگيرند.
پيشتر نيز رسانه‌ها از از اعدام هشت نفر به اتهام قاچاق مواد مخدر در شهر تايباد واقع در استان خراسان رضوى خبر داده بودند.

اعدام‌هاى شهرستان تايباد برخلاف معمول در شامگاه شنبه ۱۲ ارديبهشت انجام شد. سايت خبرى نيروى انتظامى نيز در خبر كوتاهى بدون نامبردن از هشت اعدامى شهر تايباد، گزارش داد كه «حكم اعدام اين هشت نفر كه به تأييد ديوان عالى كشور رسيده بود، ساعت ۲۱ دوازدهم ارديبهشت ماه در محوطه زندان شهرستان تايباد و با حضور مسئولان قضايى و انتظامى به اجرا درآمد.»

دور جديد اعدام‌ها از روز جمعه ۱۱ ارديبهشت و با اعدام ناگهانى دل‌آرا دارابى از متهمان نوجوانى كه در ۱۷ سالگى به اتهام قتل دستگير و به اعدام محكوم شده بود آغاز شد.

سحرگاه دوشنبه ۱۴ ارديبهشت نيز يك مرد ۳۲ ساله به نام سعيد اطهرنيا به اتهام قاچاق مواد مخدر در زندان اردبيل اعدام شد. اعدامى زندان اردبيل از شش سال پيش دستگير و زندانى شده بود.

روز چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت غير از اعدام پنج نفر در زندان كرمان، چهار نفر نيز در زندان اوين تهران اعدام شدند.

زنى به نام زينب كه به اتهام همركشى از شهريور ۱۳۸۶ تاكنون زندانى بود، نخستين اعدامى روز چهارشنبه زندان اوين بود. وى به دنبال اختلافات بر سر استعمال مواد مخدر همسرش، او را در منزلشان واقع در منطقه امين‌آباد شهر رى به قتل رسانده بود. زينب از سوى شعبه ۷۱ دادگاه كيفرى استان تهران به اعدام محكوم و روز چهارشنبه در زندان اوين اعدام شد.

به گزارش خبرگزارى ايسكانيوز سحرگاه چهارشنبه قرار بود ۱۰ نفر در زندان اوين اعدام شوند اما شش نفر از اعداميان با رضايت خانواده‌هاى مقتولان از اعدام نجات پیدا کردند.

علاوه بر چهار نفرى كه در زندان اوين اعدام شدند، و شش نفرى كه اجازه يافتند تا در فرصتى شش ماهه براى كسب رضايت اوليای دم اقدام كنند، دو نوجوان محكوم به اعدام به اسامى صفر و امير نيز در فهرست اعداميان روز چهارشنبه زندان اوين قرار داشتند.

اين دو نوجوان قبل از فرا رسيدن روز اعدام و به دنبال دستور رئيس قوه قضائيه از فهرست اعداميان چهارشنبه زندان اوين خارج شدند، و به آنها فرصت داده شد تا رضايت خانواده مقتولان را بگيرند.
XS
SM
MD
LG