لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

موسوی خوئینی: در آستانه ۱۶ آذر، برخورد با دو نهاد دانشگاهی


منابع دانشجویی و سایت های نزدیک به اصلاح طلبان گزارش می‌دهند که با نزدیک شدن به روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، ده‌ها دانشجو و فعال دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر ایران احضار و یا بازداشت شده‌اند.

در عین حال، برخی از فعالان دانشجویی محکوم به زندان شده‌اند و یا احکام جدید محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه برای گروهی دیگر صادر شده است.

اکبر موسوی خوئینی، نماینده دور ششم مجلس شورای اسلامی که در حال حاضر مشغول تحصیل در آمریکا است، درباره این بازداشت‌ها به رادیو فردا چنان می‌گوید:

به نظر می رسد بازداشت‌ها از ۱۳ آبان شروع شده و تا ۱۶ آذر ادامه داشته باشد. دولت برآمده از کودتا برای کنترل اعتراضات و طرح پرسش‌های نيروهای دانشگاهی و دانشجويان برخورد با دو نهاد را در دستور کار خود قرار داده است؛ سازمان ادوار تحکيم وحدت و اتحاديه انجمن های اسلامی دانشجويان و همچنين تشکل‌های پيرامون اين مجموعه و فعالان دانشگاه آزاد که در دانشگاه حضور دارند.

به نظر می رسد نگرانی کودتاگران از اين است که در آستانه ۱۶ آذر دامنه اعتراضات وسيع‌تر شود و حاميان دولت نتوانند سياست‌های دولت را در دانشگاه‌ها تدوين کنند، بدون اين که به پرسش‌های دانشجويان پاسخ دهند.

  • اين بازداشت‌ها و بازداشت فعالان سياسی و مدنی که در طول ماه‌های گذشته صورت گرفته است، آيا تاثيری براعتراضات دانشجويی نسبت به نتايج انتخابات رياست جمهوری دارد؟

اگر تاثير داشت که بايد در راهپيمايی ۱۳ آبان خودش را نشان می داد. روز ۱۳ آبان برخوردهای امنيتی و سرکوب بسيار وسيع‌تر و خشن‌تر بود، اما آمارها و ويديوهايی که از اين تجمعات منتشر شد نشان می‌داد که اين برخوردها هيچ تاثيری نداشته و تعداد بسيار زيادی در شهر تهران و ديگر شهرها در تجمع حضور پيدا کردند.

همان طور که فعالان دانشجويی اعلام کردند در دانشگاه‌ها افراد شناخته شده دانشجويی درگير برگزاری اين گونه برنامه‌ها نيستند و خود بدنه دانشجويی به صورت خودجوش هماهنگی اعتراضات را در ميان دانشجويان شکل می‌دهد.

بنابراين چنين برخوردهايی اشتباه فاحشی است و با اين دستگيری‌ها فقط دامنه اعتراضات را وسيع‌تر می‌کنند و در حقيقت دانشگاه‌ها را برای اعتراضات ۱۶ آذر آماده‌تر می‌کنند.

  • بازداشت فعالان سياسی و مدنی و معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری ناشی از چيست؟

اين‌ها هر نوع فعاليت اعتراضی و جمعی را يک نوع تهديد امنيتی تلقی می‌کنند و برايشان هيچ فرقی ندارد که فعاليت در چه حوزه‌ای باشد. هر کدام از نهادها، جمعيت‌ها و يا افراد مستقلی که با يکديگر کار انجام می‌دهند را به عنوان يک تهديد امنيتی محسوب می‌کنند و اين مسئله اشتباه بزرگی است که دولتمردان ما مدت ها است که مرتکب می‌شوند و معلوم نيست سرانجام آن به کجا خواهد انجاميد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG