لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۸

واکنش سرد به فروش سهام بانک ملت


یکی از شعبه‌های بانک ملت در تهران
یکی از شعبه‌های بانک ملت در تهران
بخش خصوصی روز چهارشنبه به فروش بخشی از سهام بانک دولتی ملت در بازار بورس تهران، واکنس سردی نشان داد. واکنشی که در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی ایران بازتاب پیدا کرد و خبرگزاری فرانسه نیز به برخی از آن‌ها پرداخته است.

علی سنگینیان، یکی از مسئولان بازار بورس تهران، به خبرگزاری مهر گفته است: «ما جزئیات این طرح و معاملات مربوط به آن را از نزدیک دنبال می‌کنیم، ولی تقاضای چندانی برای خرید این سهام وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، حدود ۳۴۰ میلیون از سهام بانک ملت، که تقریبا کمی بیشتر از نیمی از سهام عرضه شده به بازار است، طی اولین ساعات معاملات در بازار بورس تهران خریداری شد. اما براساس مقررات بازار بورس و سهام تهران برای رسمیت یافتن و قانونی شدن این معامله حداقل ۳۹۰ میلیون سهم باید خریداری شود.

همزمان خبرگزاری ایسنا نیز گزارش می دهد، که پس از فروش نیمی از سهام عرصه شده، بازار بورس تهران این معامله را تایید کرده است.

در همین حال برخی از رسانه های ایران به دلیل این که تنها پنجاه و دو درصد از سهام عرضه شده بانک ملت به فروش رفته است نسبت به تایید این معامله ابراز تردید کرده اند.

این اولین مرحله از طرح خصوصی‌سازی بخش اعظم سهام بانک ملت، دومین بانک بزرگ دولتی درایران است. فروش اولیه سهام بانک ملت خود، اولین مرحله از فروش ِ ۸۰ درصد از سهام این بانک و در عین حال اولین مورد مهم خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است.

اسماعيل غلامی، معاون امور آماده سازی سهام و شرکت های سازمان خصوصی سازی روز سه شنبه، در خصوص ميزان عرضه بانک ملت در بورس گفته بود: «در روز اول پنج درصد از سهام بانک به عنوان کشف قيمت وارد بورس می‌شود و ۲۵ درصد از سهام بابت رد ديون و۳۰ درصد به سهام عدالت تعلق می‌گيرد.»

در عین حال به گفته غلامرضا خليل ارجمندی، عضو هيات مديره شرکت بورس، با استفساريه‌ای که از آيت الله خامنه‌ای شده است از هر صنعت بايد ۲۰ درصد دراختيار دولت باشد و بقيه آن به بخش خصوصی واگذار شود.

با کسر در صدهایی که به آن اشاره شده است، مجموع ۲۵ در صد از سهام بانک ملت قابليت عرضه در بورس را دارد.

با این حال خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که بانک ملت علاوه بر ۵ درصد از سهام خود، که روز چهارشنبه برای فروش به بازار بورس عرضه شد، در نظر دارد ۱۵ درصد دیگر از سهام را در سال اول و ۶۰ درصد دیگر را طی سال دوم به بازار عرضه کند.

روز سه شنبه علی دیواندری، مدیرعامل بانک ملت، گفت که این بانک در نظر دارد که طی دو سال آینده ۸۰ درصد از سهام و دارایی‌های خود را به بخش خصوصی بفروشد و همزمان مذاکراتی نیز در همین زمینه با بانک‌های اروپایی و بانک‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس در جریان است.

فروش سهام بانک ملت در شرایطی صورت می‌گیرد که ارزش بهای سهام در بازار بورس تهران طی ۶ ماهه گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش داشته است.

فروش سهام بانک ملت بخشی از اقدامات عملی در راستای طرح خصوصی‌سازی است، که سه سال پیش از سوی آیت الله خامنه ای رهبر ایران در دستور کار دولت قرار گرفت و از آن زمان تاکنون پیشرفت چندانی در آن دیده نشده است.

طبق طرح و دستور آیت الله خامنه ای، ۸۰ درصد از دارایی‌ها و مالکیت دولت -به غیر از صنایع و حوزه های مربوط به انرژی، امور دفاعی و امنیتی- باید به بخش خصوصی واگذار شود.

از زمان صدور این فرمان در تاکنون دولت فقط بخشی از سهام خود را در فولاد مبارکه به بخش خصوصی واگذار کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان اقتصادی می‌نویسد که بیش از ۷۵ درصد از اقتصاد ایران در کنترل دولت و نهادهای وابسته است و با وجود وعده‌های مکرر محمود احمدی نژاد برای اجرای طرح خصوصی سازی، اقدامات در این راستا بسیار کند بوده است.
XS
SM
MD
LG