لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

«دوست آمریکا در تهران»


پرچم ایران (درکنار پرچم کشورهای دیگر) در مراسم ادای سوگند باراک اوباما
پرچم ایران (درکنار پرچم کشورهای دیگر) در مراسم ادای سوگند باراک اوباما
انتخابات پیش رو در ایران و دیدگاه‌هایی که در رادیو فردا بازتاب پیدا می‌کند:
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، رادیو فردا تلاش می‌کند با بازتاب دیدگاه‌های مختلف، تا جایی که ممکن است نظر همگان را در مورد این انتخابات و نیز تاثیر آن بر اقتصاد، حقوق بشر، سیاست داخلی، روابط خارجی ایران و... نشان دهد. هیچ‌یک از این دیدگاه‌ها و نظرها بیانگر موضع رسمی رادیو فردا نیست.

مقاله حاضر یکی از این دیدگاه‌ها است.
در بازار داغ گفت‌وگو و بحث بر سر تجدید مناسبات آمریکا و ایران، گروه بزرگی از تحلیلگران ترکیب رهبری در حکومت و احتمال تغییر ریاست جمهور در انتخابات آینده ایران را، عاملی مهم می‌دانند.

علیرضا اشراقی، روزنامه نگار و استاد دانشگاه برکلی آمریکا، در تحلیلی که روز ۲۴ فوریه در روزنامه «اینترنشنال هرالد تریبیون» منتشر شده می‌گويد: «شکست احتمالی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران عاملی منفی برای آمریکا در گشایش مناسبات با دولت ایران خواهد بود و همکاری با احمدی نژاد بهترین شانس برای دولت باراک اوباما است.»

علیرضا اشراقی به سخنان محمود احمدی نژاد در مراسم سالگرد انقلاب در ایران اشاره می‌کند، که در آن رئیس جمهور ایران آمادگی آن کشور برای گفت‌وگو با آمریکا را اعلام کرد؛ به اعتقاد نویسنده انتخاب رئیس جمهوری جدید ممکن است این فرصت استثنائی برای گفتگو با ایران را از بین ببرد.

علیرضا اشراقی می نویسد: «به نظر می‌رسد که باراک اوباما به خوبی متوجه این نکته هست. وی اخیرا گفت که در ماه‌های آینده در جستجوی "بابی" برای انجام مذاکرات رودررو با ایران خواهد بود. نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، هشدار داده که برای گفت‌وگو با ایران باید منتظر سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن شد. ولی این انتظار کار درستی نیست.»

نویسنده معتقد است که با وجود دشوار بودن پیش‌بینی در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، هیچ تضمینی برای پیروزی مجدد محمود احمدی نژاد وجود ندارد. به عقیده علیرضا اشراقی، شاید برخی نظیر رئیس جمهور فرانسه امیدوارند که پیروزی نامزدی مثل محمد خاتمی زمینه را برای گفت‌وگو‌های سازنده با آمریکا و غرب فراهم کند. اما شاید بهترین فرد برای مقابله با تندروهای مخالف مذاکره با آمریکا در حکومت ایران، محمود احمدی نژاد باشد؛ چون محمد خاتمی یا قاطعیت لازم را ندارد و یا از اعتبار لازم در بین جناح محافظه‌کار برای پیشبرد چنین سیاستی برخوردار نیست.

علیرضا اشراقی در ادامه این مطلب به مواردی از اقدامات محمود احمدی نژاد اشاره می‌کند، که از نظر نویسنده، نشان دهنده قاطعیت و جسارت وی در برداشتن گامهایی است که هیچ یک از رؤسای جمهوری قبلی ایران قادر به انجام آن نبوده‌اند. نویسنده به نامه ۱۸ صفحه‌ای آقای احمدی نژاد که در سال ۲۰۰۶ برای جورج بوش ارسال شد اشاره می‌کند و همینطور سفر وی به امارات متحده عربی، که سالهاست به خاطر مالکیت بر سر چند جزیره روابط تیره ای با ایران دارد. علیرضا اشراقی، از موارد دیگر اقدامات دیپلماتیک آقای احمدی نژاد به شرکت وی در اجلاس سران "شورای همکاری خلیج فارس" و همینطور تلاش رئیس جمهور ایران برای بهبود مناسبات با مصر و حتی تمایل به گشایش سفارت آن کشور در تهران اشاره می‌کند.

استاد دانشگاه برکلی آمریکا می‌نویسد: «جسورانه‌ترین اقدام دیپلماتیک محمود احمدی نژاد در برخورد با آمریکا ارسال پیام تبریک برای پیروزی باراک اوباما بود که اقدامی بی سابقه در تاریخ جمهوری اسلامی است. اما آیا کسی در محافل پر قدرت حکومت ایران از این نوع تعارفات دیپلماتیک حمایت می‌کند؟ درست است که در نهایت سکاندار اصلی سیاست خارجی ایران، آیت الله خامنه ای است، ولی در عین حال نابخردانه است اگر تصور کنیم که محمود احمدی نژاد تمام این اقدامات را بدوت تایید ضمنی آیت الله خامنه ای انجام داده است.»

علیرضا اشراقی معتقد است که –بخصوص در مورد ارسال پیام تبریک به باراک اوباما- احتمالا آیت الله خامنه ای به شکل غیرمستقیمی این وظیفه را بر عهده محمود احمدی نژاد گذاشت، چون مطلقا بعید است که رهبر جمهوری اسلامی با تمام ملاحظات مذهبی و سردمداری مبارزه با آمریکا، چنین کاری را [ارسال تبریک به باراک اوباما] خود انجام دهد.

علیرضا اشراقی در تٱیید استدلال خود مبنی بر حمایت محافل پر قدرت و محافظه‌کار از اقدامات دیپلمات محمود احمدی نژاد، به برخورد روزنامه کیهان اشاره می‌کند؛ «این روزنامه تندرو که وابسته به دفتر رهبری است محمود احمدی نژاد را در مورد تمایل وی به گفت‌وگو با آمریکا فقط به نرمی مورد انتقاد قرار داده است.»

علیرضا اشراقی در پايان می نویسد: « اوباما نشان داده که طرفدار گشایش درهای تماس با حکومت ایران است و در این راه نباید وقت تلف کرد. طی چند ماه آینده دولت آمریکا باید بدون پیش‌شرطِ برقراری مناسبات رسمی و دیپلماتیک، گفت‌وگو با ایران را آغاز کند. محمود احمدی نژاد -با تمام ایرادهایی که دارد- گام‌های بزرگی برای نزدیک شدن به آمریکا برداشته است. اوباما باید از این فرصت کم‌نظیر برای فشردن دست احمدی نژاد بهره جويد.»
XS
SM
MD
LG