لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

لگو برای هنرمندی


U.S. -- A screenshot of Nathan Sawaya's webpage
U.S. -- A screenshot of Nathan Sawaya's webpage
برای نِیتِن ساوایا، هنرمند ۳۶ ساله آمریکایی ساکن نیویورک، قطعات لگو، تنها اسباب یک تفریح پرهزینه نیستند. این قطعات رنگارنگ پلاستیکی در دستان خلاق ساوایا، پا را از یک بازی کودکانه فراتر گذاشته و تجسمی می شوند از هنر معاصر.

ساوایا که از کودکی علاوه بر کشیدن کارتون، نوشتن داستان، به بازی با قطعات لگو می‌پرداخت، پس از فارغ التحصیلی از رشته حقوق تصمیم گرفت تا در عرصه هنری به فعالیت بپردازد و از لگوسازی نه به عنوان یک بازی که به عنوان یک رسانه استفاده کند.

وی از سال ۲۰۰۰ تا کنون با قطعات لگو به ساخت مجسمه‌های سه بعدی و تصاویر عظیم می‌پردازد. از آثار مشهور او می توان به مدل ۲/۱ متری از پل بروکلین، دایناسور «تیرانوساروس رکس»، تصویر آلفرد هیچکاک، جعبه عظیم مونوپولی، تلفن همراه بلک‌بری و تصویری سیاه سفید از خودش است.

استودیوی کار ساوایا در نیویورک مملو از یک و نیم میلیون قطعه رنگارنگ لگو است.

آثار او تا کنون در نمایشگاه‌ها و موزه‌های بسیاری به نمایش گذاشته شده اند و در حال حاضر نیز برخی آثار او در تور نمایشی تحت عنوان «هنر آجر» در آمریکای جنوبی در معرض نمایش عمومی قرار دارند.

تور «هنر آجر» اولین نمایشگاه از آثار ساوایا است که تمرکزش به طور جامع بر هنر لگوسازی به عنوان یک هنر رسانه‌ای است. در این تور نمایشی، بیش از سی اثر از آثار ساوایا به نمایش گذاشته می‌شوند. در ساخت این قطعات بیش از یک میلیون قطعه لگو به کار رفته است.
XS
SM
MD
LG