لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

محمد مایلی کهن؛ نوبت دوم


پس از برکناری علی دایی، محمد مايلی كهن سرمربی تيم ملی فوتبال ايران شد.

این برای دومین بار است که آقای مایلی کهن، سرمربی تیم ملی می‌شود.

آخرين باری که او در لباس ملی، تیم ایران را همراهی کرد، به سال ۱۳۷۶ یعنی ۱۲ سال پیش باز می‌گردد كه ايران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۱۹۸۸ با دو گل مغلوب تیم ملی قطر شد.

رئيس فدراسيون فوتبال ایران پس از نشست دوشنبه شب اعضای هيئت رييسه اين فدراسيون به خبرنگاران گفت كه تفاهم در ابتدای کار بهتر از اختلاف نظر در آينده است، گفت‌وگوهای فدراسيون فوتبال ايران با محمد مايلی کهن نيز به همين دليل به درازا کشيد.

علی کفاشيان درباره دلايل انتخاب محمد مايلی ‌کهن گفت «عملکرد، تجربه و توانايی‌های مايلی ‌کهن باعث شد او را برای تيم ملی انتخاب کنيم».

اما علی رييسی، خبرنگار ورزشی در تهران، به درازا کشيدن کار را از زاويه ديگری می‌بيند و به راديو فردا می‌گويد: « ما در انتخاب مربی تيم ملی هميشه با اين مشکل روبه‌رو بوديم، اين که از کاپلو شروع می‌کنند، بعد به فرگوسن و سپس به فيليپ می‌رسند و ناگهان آقای مايلی کهن انتخاب می‌شود، خوب اين را از همان روز اول انجام می‌دادند.»

وی با تاکيد بر اين که هيچ کارشناسی روی مسئله انجام نشده است، می‌افزايد: « بارها با آقای مايلی کهن وارد مسابقات شديم و به بن‌بست رسيديم. فرض کنيد سه سال پيش به خاطر تيم اميد، فدراسيون او را اخراج کرد ولی فدراسيون بعدی دوباره او را می‌آورد. در اين سه سال چه اتفاقی افتاده است؟»

علی رییسی: بارها با آقای مايلی کهن وارد مسابقات شديم و به بن‌بست رسيديم. فرض کنيد سه سال پيش به خاطر تيم اميد، فدراسيون او را اخراج کرد ولی فدراسيون بعدی دوباره او را می‌آورد. در اين سه سال چه اتفاقی افتاده است؟
...
امیر حاج رضایی: من برای تيم ملی کشورم آروزی موفقيت می‌کنم که بازی سرنوشت ساز و فينال خود را در مقابل کره شمالی ببرد. بايد به اين نکته اشاره کنم که ما در آنجا به شجاعت احتياج داريم و خوشبختانه اين شجاعت در آقای مايلی کهن وجود دارد. او فردی شجاع و دريا دل است.
علی کفاشيان، رئيس فدراسيون فوتبال ايران، دوشنبه شب درباره انتخاب محمد مايلی کهن گفت، او بدون شک توانايی‌هايی داشته است که کميته‌های فنی تيم‌های ملی او را برای هدايت تيم ملی انتخاب کرده‌اند.

اما کميته فنی همان گروه مشاوره‌ای نيست که حشمت مهاجرانی، منصور پورحيدری، امير حاج رضايی و فريدون معينی، از اهالی فوتبال، در آن حضور داشته‌اند تا در مورد سرمربی تیم ملی ایران نظر دهند.

امير حاج رضايی، کارشناس فوتبال در تهران، در اين باره به راديو فردا می‌گويد: « اولا ما به عنوان مهمان جهت رايزنی دعوت شديم و به عنوان اين که عضو کميته فنی باشيم، هيچ عنوانی نداشتيم و در حال حاضر هم نداريم. ما با مديران فدراسيون فوتبال دو بار جلسه داشتيم که پيرامون تيم ملی و انتخاب سرمربی تيم ملی بود. نظراتمان را گفتيم و آقايان هم يادداشت کردند و بعد ما از جلسه بيرون آمديم و در اين انتخاب يا هر انتخاب ديگری که صورت می‌گرفت، سهيم نبوديم.»

در يکی دو هفته گذشته از ميان مربيان داخلی نامی که همواره در کنار نام محمد مايلی کهن مطرح بود، نام افشين قطبی بود.

بارها گفته شد که فدراسيون فوتبال با او هم در حال گفت وگو است. يکی از نزديکان افشين قطبی که نخواست نامی از او برده شود، به راديو فردا می‌گويد: ‌«‌حدود ۱۰ روز قبل به دنبال شکست تيم ملی، با آقای قطبی هم تماس گرفتند که آيا او آمادگی دارد در تيم ملی خدمت کند. او هم جواب مثبت داده بود. بعد از جلسات رايزنی و گفت وگوهای زياد سرانجام به اين نتيجه رسيدند که آقای مايلی کهن را انتخاب کنند. »

داستان انتخاب سرمربی تازه هر چه بود سرانجام با نام محمد مايلی کهن پايان يافت.

محمد مايلی کهن در همان دوشنبه شب –روز انتخابش به عنوان سرمربی- در برنامه تلویزیونی ۹۰ حضور یافت و به مجری پرطرفدار اين برنامه تلويزيونی گفت: « چه شما بخواهيد و چه نخواهيد، تيم ملی در دوران من بهترين نتايج تاريخ فوتبال ايران را حداقل بعد از انقلاب به دست آورد. اين را شما نمی‌توانيد بگوييد بلکه کنفدراسيون آسيا گفت که رنسانس فوتبال ايران از سال ۱۹۹۶ به وجود آورد.»

برای دوستداران فوتبال ايران، انتخاب سرمربی تیم ملی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ سه بازی مهم پيش رو است و از همه مهم‌تر، بازی خارج از خانه با کره شمالی است.

امير حاج رضايی درباره اين بازی و محمد مايلی کهن می‌گويد: «‌من برای تيم ملی کشورم آروزی موفقيت می‌کنم که بازی سرنوشت ساز و فينال خود را در مقابل کره شمالی ببرد. بايد به اين نکته اشاره کنم که ما در آنجا به شجاعت احتياج داريم و خوشبختانه اين شجاعت در آقای مايلی کهن وجود دارد. او فردی شجاع و دريا دل است.»

علی کفاشيان در ميان صحبت‌های دوشنبه شب خود در جمع خبرنگاران، به خواسته‌های فدراسيون فوتبال از محمد مايلی کهن هم اشاره کرد؛ اول انتخاب دستياران مناسب و پس از آن مشورت با کميته فنی فدراسيون فوتبال.

  • شما چه فکر می‌کنید؟ آیا محمد مایلی کهن مربی مناسبی برای تیم ملی فوتبال ایران است؟
XS
SM
MD
LG