لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

«این بار چندم است که به ندا شلیک می‌کنند»


ندا آقاسلطان: نامی که تقریبا همه آن را شنیده اند، چه در ایران چه خارج از ایران.
ندا آقاسلطان: نامی که تقریبا همه آن را شنیده اند، چه در ایران چه خارج از ایران.
اخیرا گزارش‌هایی از ایران رسیده است که محل دفن ندا آقاسلطان، دختر جوانی که در راه‌پیمایی معترضان به نتیجه انتخابات با شلیک گلوله کشته شد، تخریب شده است.

کاسپین ماکان، نامزد ندا، که مدتی را در ایران بازداشت بود و سپس از ایران خارج شد در مورد این خبر به رادیو فردا می‌گوید: این بار چندم است که جمهوری اسلامی به ندا شلیک می‌کند. همانطور که می‌دانید این هتک حرمت مزار ندا دفعه چندم است، فکر می‌کنم دفعه سوم و یا چهارم است که مطرح می‌شود. پیکر ایشان را به خاک سپردیم و همچنان شاهد چنین برخوردی از طرف عوامل جمهوری اسلامی هستیم.

چند روز پیش سنگ قبر عوض شد و سنگ قبر تازه ای را خانواده در نظر گرفتند و شب بیست و سوم آذرماه آن را قرار دادند. دهم دی ماه خانواده وقتی مراجعه کردند به گورستان دیدند که سنگ قبر آسیب دیده و مجددا هتک حرمت شده است. تصویر ندا روی سنگ حجاری شده بود. دقیقاً در قسمت صورت ایشان جای گلوله بود و به آن آسیب رسانده بودند. خانواده مراجعه می‌کنند به مسئولان گورستان و آنها هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کنند و زیر بار نمی‌روند. خیلی باعث تعجب است.



یعنی به سوی سنگ قبر شلیک کرده بودند؟

این را نمی‌توانم به طور یقین بگویم. ولی متاسفم که این را می‌گویم: یک چیزی شبیه یک سیبل (تخته نشانه) که به آن تیراندازی می‌کنند، آسیب دیده بود. حالا با چیزی یا وسیله ای، یک با یک وسیله برنده وتیز به آن شکل و یا توسط گلوله. به هر صورت آسیب دیده. در عکس‌هایی که هست کاملاً مشهود است و می‌شود دید.

به تصور شما، آقای ماکان، چه کسانی دست به چنین اقدامی‌ زده اند؟
سنگ مزار ندا آقا سلطان پس از حمله


به هر صورت همان افرادی که در خیابان‌ها به طرف ندا و نداها شلیک کردند. در ماه‌های اخیر شاهد خون‌های زیادی بودیم، کشته و زخمی شدن مردم بی دفاع، دستگیری آنها و شکنجه آنها. طبعاً این عمل بی خردانه توسط چنین افرادی انجام شده است. من نتیجه می‌گیرم هر بار که این هتک حرمت می‌شود، جمهوری اسلامی داد ثابت می‌کند که علیرغم انکار آن که این قتل توسط آنها انجام نشده، با این کار در حقیقت صحه می‌گذارد به عمل وقیحانه ای که انجام داده است.

به عقیده شما چه نتیجه یا سودی از این گونه اعمال عاید دولت خواهد شد؟ اصولاً چه تاثیری خواهد داشت؟

وقتی افرادی مانند ندا، سهراب و اشکان و دیگران را از بین می‌برند، حتماً آنها را نمی‌خواهند. وقتی آشکارا به طرف مردم شلیک می‌کنند، یعنی آن آزادی را نمی‌خواهند برای مردم. یعنی این که انسانیت را برای مردم نمی‌خواهند. یعنی آنها می‌خواهند فقط آنچه که مایل‌اند گفته شود. به طور خلاصه یعنی دیکتاتوری.

شلیک تیر یا آسیب زدن به سنگ قبر افرادی مانند ندا که در بین مردم محبوبیت دارند، در افکار عمومی تاثیر منفی خواهد گذاشت. این کاملاً واضح است. فکر نمی‌کنید که ممکن است فرد یا نیروهایی به صورت خود سر دست به چنین کارهایی بزنند؟

اگر به قول شما فرد یا نیروهایی باشند که به طور خودسر هم این کار را کرده اند، اولاً یک کم عجیب به نظر می‌آید. به جهت این که در فضایی که مزار ندا قرار دارد، معمولاً به طور محسوس یا نامحسوس ماموران حضور دارند. به جهت این که تجمع نشود. چون می‌دانید روزانه در تمام ساعات روز مردم به سر مزار ایشان می‌روند. بنابراین یک کم عجیب به نظر می‌رسد که این اتفاق به طور خودسرانه انجام شده باشد.

ماموران همیشه هستند. از طرفی اگر هم افرادی باشند من فکر می‌کنم که این افراد از خود نظام هستند. یعنی پرورش یافته دست نظام اند. و این هم باز غلط است.

«تصویر ندا روی سنگ حجاری شده بود. دقیقاً در قسمت صورت ایشان جای گلوله بود و به آن آسیب رسانده بودند. خانواده مراجعه می‌کنند به مسئولان گورستان و آنها هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کنند و زیر بار نمی‌روند.»
احتمال دیگر هم ممکن است وجود داشته باشد؛ شاید حتی افراد مخالف دولت برای جلب توجه یا تحریک احساسات مردم از محبوبیت ندا برای ایجاد اعتراض‌های احتمالی استفاده کنند و دست به چنین کاری بزنند.


باز هم مسئولیت این کار به رهبران حکومت ایران بر می‌گردد. آنها هستند که چنین شرایطی، چنین شرایط ناخوش آیندی را به وجود آورده اند، اگر هم به گفته شما واقعاً این طور باشد. ولی واضح است. فکر می‌کنم به راحتی بتوانیم نتیجه بگیریم. دیگر از این حرف‌ها گذشته است. وقتی در مقابل چشم مردم، مردم دنیا اینطور شلیک می‌کنند...

حالا شما چه انتظار و توقعی دارید؟

وقتی این اتفاق افتاد، یعنی وقتی به ندا شلیک شد برای نزدیک به دو روز کاملاً ساکت و خاموش بودند. انتظار داشتیم که مقام‌های ایران حرکتی انجام دهند و ابراز ناراحتی کنند و مسئولیت موضوع را به عهده گیرند. اما آنها سکوت کردند و وقتی هم که شروع کردند به صحبت کردن، قضیه را انکار کردند یا گفتند که ساختگی است تصاویر. و هر بار، می‌دانید که تاکنون تا همین لحظه که با شما صحبت می‌کنیم، سناریوهای مختلفی را مطرح کرده اند. شاید الان هیچ انتظاری واقعاً نداشته باشم، هیچ انتظاری. چه می‌توانم بگویم. از افرادی که اساسا ً از انسانیت و انساندوستی به دورند و برای منافع خودشان و منافع شخصی خودشان دست به جنایت می‌زنند، واقعاً چه انتظاری می‌شود داشت؟ من این سئوال را از مقام‌های جمهوری اسلامی می‌پرسم وقتی ادعا می‌کنند که قتل ندا به عهده آنها نیست و توسط آنها انجام نشده و در بسیاری از گفت‌وگوهایشان آن را نسبت می‌دهند به کشورهای دیگر و گروه‌های دیگر، در این صورت چرا از خانواده ندا حمایت نشد؟ چرا از مقبره ایشان به حد کافی حفاظت نکردند؟ چرا در مورد ندا اجازه ندادند هیچ مراسم رسمی انجام شود؟ چرا اصلاً خودشان این مراسم را برگزار نکردند؟

ويديويي آخرین لحظات زندگی ندا
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:31 0:00
XS
SM
MD
LG