لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

لیلا فروهر؛ از کودکی و سینما تا لس آنجلس و خوانندگی


لیلا فروهر در کنسرتی در دبی (سال ۲۰۰۷ میلادی)
لیلا فروهر در کنسرتی در دبی (سال ۲۰۰۷ میلادی)
در یک خانواده اهل هنر پرورش یافته، از پنج سالگی وارد دنیای سینما و فیلم شده و تا سال ۱۳۵۸ خورشیدی در ۴۵ فیلم ایرانی نقش‌آفرینی کرده ، از ۱۴ سالگی اما به خوانندگی روی آورد و هفت سال پس از انقلاب به آمریکا مهاجرت کرده و تا کنون بیش از ۲۰ آلبوم موسیقی به علاقمندان خود ارائه کرده است.

در موسیقی پاپ ایرانی جاری است، به زبان‌ها و گویش‌های گوناگون می‌خواند، مادرش فرنگیس فرحزادی و پدرش زنده یاد «جهانگیر فروهر» است که هر دو از بازیگران تئاتر و سینمای ایران هستند:

لیلا فروهر، میهمان گفت‌وگوی ویژه رادیو فرداست.

خانم لیلا فروهر، شما پس از پشت سر گذاشتن دو کنسرت خودتان در مالزی و باکو و کنسرت دیگرتان در شهر هامبورگ، اکنون دارید خودتان را برای کنسرت شهر اوبرهاوزن آماده می‌کنید. در آغاز نوروز را به شما شادباش می‌گویم.

لیلا فروهر: متشکرم ، من هم نوروز را به شما و همه هموطنان خوبم در سراسر جهان تبریک می‌گویم.

اگر موافق باشید در ابتدا مروری بر فعالیت‌های هنری شما در سال گذشته و بعدهم نیم‌نگاهی به چشم‌انداز و دورنمای کارهای هنریتان در سال جدید داشته باشیم ؟

بله، این روزهای ایام نوروز تقریبا ما هر شب کنسرت داشتیم . امسال کلا سال بسیار شلوغی بود. سال قبل هم که مشغول آماده سازی آلبوم «ماه من» و تهیه ویدیوهای آن بودم . در ماه نوامبر هم یک کنسرت خیلی بزرگ در سالن کداک در لس آنجلس داشتم –همان سالنی که هر ساله مراسم اسکار درآنجا اجرا می‌شود- پس از آن سفرهایی به اروپا ، دبی و باکو داشتم و الان هم که در خدمت هموطنانمان در آلمان هستیم.

شما سالها است که در شهر لس آنجلس آمریکا زندگی می‌کنید. فضای هنری در این شهر با توجه به شمار فراوان ایرانیان، چگونه است؟ آیا این فضا رضایت‌بخش است؟

راستش من فکر می‌کنم هیچ کجا مملکت خود آدم نمی‌شود . آن عشقی که مردم وطن به هنرمندانش هدیه می‌کند خیلی متفاوت است . به هر حال ما در گذشته رادیو و تلویزیون فعال خودمان را داشتیم . از ما پشتیبانی می‌شد . ویدیوهای ما پخش می‌شد . آهنگ‌های جدیدمان از رادیو مملکت خودمان پخش می‌شد . اما به هر حال الان در یک کشور غریب هستیم . هر چند که مملکت میزبان ما از نظر فرهنگی، اجتماعی و توجه به موسیقی فوق‌العاده است باز هم در وطن خودمان نیستیم و نمی‌توانیم بهره کامل ببریم. به هر حال سعی می‌کنیم تا حدی که در توان داریم بهترین کارمان را ارائه کنیم و با زمانه کنار کنار بیاییم.

خانم فروهر همه می‌دانند که شما به موسیقی پاپ ایرانی تعلق دارید. میانه شما با موسیقی ملی ایران که به موسیقی اصیل و سنتی شهرت دارد چگونه است؟

اتفاقا خیلی خوب است. من به این نوع موسیقی بسیار علاقمندم . از آغاز کار می‌خواستم موسیقی اصیل بخوانم اما متاسفانه چون سنم کم بود موزیک پاپ را شروع کردم . البته آن زمان در ایران یک سری ردیف‌ها و دستگاه‌ها را کار کردم و الان هم گاهی اوقات در کنسرت‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که مخصوص عید ساخته می‌شود قسمت‌هایی از آن چیزهایی را که یاد گرفته‌ام می‌خوانم.

شما گفتید که از دوران کودکی وارد عالم سینما شدید؟

بله ، من از پنج سالگی بازیگری را شروع کردم و تا سن ۱۲ سالگی خیلی فعال بودم . بعد از آن دیگر شرایط سنی‌ام ایجاب نمی‌کرد که در فیلمها حضور داشته باشم . تا اینکه کمی بزرگتر شدم و در سن ۱۴ سالگی کار خوانندگی را آغاز کردم . و بعد از آن بود که در سنین ۱۷ و ۱۸ سالگی شرایطی فراهم شد که دوباره در فیلم‌های مختلفی بازی کردم.

چه خاطرات خوشی از آن سال‌های بازیگری در عالم سینما و موسیقی دارید؟

خاطرات خوشم همگی مربوط به مهربانی و عشقی است که هموطنانم به من هدیه می‌کردند . انرژی بی‌کرانی که از آنها چه در ایران و چه در خارج از ایران دیدم. خاطراتی که از آن چند سالی که در ایران نتوانستم به روی صحنه بروم و در ذهنم باقی مانده است.

«ایرانیان در دبی معمولا از من می‌پرسند که دلم برای ایران تنگ شده است یا نه؟ روزگارم چطور می‌گذرد؟ کارهای جدیدت چیست؟»

شما وقتی به کشورهای همسایه ایران مثل دبی سفر می‌کنید طبعا با ایرانیانی که برای دیدن کنسرتتا ن به این کشورها آمده‌اند برخورد می‌کنید. پرسش‌های کلی آنها از شما حول چه مباحثی است ؟

معمولا از من می‌پرسند که دلم برای ایران تنگ شده است یا نه؟ روزگارم چطور می‌گذرد؟ کارهای جدیدت چیست؟

رابطه‌ای با موسیقی راک ، پاپ یا رپ داخل ایران دارید؟

از آنجایی که من عاشق موسیقی هستم هر سبک و شکل موسیقی را که خوب اجرا شده باشد دوست دارم و گوش می‌دهم . البته آنجور هم طرفدار سرسختش نیستم که بگویم همه نوارهای تولید شده را گوش می‌دهم . اما اگر رپ یا پاپ خوبی به دستم برسد حتما گوش می‌کنم.

خانم فروهر، معمولا هنرمندان عرصه موسیقی و خوانندگان برای اینکه بتوانند قدرت صدای خود را حفظ کنند به روزش یا رژیم‌های غذایی خاص روی می‌آورند و به دنبال ورزش‌هایی مثل دو یا تنیس هستند. میانه شما به طور کلی با ورزش و رژیم غذایی چگونه است ؟

والله من که همیشه در رژیم هستم (خنده) و ورزش را هم دوست دارم . حداقل هفته‌ای سه یا چهار روز ورزش می‌کنم.

شنیده‌ام که دست‌پخت خوشمزه‌ای هم دارید؟

بله ، انشاالله باید یکبار خودتان به لس آنجلس تشریف بیاورید و خودتان دست پخت مرا امتحان کنید.

نقش خودتان در انتخاب آهنگ و اشعار ترانه‌هایتان چه ‌اندازه است؟

من خودم همیشه تصمیم نهایی را می‌گیرم اما خواهر عزیزم «فریبا» که هماهنگ‌کننده کارهای من است در این زمینه خیلی با من همکاری می‌کند. همیشه با هم می‌رویم و آهنگهای پیشنهادی را گوش می‌دهیم و در مورد آن تصمیم می‌گیریم . همیشه دلم می‌خواهد کارهای نو و غیر تکراری ارائه کنم. به همین دلیل هم سعی می‌کنم با شاعران و آهنگ سازان خیلی خوب و تازه ای کار کنم تا کارم هم تازگی داشته باشد.

بله ، می‌بینم که نوازندگانی که هم که شما را همراهی می‌کنند اکثرا جوان هستند.

بله ، بایستی از نیروی کار جوان استفاده کرد.

وقتی می‌خواهید ترانه ای را اجرا کنید به محتوای شعر و ترانه‌هایتان هم توجه می‌کنید؟

صد در صد، شعر باید به دل بنشیند. شنونده باید احساس کند که ترانه ای که گوش می‌کند زیبا و شنیدنی است . فرق نمی‌کند که شاد باشد یا عاشقانه. مهم این است که دلنشین باشد.


  • کدام یک از آهنگ‌ها و ترانه‌های لیلا فروهر را بیش از مابقی دوست دارید یا در خاطرتان مانده است؟
  • اگر لیلا فروهر را از نزدیک ببینید به او چه می‌گویید؟
XS
SM
MD
LG