لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران: «حقوقی که نداریم»


انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ايران، با انتشار گزارشی از «وضعيت روزنامه نگاری» در سال ۱۳۸۷ یادآور شده است که مطبوعات ايران درسال ۱۳۸۷ شرايط سختی را پشت سرگذاشتند.

برپایه این گزارش، سه حق رسانه‌ای؛ «حق برخورداری از انتشار آزاد مطبوعات»، «حق امنيت شغلی» و «حق امنيت قضايی برای روزنامه‌نگاران درمحاكم دادگستری»، نادیده گرفته شده است.

بر پایه گزارش انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران ، در رویکرد پیشگیرانه ، مطبوعات و اهل آن در آستانه رفتار مجرمانه قرار دارند ، مگر آنکه خلاف آن به اثبات برسد.

در گزارش انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران آمده است که در سال گذشته در حدود ۱۷۸ مورد حق برخورداری از انتشار آزاد اطلاعات از سوی نهادهای حکومتی زیر پا گذاشته شده است.

ماشا الله شمس الواعظین، نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ، در این باره به رادیو فردا می‌گوید: «آیا اصل انتشار آزاد مطبوعات در ایران رعایت می‌شود یا نه؟ مطابق قانون مطبوعات و قانون اساسی، این اصل محترم شمرده شده است ولی در عمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت نظارت بر مطبوعات این اصل را زیر پا گذاشته و رعایت نمی‌کنند.

بدین معنا که هم اکنون بر اساس گفته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حدود دوهزار و ۸۰۰ داوطلب دریافت مجوز انتشار مطبوعات در صف طولانی هیئت نظارت بر مطبوعات و در انتظار دریافت مجوز ایستاده‌اند، ولی پاسخی دریافت نمی‌کنند.

ده مورد توقیف نشریات و نزدیک به ۳۰ مورد دادگاهی شدن مطبوعات در سال ۱۳۸۷، از جمله موارد «نقض حق امنیت قضایی» برای روزنامه‌نگاران از نگاه گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران است.
مطابق قانون، حداکثر پس از دریافت تقاضای انتشار مطبوعات، هیئت نظارت مکلف است طی مدت کوتاهی به تقاضای متقاضی پاسخ دهد، اما چنین وضعیتی نشان می‌دهد که در ایران این اصل زیر پا گذاشته شده و حقوق مردم مبنی بر انتشار مطبوعات آزاد، محترم شمرده نمی‌شود.»

در زمینه حق امنیت شغلی برای روزنامه نگاران ، گزارش بررسی وضعیت روزنامه نگاران در سال ۱۳۸۷ ، به ۱۶۲ مورد نقض حق امنیت شغلی اشاره کرده است.

این گزارش همچنین یادآور می‌شود که در سال ۱۳۸۷ ، مسئولان جمهوری اسلامی ایران از وزرا گرفته تا مشاوران رئیس جمهوری، استانداران، فرمانداران و مدیران کل در استان‌ها ، در مسند نهی و عتاب به روزنامه نگاران برآمده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی، انتقادات نشریات مستقل را رد کرده است.

ماشاالله شمس الواعظین می‌گوید: «آیا روزنامه نگارانی که به هر دلیل نشریه‌اشان توقیف شده یا در معرض تعطیلی قرار می‌گیرد- مثل روزنامه خورشید، وابسته به سازمان تامین اجتماعی که به بهانه صرفه جویی و تغییر الگوی مصرف تعطیل شد- باز هم از امنیت شغلی برخوردار خواهند بود؟

در سال‌های اخیر و شاید حتی بهتر است بگویم در دو دهه اخیر ، روزنامه نگاران بسیار زیادی در اثر توقیف نشریات ، بیکار شده‌اند. آنانی که بیکار شده‌اند، ناچار تن به تغییر شغل داده یا به خارج از کشور مهاجرت کردند و یا اینکه تن به پذیرش سانسور رسمی دادند.»

ده مورد توقیف نشریات و نزدیک به ۳۰ مورد دادگاهی شدن مطبوعات در سال ۱۳۸۷، از جمله موارد «نقض حق امنیت قضایی» برای روزنامه‌نگاران از نگاه گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران است.

  • آیا اثر تعطیلی یا سانسور مطبوعات در ایران را در زندگی روزمره خود احساس می‌کنید؟
XS
SM
MD
LG