لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

نبرد سرنوشت‌ساز ایران در پیونگ یانگ


 خیل بزرگ طرفداران فوتبال در ایران در انتظار بازی‌های سرنوشت‌ساز پی روی تیم ملی هستند (عکس: هوادارن تیم ملی فوتبال)
خیل بزرگ طرفداران فوتبال در ایران در انتظار بازی‌های سرنوشت‌ساز پی روی تیم ملی هستند (عکس: هوادارن تیم ملی فوتبال)
تيم ملى فوتبال ايران به پيونگ يانگ رسيد تا روز شنبه يكى از حساس‌ترين نبردهاى تاريخ فوتبال خود را براى راهيابى به جام جهانى ۲۰۱۰ در خانه تيم ملى كره شمالى انجام دهد.

پيونگ يانگ يادآور نخستين رويارويى دو تيم ملى براى راهيابى به المپيك ۱۹۷۲مونيخ است كه كره شمالی پس از نمايشى حيرت بر انگيز در جام جهانى ۱۹۶۶ و پيروزى يك بر صفر بر تيم گران قيمت ايتاليا، سر و صداى زيادى در جهان فوتبال به راه انداخته بودند.

مسابقه‌هاى ايران وكره شمالى در پيونگ يانگ و تهران بدون گل پايان يافت تا ايران در مسابقه سوم در اسلام آباد دو بر صفر پيروز و راهى المپيک شود. از آن هنگام تا كنون دو تيم ۱۴ بار در برابر هم صف آرايى كرده اند كه ايران هيچگاه شكست نخورده است. اين وزنه روحى مثبت، اين بار هم برنده‌ترين سلاح براى بازيابى خود و دستيابى به نتيجه‌اى ارزشمند است.

براى بسيارى اعتقاد بر اين است كه در اين مسابقه، شكست پايان كار و پيروزى شروعى دو باره براى يافتن روزنه اى به سوى آفريقاى جنوبى است. در فاصله دو روز تا اين مسابقه سرنوشت ساز، سايت انگليسى «گل» از زبان جواد نكونام، هافبک ارزنده تيم ملى اعلام كرد كه مسابقه پيونگ يانگ آخرين فرصت ايران براى بقا در معركه راهيابى به جام جهانى است.

سايت فيفا راجع به اين مسابقه نوشته است كه ايران در شرايطى مطمئن به پايتخت كره شمالى سفر كرد زيرا در هر سه مسابقه پيشين خود در راه جام جهانى بر اين حريف پيروز شده است.

در موقعيت لرزان رده چهارم گروه دوم منطقه آسيا براى افشين قطبى، سرمربى تيم ملى، هيچ راهى باقى نمانده است، مگر حد اكثر امتيازهاى اين مسابقه.

او براى افزايش قدرت آتش تيم ملى بارديگر على كريمى با اعتبار را به قدرت گل‌زنى در خط ميانى فراخوانده است.

با اين كه شكست يک بر صفر پيش از اين در برابر تيم ملى چين در اين هفته بيانگر اين است كه اگر ايرانيان بخواهند برنده اين مسابقه مهم در برابر كره‌ای‌‌هاى صرفه جو و قانع باشند، قدرت تمام كنندگى آنان، كليد اين مهم خواهد بود.

افشين قطبى، سرمربى تازه تيم ملى ايران در موقعيتى قرار گرفته است كه فرصت كمترين اشتباه را ندارد. تيم ملى تاكنون با اندوختن تنها شش امتياز از پنج بازى در مرحله پايانى انتخابى جام جهانى ۲۰۱۰ آفريقاى جنوبى، به طور خطرناكى در شرايط حذف قرار دارد.

ايران در رده چهارم گروه «ب» موقعيت خطرناكى دارد. اين تيم با پنج امتياز اختلاف نسبت به پيشتازان كره جنوبى و چهار امتياز اختلاف با هر دو تيم كره شمالى و عربستان سعودى، بايد خود را دست كم يک پله بالا بكشد. كره شمالى و عربستان به طور مشترک در رده دوم هستند و هر دو در موقعيت صعود خود به خود از گروه قرار گرفته‌اند. دو تيم برتر هر گروه آسياى (چهار تيم) به جام جهانى راه مى‌يابند و دو تيم سوم هر گروه بايد در مرحله پلى آف در برابر يكديگر قرار گيرند و تيم برنده با تيم برتر منطقه اقيانوسيه (نيوزيلند) آخرين بخت صعود را آزمايش كند.

«وقتى دو سال پيش در پرسپوليس اين مسئوليت را به دست گرفتم، در نخستين نشست خبرى گفتم كه من اين تيم را به قهرمانى ايران مى‌رسانم. وقتى سرمربى تيم ملى هم شدم با اعلام اين كه من تيم ملى را به جام جهانى مى‌برم، همان خواست را تكرار كردم.»
براى قطبى، در مقام سكاندار تيم ملى، پيكارهاى پيش رو دشوارند، زيرا تيم ملى در مدت دو هفته برنامه اى فشرده را در پيش دارد. در روز شنبه ايران با تيم كره شمالى در پيونگ يانگ رو به رو مى شود. پس از آن به تهران بازمى‌گردد تا طبق برنامه چهار روز بعد با تيم از هم اكنون حذف شده امارات پيكار كند. سپس در روز ۱۷ ژوئن در آخرين مسابقه سرنوشت ساز در گروه، به سفر ترسناک سئول مى‌رود تا با كره جنوبى مسابقه دهد.

در اين سه مسابقه جايى براى اشتباه نيست. با اين كه كار پيش رو بسيار مشكل مى‌نمايد، قطبى مطمئن است كه ماموريت را با موفقيت به اتمام مى‌رساند.

او در گفت وگويى اختصاصى با سايت فيفا گفت: «وقتى دو سال پيش در پرسپوليس اين مسئوليت را به دست گرفتم، در نخستين نشست خبرى گفتم كه من اين تيم را به قهرمانى ايران مى‌رسانم. وقتى سرمربى تيم ملى هم شدم با اعلام اين كه من تيم ملى را به جام جهانى مى‌برم، همان خواست را تكرار كردم.»

قطبى با پرسپوليس هدفش را به واقعيت بدل كرد و فصل پيش تيم بزرگ تهرانى را به هشتمين قهرمانى‌اش رساند. اما با وجود نخستين حضور در فضاى بين‌المللى در مقام سرمربى، او معتقد است كه راهيابى به جام مساله «چگونه» است و نه «اگر». قطبى در فاصله كمى بيش از يك ماه از به دست گرفتن مسئوليت تيم ملى، با اعتماد به نفس مى‌گويد: «اگر به تيم ايران دقيق شويم، از كيفيت عجيبى سود مى‌برد. ما بازيكنان بااستعداد، بسيار داريم. ما قدرت آن را داريم كه در آسيا با هر تيمى دست و پنجه نرم كنيم.»

به گفته قطبى ۴۵ ساله، ضرورى‌ترين كار بازسازى اعتماد به نفس تيم پس از شكست دو بر يك از عربستان در آخرين بازى‌اش براى راهيابى به جام جهانى است. اين نتيجه بود كه به بهاى پايان كار سلف او على دايى تمام شد.

قطبى مى گويد: «كليد يك پيكار بين‌المللى ساختن آنى تيم است و تيمى با روحيه قوی‌تر و اعتماد به نفس بيشتر قطعا از شرايط بهترى براى پيروزى سود مى‌برد. بنا بر اين كار من سازمان دادن به بازيكنان به طريقى است كه مناسب‌ترين براى آنان باشد و به من اجازه دهد بهترين نتيجه را از آن بگيرم.»

به عقيده سايت فيفا قطبى بدون ترديد از دستيارى امثال گاس هيدينک و ديک ادووكات در تيم ملى كره جنوبى الهام گرفته است. او مى گويد: «من خوش‌اقبال بودم كه با بعضى از بزرگ‌ترين مربيان جهان كار كرده‌ام و از آنان فوت و فن مربی‌گرى را آموخته‌ام. مربی‌گرى كارى است كه با طرح‌ها و مديريت قابل توجهى در گستره‌اى فراتر از زمين فوتبال سر و كار دارد. رهبرى يک تيم براى رسيدن به موفقيت تنها تمرين و بازى نيست كه همچنين مداواى پزشكى و ساختن فضاى هماهنگ را در بر مى‌گيرد تا همه در يك راستا حركت كنند.»

ارزش پيروزى در پيونگ يانگ و تهران

قطبى هيچ توهمى در مورد مشكلات مسابقه‌هاى پيش رو ندارد، به ويژه جنگ‌هاى كليدى در برابر دو تيم پيشتاز گروه از منطقه شبه جزيره كره. قطبى با اشاره به پيروزى كليدى دو بر صفر ايران در پيونگ يانگ در آخرين مسابقه مقدماتى جام جهانى گذشته مى‌گويد: «كره شمالى نشان داد كه مى‌تواند حريفى سرسخت باشد، زيرا آنان چند تيم مطرح را از پاى در آورده‌اند. اما ما بازيكنانى با كيفيت بهتر داريم و اميدوارم بتوانيم پيروزى در پيونگ يانگ براى راهيابى به جام جهانى ۲۰۰۶ آلمان را تكرار كنيم.»

اگر ايران بتواند از دو مسابقه با كره شمالى و امارات حد اكثر امتيازها را بگيرد، پيش از مسابقه آخر در برابر كره جنوبى در موقعيتى عالى براى دستيابى به رده يكى از دو تيم صعود كننده از گروه دوم قرار خواهد گرفت.

قطبى مى گويد: « اگر كره جنوبى پيش از مسابقه با ما كار راهيابى به جام جهانى را تمام كرده باشد، عالی خواهد شد. اما مهم اين نيست كه حريفان چگونه بازى مى‌كنند. مهم اين است كه ما چطور بازى مى‌كنيم. اگر ما بتوانيم خوب بازى كنيم، مى‌توانيم به هدف خود برسيم.»

۲۳ بازيكن در پيونگ يانگ

با بازگشت ايمان مبعلى، حسين كاظمى، احسان حاج صفى و ميثاق معمارزاده به ايران، مهدى رحمتى، رحمان احمدى، وحيد طالب لو، حسين كعبى، هادى عقيلى، جلال حسينى، عليرضا محمد، خسرو حيدرى، على كريمى، آندرانيک تيموريان، محمد رضا خلعتبرى، مهدى مهدوى كيا، مسعود شجاعى، وحيد هاشميان، محمد نصرتى، فرشيد طالبى، فرزاد آشوبى، جواد كاظميان، مهرزاد معدنچى، پژمان نورى، فريدون زندى، آرش برهانى و محسن خليلى بازيكنان حاضر در كره شمالى هستند.
XS
SM
MD
LG