لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

ایرانیان الهام بخش مردم جهان


نیکو پیتنی
نیکو پیتنی
بحران انتخاباتی ایران و تظاهرات وسیع معترضان که خواستار تغییرات سیاسی هستند در رسانه های جهان و بخصوص در رسانه های آمریکا توجه فراوانی را به خود جلب کرد. در آمریکا شمار زیادی از وب سایت‌های معروف و پرطرفدار به‌صورت زنده و مستمر حوادث ایران را منعکس می‌کنند. یکی از آنها وب سایت «هافینگتون پست» است و سردبیر بخش خبر آن «نیکو پیتنی» در هفته‌های اخیر مشغول انتشار مطالب و عکس و ویدئوهای مربوط به تظاهرات، خشونت ها و اعتراضات ایرانیان بوده است. رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در مصاحبه‌ای با آقای پیتنی از او در مورد تجارب‌اش در این زمینه سئوال کرد.

در این مدت که مشغول انتشار مطالب مربوط به بحران انتخاباتی بودید مهم‌ترین نکاتی که در مورد ایران و ایرانیان آموختید چه بود؟

نیکو پیتنی:
من نکات فراوانی یاد گرفتم. مردم در ایران خیلی مهربان و همیشه آماده کمک هستند. من نامه‌های فراوانی را در حمایت و تشویق از کار اطلاع‌رسانی دریافت کرده‌ام. یکی از مهمترین نکاتی که آموختم در مورد خصوصیات مردم ایران و دوستی و آشنایی با آنها بوده است. مردم در ایران از هر طریقی که می‌توانستند و با وجود خطر و مشکلات فراوان سعی می‌کردند که اخبار و اطلاعات را به رسانه‌ها برسانند . این یکی از نکات مهمی است که من آموختم. و همینطور بسیاری از مردم کشورهای دیگر از جمله آمریکایی ها با علاقه و توجه فراوان به این تلاش ارتباطاتی کمک می‌کردند.

آیا شما از داخل ایران هم واکنش ، اظهار نظر یا اطلاعاتی دریافت می‌کنید؟

بله، هر چند که در روزهای اخیر ارتباط با داخل ایران بسیار دشوارتر شده است. ولی با این همه به طور مستمر از ایران مطالبی دریافت می‌کنیم. گاهی اوقات فقط یک شعر کوتاه است و گاهی هم یک اظهار نظر و یا حکایتی کوتاه از دیده‌های خود را برای ما می‌فرستند که همه
«مردم جهان هنوز هم علاقه فراوانی به حوادث ایران دارند و معمولا یک نوع همدلی با ایرانیان وجود دارد. آنها می‌خواهند بدانند که مردم ایران چه روزها و چه حوادثی را تجربه می کنند.»
آنها واقعا ارزشمند هستند. همانطور که گفتم ارسال این مطالب و تماس با خارج در شرایط فعلی برای ایرانیان بسیار دشوار و خطرناک است.

ولی همین اطلاعاتی که از ایران ارسال می‌شود به جهان خارج خبر می‌دهد که چه اتفاقاتی در ایران افتاده و یا فرضا به ما نشان می‌دهد که رفتار نیروهای بسیجی و خشونت آنها تا چه حدی است. دنیا هنوز هم می‌خواهد جزییات حوادث ایران و از جمله حملات خشونت آمیز به تظاهرات آرام مردم را بداند. مردم جهان هنوز هم علاقه فراوانی به حوادث ایران دارند و معمولا یک نوع همدلی با ایرانیان وجود دارد. آنها می‌خواهند بدانند که مردم ایران چه روزها و چه حوادثی را تجربه می‌کنند.

برخی نگران هستند که اکنون با فروکش کردن موج تظاهرات گسترده در ایران رسانه‌ها و افکار عمومی به مرور حوادث ایران را فراموش خواهند کرد. آیا شما هم احساس می‌کنید که توجه و علاقه به حوادث ایران رو به کاهش است؟

من فکر می کنم که مثل هر خبر یا حادثه خبری دیگری در لحظات و روزهایی که حوادث احساس برانگیز تر است آن موضوع توجه بیشتری به خود جلب می‌کند. اما همانطور که فرضا در روز یکشنبه اخیر دیدم به خاطر تظاهرات در مسجد قبا دوباره همه چیز به سرعت تغییر کرد و حوادث ایران در مرکز توجه قرار گرفت. مسلما دیدن صحنه‌های تظاهرات وسیع روزهای اول بسیار منحصر به فرد بود و پوشش و توجه فراوانی را جلب کرد ولی مخاطبان وب سایت ما هنوز هم با علاقه اخبار ایران را دنبال می‌کنند. نکته جالب این است که بسیاری از مخاطبان به موضوع اصلی این کشمکش سیاسی علاقمند شده‌اند، آنها بازیگران اصلی این حوادث را به مرور شناخته‌اند. مردم از دلایل بروز و روند این بحران درک خوبی پیدا کرده و با دنبال کردن روزانه رویدادها می‌خواهند بدانند که سرانجام آن چه خواهد شد.

تظاهرات روز چهارشنبه ۳ تیر در تهران - ۲
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:41 0:00


کدام یک از اخبار یا حوادث در هفته های اخیر بیش از همه شما را تکان داد؟

«به نظر من این بسیار مهم است که مردم ایران بدانند که فارغ از آنچه که در ساختار سیاسی و حکومت آن کشور روی می‌دهد، اینکه دولت تغییر کند و یا نه ، آنچه که مردم ایران در چند هفته اخیر انجام دادند بر تمام مردم جهان تاثیر فراوانی بر جا گذاشته است و مردم ایران باید به این دستاور خود افتخار کنند.»
مسلما موارد مهمی مثل کشته شدن ندا آقا سلطان یکی از این حوادث تکان دهنده بود. ولی به طور کلی برای من شهامت زنان ایرانی که در مقابل پلیس ایستادگی می‌کردند و یا برای نجات و کمک به مردها با پلیس درگیر می‌شدند واقعا خارق العاده بود. موضوع دیگر اعتراضات شبانه است. من همیشه در جستجوی ویدئوهای مربوط به سر دادن الله اکبر روی پشت بام‌ها هستم. تک تک این تصاویر تکان دهنده، احساس برانگیز و فراموش نشدنی‌اند و من می‌دانم که مخاطبان وب سایت ما به این تصاویر علاقه زیادی دارند.

از زمان وقوع این حوادث در ایران و انتشار اخبار آن در خارج ما شاهد دو تغییر محسوس بوده‌ایم . یکی از این تغییرات این است که برای میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا که تاکنون ایران را فقط با احمدی نژاد می‌شناختند اکنون با ایران دیگری آشنا شده‌اند. آنها در این چند هفته متوجه شدند که ایران معنای دیگری نیز دارد و آن مردم ایران هستند که اکثریت آنها برای آزادی و دمکراسی مبارزه می‌کنند.

نکته دیگری که به نظر من تغییر کرده و خیلی جالب است این است که فارغ از اینکه دولت و رییس جمهور آمریکا چه می کنند بسیاری از مردم عادی آمریکا از تبار و نژادهای گوناگون به‌شدت تحت تاثیر حوادث ایران قرار گرفته‌اند. به عنوان مثال مردم عادی در شهرهای کوچک ایالت تگزاس را می‌بینیم که در حمایت از مردم ایران شعار می‌دهند و یا پلاکارد و نشان‌هایی درخانه خود نصب می‌کنند.

به نظر من این بسیار مهم است که مردم ایران بدانند که فارغ از آنچه که در ساختار سیاسی و حکومت آن کشور روی می‌دهد، اینکه دولت تغییر کند و یا نه ، آنچه که مردم ایران در چند هفته اخیر انجام دادند بر تمام مردم جهان تاثیر فراوانی بر جا گذاشته است و مردم ایران باید به این دستاور خود افتخار کنند.
XS
SM
MD
LG