لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

مذاکرات اولمرت و براون در بریتانیا


گوردن براون -راست- و اهود المرت (عکس از AFP)
گوردن براون -راست- و اهود المرت (عکس از AFP)

اهود اولمرت، نخست‌وزیر دولت انتقالی اسرائیل، سه شنبه مذاکرات خود را با گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا و دیگر بلندپایگان آن کشور درمورد روند صلح خاورمیانه و مناسبات دو جانبه اسرائیل و بریتانیا آغاز کرد.


به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اولمرت که برای دیداری یک روزه، بامداد سه شنبه وارد لندن شد، در عین حال از جامعه جهانی می‌خواهد تا «قاطعیت بیشتری را دررسیدگی به پرونده هسته ای ایران» از خود نشان دهد.


رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند، که اهود اولمرت از گوردون براون می‌خواهد برای جلوگیری از ایجاد تنش درمناسبات دوجانبه، به جلوگیری ازدامن زدن به دو موضوع نیزکمک کند؛ تحریم دانشگاه‌های اسرائیل ازسوی مراکز آکادمیک بریتانیا به نشانه حمایت ازفلسطینی‌ها و پرونده‌های قضایی که درمحاکم بریتانیا به درخواست فلسطینی‌ها علیه افسران ارتش اسرائیل باز شده است.


هم‌زمان با سفر آقای اولمرت، لندن این هفته پذیرای سلام فیاض، نخست وزیرحکومت خودگردان فلسطینی، نیز بود.


گوردون براون دوشنبه دردیدار با سلام فیاض گفت، «آبادی‌نشینهای یهودی در کرانه باختری مانعی برسر راه صلح نهایی اسرائیل و فلسطینی‌ها هستند.»


براون همچنین ازاین‌که کشورهای عرب با ارسال نامه‌ای برای باراک اوباما، رئیس جمهوری برگزیده آمریکا، خواهان آن شدند که صلح خاورمیانه ازسوی دولت او از اولیت برخوردار باشد، ابراز خرسندی کرد.


براون گفت، باید شتاب کرد تا سال ۲۰۰۹ میلادی پیشرفت جدی درگفت‌وگوهای صلح نهایی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها حاصل شود.


دراین ملاقات، سلام فیاض از این‌که اتحادیه اروپا در هفته اخیر تصمیم گرفت سطح مناسبات با اسرائیل را بالا ببرد، ابراز ناخشنودی کرد.


XS
SM
MD
LG