لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

کروبی: سیاست احمدی‌نژاد دشمنان بیشتری را نصیب ایران کرده است


مهدی کروبی ، دبیرکل حزب اعتمادملی و یکی ازنامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درایران درگفت‌وگو با روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» ، ضمن انتقاد شدید ازسیاست محموداحمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، گفته است دوره او بزودی پایان می‌گیرد .

آقای کروبی همچنین ، خواهان اقدام‌های عملی ازسوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، درقبال ایران شده و دربخش دیگری از مصاحبه‌اش صریحا از هولوکاست سخن گفته و آنرا جنایتی دانسته که در صحت آن نمی‌توان شک کرد.

دبيرکل حزب اعتماد ملی سپس سياستی را که محمود احمدی نژاد تا کنون پيش برده، اشتباه ارزيابی می‌کند و بر اقدام‌های او خط بطلان می‌کشد و می‌افزايد: « سياست احمدی نژاد سبب شد که ايران همچنان دشمنان بيشتری نصيبش شود.»

بخش اعظمی از سخنان احمدی نژاد به گفته کروبی «ناسنجيده» است؛ «چگونه او می‌تواند بگويد که قطعنامه‌های جهانی تنها يک ورق کاغذ است؟»

مهدی کروبی در ادامه گفت‌و‌گو با «تاگس اشپيگل»، افراطی شدن دولت ايران را با سياست دنيای غرب گره می‌زند و می‌گويد زمانی که اصلاح طلبان بر سر قدرت بودند به غربی‌ها هشدار داده شد که مواظب باشيد خواسته‌های بيش از اندازه شما ايران را به سوی افراط‌گرايی می‌کشاند.

آقای کروبی در پاسخ به پرسش خبرنگار آلمانی به راه و روش باراک اوباما در قبال ايران می‌پردازد و اين مسئله را مطرح می‌كند که « سياست اوباما بسيار متفاوت از راه و روش جرج بوش است، با اين حال از اوباما انتظار می‌رود که ديگر وارد عمل شود. ديواری از بی‌اعتمادی ميان ايران و آمريکا وجود دارد و برای اين که اين ديوار مانند ديوار برلين فرو ريزد به چند ضربه محکم نياز است.»

مهدی کروبی در ادامه گفت وگو با «تاگس اشپيگل» لب به انتقاد از آمريکا هم می‌گشايد و می‌گويد: « آن کشور لوازم يدکی هواپيماهای بويينگ را در اختيار ايران نمی‌گذارد و ايران بايد آنها را از بازار سياه خريداری کند. ايران به خريد هواپيماهای ايرباس هم تمايل دارد، ولی آمريکايی‌ها مانع اين کار شده اند.»

بخش ديگر اين گفت وگو اختصاص دارد به مسايلی چون هولوکاست و گفته‌های جنجال برانگیز محمود احمدی احمدی نژاد در مورد آن؛ مهدی کروبی در اين باره می‌گويد که «هولوکاست اتفاق افتاده و اين يک جنايت است. در ضمن اين بی معنا است که در ايران نسبت به قاتلی مانند آدولف هيتلر که انسان‌ها را کشته، شک و ترديد شود. اما مهم آن است که فلسطينی‌ها در سرزمين فلسطين زندگی کنند، از اين رو مسلمانان و يهوديان بايد راهی بيابند تا با يکديگر زندگی کنند. »

مسئله اتمی ايران آخرين موضوعی است که در اين گفت وگو مطرح می‌شود و مهدی کروبی با اشاره به اهميت دستيابی ايران به فن‌آوری‌های اتمی از ضرورت شفاف‌سازی از سوی ايران هم سخن می‌گويد و می‌افزايد: « در اين ميان موضع سخت آمريکا و سخنان احمدی نژاد مسايل را پيچيده‌تر کرده است. بخشی از فشار بر ايران نتيجه همين سخنان تند است که آمريکا از آن به عنوان بهانه بهره گرفته تا ايران را به گوشه‌ای براند.»
XS
SM
MD
LG