لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

سازمان‌های غیردولتی و «اندیشه‌های توطئه‌محور» دولت


حیدر مصلحی
حیدر مصلحی
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، اخیرا حملات تندی علیه سازمان‌ های غیر دولتی در ایران کرده است.

وی پیشتر با ذکر مواردی که از نظر او در اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری نقش داشته است سازمان های غیر دولتی را «دارای بیشترین نقش» در وضعیتی که از آن بعنوان «فتنه» نام برد، دانست و گفته بود «بیش از هشتاد ان جی او و موسسه و بنیاد در این ارتباط شناسایی شده اند».

وزیر اطلاعات روز گذشته نیز از اصلاح‌طلبان با عنوان «ضد انقلاب جدید و تهدیدى دیگر علیه نظام» نام برد که به گفته وى «حرکت آن در دوره سازندگى شروع و در دوره اصلاحات به اوج رسیده» بود.

این حملات در شرایطی صورت می گیرد که در ماه های اخیر سازمان هایی مانند کانون مدافعان حقوق بشر و تشکل های مستقل کارگری و دانشجویی و زنان مورد حمله هواداران دولت احمدی نژاد قرار گرفته اند. در این حملات از این سازمان های غیردولتی به عنوان عوامل بیگانه در جهت براندازی نرم نظام یاد می شود.

محمد سیف زاده، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر در تهران درباره چنین اتهام هایی علیه سازمان های غیردولتی می گوید: «در ارتباط با تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر ما هدفمان اجرای قانون بود. اول حقوق عمومی مندرج در قانون اساسی که در مرامنامه مان نوشته بودیم و دوم هم اعلامیه جهانی حقوق بشر که به موجب دو میثاق بین المللی، فرهنگ سیاسی اجتماعی از سال ۵۴ جزو قوانین ما درآمده بود. بنابراین من اطلاع ندارم که مقصود ایشان از سایر ان جی او ها چیست و اطلاعاتی هم از این قضیه ندارم. ولی به هر حال کشورهایی که حکومت در جهت مردمسالاری است، برای تحقق مردمسالاری این ان جی او ها بار دولت را سبک تر می کنند و وظایف دولت را به عهده می گیرند. بسیاری کارها هست که بر دوش دولت سنگینی می کند و سپردن آن به مردم در جهت کوچک شدن دولت است که سال ها از زمان آقای رفسنجانی این مطلب در دستور کار قرار گرفته است. اما اینکه نسبت به تمام ان جی او ها و نهادهای مردمسالاری دید امنیتی داشته باشیم، من با این قضیه موافق نیستم.»

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با توصیف اصلاح طلبان به عنوان فرصت طلب گفت: «در بررسی های به عمل آمده از دفاتر برخی مجموعه های سران فتنه به این نتیجه رسیدیم که فتنه اخیر از بیست سال قبل با هدف براندازی دین و کیان اسلامی شکل گرفته است.»

مقام های جمهوری اسلامی از جمله آیت الله خامنه ای حرکت اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را «جریان فتنه» توصیف می کنند. وزیر اطلاعات در سخنان خود که متوجه رهبران مخالفان بود گفت «براساس مستندات به دست آمده مشخص شد که سران فتنه دستورالعمل های ویژه ای برای مقابله با انقلاب اسلامی تدوین و طراحی کرده بودند تا آرام آرام دین مداری و دین محوری را از افکار و عقاید ملت خارج کنند».

سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی در پاریس در مورد سخنان وزیر اطلاعات می گوید: «اظهارات آقای مصلحی وزیر اطلاعات بیشتر شبیه رمان های پلیسی دهه ۵۰ و ۶۰ در اروپا می ماند. البته باید مستندات ایشان را دید و آنچه ایشان ادعا می کند که کشف شده را ایشان ارائه دهد تا افکار عمومی در خصوص آن قضاوت کنند تا بعد معلوم شود که آیا چنین برداشتی را می شود از آنها کرد یا نه. ولی آنچه ایشان گفتند به نظر می رسد از واقعیت بسیار به دور است و بافته اندیشه های توطئه محور دستگاه های امنیتی حاکمیت است.»

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود عناصر تهدید امنیت ملی ایران را آمریکا و اسرائیل و هم پیمانان آنان از جمله انگلیس، فرانسه و آلمان، ضد انقلاب سنتی داخل و خارج از کشور، ضد انقلاب جدید و نفاق جدید اعلام کرد. در ماه های پس از انتخابات ریاست جمهوری و اعتراض های گسترده به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد سال گذشته، مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها مخالفان را ابزار دست بیگانگان برای براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی توصیف کرده اند.

آقای میردامادی در خصوص این گونه اتهامات می گوید: «می خواهند با این اتهام ها و تخریب ها به توده ها نشان دهند که این جنبش، جنبش مبتنی بر خواست و اراده ملت نیست و تلاش می کنند که با این برچسب و این اتهام ناچسب، جنبش را در نزد افکار عمومی داخل منکوب کنند و آن را تخریب کنند. در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد.»

در همین حال مجمع روحانیون مبارز از تشکل های مذهبی و سیاسی اصلاح طلب در ایران با انتشار بیانیه ای خواستار اجرای قانون اساسی، رعایت موازین قانونی و شرعی و قانون اساسی و آئین دادرسی در برخوردها، خودداری از دخالت گسترده در سیاست، اقتصاد و فرهنگ از سوی نهادها و دستگاه هایی که وظایف ویژه دارند، آزادی زندانیان و رفع تنگناها و تهدیدها شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG