لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

حکم اعدام شیرکو معارفی و «درخواست رئیس جمهوری عراق»


شیرکو معارفی
شیرکو معارفی
رسانه‌های خبری در ایران ازسفر غیر رسمی‌ و از پیش اعلام نشده جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق به ایران خبر داده‌اند.

براساس اخباری که در ایران و برخی رسانه‌های کرد زبان منتشر شده است، در این سفر رییس جمهور عراق و معاون وی عادل عبدالمهدی، در دیداری با رئیس قوه قضاییه ایران خواسته‌اند تا حکم اعدام دو تن از فعالان کرد، شیرکو معارفی و حبیب الله لطیفی لغو شود. گفته می‌شود در حال حاضر و با موافقت رئیس قوه قضاییه، اجرای حکم اعدام این دو تن به تعویق افتاده است.

پیش از این نیز چند نماینده کرد مجلس شورای اسلامی‌ در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه با اشاره به اعدام احسان فتاحیان، خواستار تجدیدنظر در حکم اعدام «چند جوان دیگر دربند کرد» شده بودند.

شیرکو معارفی و حبیب‌الله لطیفی به اتهام محاربه و عضویت در «احزاب مسلح اپوزیسیون»، از جمله ارتباط با گروه کومله، در انتظار اعدام به سر می‌برند.

حکم اعدام با اعتراض‌های بسیاری روبه‌رو شده است.

پدر شیرکو معارفی در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفته است فرزندش به خاطر بی‌کاری و بی آنکه بخواهد به تبلیغ گروه کومله پرداخته است. به گفته یکی از وکلای او، حزب کومله مدت‌هاست که خط مشی مسلحانه خود را کنار گذاشته است و تنها کارهای تبلیغاتی انجام می‌دهد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز اخیرا در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی‌ خواسته است اعدام شیرکو معارفی و حبیب‌‌الله لطیفی را متوقف کنند.

لقمان رایزن، یکی از وکلای شیرکو معارفی، در گفت‌وگویی با رادیو فردا نخست به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا دستگاه قضایی به طور رسمی‌تعویق در حکم اعدام را به وی اعلام کرده است؟

لقمان رایزن:
خود بنده هم از کانال‌های کردی ماهواره این خبر را شنیدم که گویا آقای جلال طالبانی از مقامات جمهوری اسلامی‌ ایران درخواست کرده است که مجازات آقای شیرکوه معارفی،‌ موکل بنده و چند تن از شهروندان کرد دیگری را که به اعدام محکوم شده‌اند را اجرا نکنند و در همین خبر هم آمده است که گویا مقامات جمهوری اسلامی‌ ایران نیز موافقت کرده‌اند.

تا این لحظه بنده نامه ای مبنی بر لغو یا تعلیق مجازات اعدام موکلم دریافت نکرده‌ام. اما اینکه پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است در پی درخواست آقای جلال طالبانی نبوده است. بعد از اینکه حکم اعدام آقای شیرکوه معارفی در دادگاه تجدید نظر استان تایید شد و قاعدتا باید اجرا می‌شد،‌ ما چند درخواست مطرح کردیم.

یکی از درخواست‌هایی که مطرح کردیم تقاضای عفو ایشان بود که در سفر اخیر مقام معظم رهبری به استان کردستان این درخواست را تقدیم ایشان کردیم و خواسته بودیم که در مجازات ایشان چند درجه تخفیف قائل شوند.

از سوی دیگر با یک راهکار قانونی درخواست اعاده دادرسی را به دیوان عالی کشور تقدیم کردیم. در این درخواست بنده توضیح دادم که مجازاتی که برای موکل بنده در نظر گرفته شده متناسب با عمل ارتکابی از سوی ایشان نیست. یعنی فی الواقع عمل ارتکابی موکل من در حد اتهامی‌که علیه موکل بنده مطرح شده است – یعنی اتهام محاربه – نیست.

  • آقای رایزن،‌ دیوان عالی کشور تا چه حد اجازه دخالت در این پرونده را دارد؟ آیا می‌تواند حکم جدیدی در مورد پرونده صادر کند؟ یا صرفا می‌تواند آن را تایید یا نفی کند؟ و به شعبه هم ارز ارجاع دهد؟

مطابق قانون،‌ دیوان عالی کشور مرجعی است که در امور کیفری صلاحیت رسیدگی به اعاده دادرسی را دارد. به همین منظور هم شعبی تحت عنوان « شعب تشخیص» در دیوان عالی کشور تشکیل شده‌اند. موقعی که محکوم علیه یعنی آقای معارفی یا وکیل ایشان درخواست اعاده دادرسی می‌کنند این درخواست از طریق رئیس دیوان به یکی از شعب تشخیص ارجاع داده می‌شود.

مدافعات طرفین را مطالعه می‌کنند و اگرایشان قرار تایید،‌ یعنی پذیرش دادرسی را صادر کند- یعنی اعاده دادرسی را قبول کند- اجرای حکم به تعویق می‌افتد. این نص صریح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی‌ و انقلاب در امور کیفری و قانون آیین دادرسی دادگاه‌های کیفری و دادگاه‌های عمومی‌ و انقلاب است. دستور دیوان عالی کشور در خصوص پذیرش اعاده دادرسی، حکم را تا اخذ نتیجه قطعی به تعویق می‌اندازد.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG