لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

بیانیه شورای نگهبان و «تردیدهای تازه انتخاباتی»


کمیته صیانت از آرای میر حسین موسوی، با انتشار یک بیانیه تازه، به گزارش تفصیلی شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران پاسخ داد.

در بیانیه شماره شانزده این کمیته، آمده است: «گزارش شورای نگهبان، روشنگری و اقناع افکار عمومی را درپی نداشت، بلکه با نقل مطالب بعضا نادرست و خلاف واقع، تردیدهای جدیدی به وجود آورد».

برای آگاهی از مهم‌ترین مسایلی که در بیانیه کمیته صیانت از آرای میر حسین موسوی به آن اشاره شده است، رادیو فردا، گفت‌وگویی انجام داده است با سراج الدین میردامادی، معاون مرکز انتخابات وزارت کشور در دولت اصلاحات، عضو ستاد انتخابات میر حسین موسوی در این دوره از انتخابات که اینک در پاریس به سر می‌برد.

سراج الدین میردامادی، نخست به پرسشی درباره اهمیت این بیانیه تازه، پاسخ می‌دهد:

بيانيه شماره ۱۶ کميته صيانت از آرای مهندی ميرحسين موسوی در واقع پاسخی است بند به بند به گزارش تفصيلی شورای نگهبان پيرامون دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری.

درابتدای گزارش اين کميته اشاره شده همين مقدار که فشار افکار عمومی باعث شد برای اولين بار شورای نگهبان يک گزارش تفصيلی و به تعبير خودشان جهت تنوير افکار عمومی ارائه دهد، جای تأمل دارد و به نظر می‌رسد فشارها و اعتراضات گسترده مردم باعث شده شورای نگهبان از جايگاهی که هرگز خود را پاسخگو نمی‌دانست به جايگاهی برسد که هر چند با توجيهات غير قابل قبول و غير منطقی، تلاش کند گزارشی بدهد تا بخشی از افکار عمومی را اغنا کند.

آقای ميردامادی! چه نکته‌های تازه ای در بيانيه شماره ۱۶ کميته صيانت از آرا وجود دارد که در بيانيه‌های قبلی کمتر ديده شده است؟

در اين بيانيه به صورت منطقی به موارد مطرح شده در گزارش شورای نگهبان، پاسخ منطقی و معقول داده شده است و در ادامه مواردی که شورای نگهبان به آن نپرداخته و تخلفاتی که از کنار آن گذشته و آنها را ناديده گرفته، مطرح شده است.

آقای ميردامادی! بارها از سوی وزارت کشور و شورای نگهبان مطرح شده که نماينده نامزدها هنگام تجميع آرا حضور داشتند. اما در اين بيانيه آمده است که نماينده نامزدها همان لحظه اعتراض خود را تسليم کرده و گفته بودند که امکان نظارت ندارند. در اين زمينه بيشتر توضيح دهيد.

طبق قانون انتخابات بنای کار بر اين بود که شمارش و تجميع نهايی آرا درانتخابات به صورت دستی باشد، اما معلوم شد علی رغم ادعا و تبليغات وزارت کشور، شمارش دستی را رها کرده‌اند و به شمارش رايانه‌ای که قابل دستکاری و اعمال سليقه است پرداخته‌اند.

به همين دليل نماينده‌های آقايان ميرحسين موسوی، محسن رضايی و مهدی کروبی هنگامی که مشاهده می‌کنند اين شکل شمارش به جای شکل قانونی که مصوب است جايگزين شده و در ضمن نمايندگان هيچ اشراف و نظارتی به سايت رايانه‌ای تجميع آرا ندارند و به آنها اجازه داده نمی‌شود به اتاقی که شبکه مرکزی رايانه‌ها به ۳۶۰ فرمانداری متصل است و آرا آنجا تجميع می‌شود بروند و آنها را در اتاقی محصور کرده و تلويزيونی در آنجا گذاشته‌اند و اطلاعات را به صورت فيلتر شده به آنها می‌دهند، در ساعت ۲:۱۵ بامداد نامه ای نوشته و به وزير کشور تحويل می‌دهند و وزارت کشور را ترک می‌کنند.

در واقع بر خلاف چيزی که شورای نگهبان می‌گويد و علی رغم ادعای وزارت کشور، هيچ نظارت و اشرافی بر تجميع رايانه ای آرا از طرف نمايندگان کانديداها وجود نداشته است و در اين بيانيه به اين نامه اشاره شده است.

در اين بيانيه اشاره شده که از طرف شواری نگهبان فرستاده‌هايی با نمايندگان آقای موسوی و آقای کروبی تماس می‌گيرند و داشتند به نتايجی می‌رسيدند، اما بعداً گفت وگوهای بين شورای نگهبان و نمايندگان نامزدها به بن بست رسيده است. لطفا در اين مورد هم بيشتر توضيح دهيد.

اتفاقاً نکته ای که بيشتر به آن پرداخته شده و تازه ترين مطلبی که در بيانيه شماره ۱۶ آمده همين مطلب است، يعنی مسئله برقراری ارتباط از سوی افرادی که عضو هيئت ويژه شورای نگهبان هم نبودند از جمله آقای علی آقامحمدی، اکبر حجازی و موسوی.

اين افراد با آقايان محتشمی‌پور و موسوی لاری تماس می‌گيرند و جلساتی هم برگزار می‌شود تا بتوانند راه ميانه ای برای ميانجی گری پيدا کنند. بعد با مداخله آقای ابوترابی (نایب رئیس اول مجلس ر/ف) طرح مکتوبی تهيه می‌شود که نمايندگان ستاد آقای موسوی هم با آن موافق بودند.

بر اساس آن طرح مکتوب، قرار می‌شود که اطلاعات رأی دهندگان در پايگاه اطلاعاتی جمعيت با برگ رأی‌ها تطبيق داده شود و شمارش صندوق‌های سيار و يک سوم از صندوق‌های ثابت در دستور کار قرار بگيرد.

ولی اين توافق مکتوب که شورای نگهبان هم در مراحل اول به طور شفاهی آن را تاييد کرده بودعملی نمی‌شود، چون شورای نگهبان و وزارت کشور احساس می‌کنند با اين پيشنهادها ممکن است مسير بررسی صحت انتخابات تغيير کند.

بنابراين هيئت ويژه‌ای جايگزين اين هيئت حکميت بی طرف می‌شود که اعضای آن از قبل طرفداری خود را از آقای احمدی نژاد نشان داده بودند و نتوانستند اعتماد آقايان موسوی و کروبی را جلب کنند تا ميزان صحت انتخابات را بررسی کنند.
XS
SM
MD
LG