لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

وضعیت برخی از فعالان بازداشت‌شده کرد در گفت‌وگو با جلال اقوامی


نشان سازمان حقوق بشر کردستان
نشان سازمان حقوق بشر کردستان
گزارش های رسیده از کرمانشاه حاکی است که قرار بازداشت کاوه قاسمی کرمانشاهی تمدید شده است؛ کاوه قاسمی از فعالان مدنی و حقوق بشری کرمانشاه است که عضو سازمان حقوق بشر کردستان نیز هست.

جلال اقوامی سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان، درباره آخرین وضعیت برخی از فعالان سیاسی و مدنی کرد، از جمله کاوه کرمانشاهی، محمد جلیل کبودوند و مختار زارعی، به رادیو فردا می گوید: آقای کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو شورای عالی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در تاريخ ۱۴ بهمن ماه بازداشت شد و پس از اتمام قرار بازداشت که يک ماه بود قرار بازداشت او تا ۱۵ فرورودين تمديد شد.

با مراجعه خانواده او به دادگاه انقلاب کرمانشاه، به آنها گفتند که قرار بازداشت آقای کرمانشاهی به وکيلش ابلاغ و تا ۱۵ ارديبهشت تمديد شده است. ما نگران اين مسئله هستيم و تمديد بازداشت آقای کاوه قاسمی کرمانشاهی را غيرقانونی می دانيم.



استدلال نهاد های قضايی برای تمديد قرار بازداشت آقای کاوه قاسمی کرمانشاهی چه بوده است؟

برای تمديد قرار بازداشت استدلالی نياورده اند. اتهام آقای کاوه قاسمی کرمانشاهی تبليغ عليه نظام است آن هم به دليل فعاليت های حقوق بشری او در منطقه، در حالی که تمام فعاليت های حقوق بشری آقای کرمانشاهی شفاف و در چهارچوب قانون بوده است.

غير از آقای کاوه کرمانشاهی از سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان افراد ديگری هم در بازداشت به سر می برند و وضعيت آنها چگونه است؟

محمدصديق کبودوند، رئيس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در زندان اوين به سر می برد چون به ۱۱ سال زندان محکوم شده است. او از بيماری های مختلف کليوی، قلبی و پروستات رنج می برد و چندين بار جهت انجام معالجات پزشکی بيرون از زندان درخواست مرخصی داده، اما تا اين لحظه با مرخصی او جهت انجام معالجات پزشکی موافقت نشده است. تعداد ديگری از دوستان هم يا احضار شدند و يا بازداشت های موقت بودند که آزاد شده اند.

فعاليت سازمان حقوق بشر کردستان چيست که اعضای آن اين گونه مورد اتهام قرار می گيرند؟

اين يک نهاد حقوق بشری است که هدف خود را آموزش و ترويج مفاهيم حقوق بشر بر مبنای اعلاميه جهانی حقوق بشر قرار داده است. در چهار پنج سالی که از فعاليت اين سازمان می گذرد، توانسته است جايگاه خود را درميان مردم و به خصوص نخبگان پيدا کند و توانسته يک پايگاه معتبر برای مسايل حقوق بشری در ايران باشد. به نظر ما به خاطر تاثيرگذاری و فعاليت جدی اين نهاد در زمينه حقوق بشر اين برخوردها صورت می گيرد.

آقای مختار زارعی هم از فعالان سياسی است که به تازگی آزاد شده است. آقای زارعی کی آزاد شده و دليل بازداشت او چه بوده است؟

آقای مختار زارعی از اعضای شورای مرکزی «جبهه متحد کرد» و از روزنامه نگاران درمنطقه کردستان است.

او در مراسم دومين سالگرد ابراهيم لطف اللهی، دانشجوی سنندجی، در بهشت محمديه سنندج بازداشت شد و پس از تقريباً ۸۰ روز بازداشت عصر روز يکشنبه با توديع وثيقه يک ميليارد ريالی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.
XS
SM
MD
LG