لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

محرم؛ هشدار مقام‌های امنیتی به سیاه‌پوشان سبز


هم‌زمان با آغاز ماه محرم، نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران در اطلاعيه‌ای اعلام کرد که اجازه نخواهد داد خللی در برگزاری مراسم ماه محرم به وجود آيد.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، نيروی انتظامی درخواست کرده است موارد مشکوک يا ضرورت‌های پليسی به ۱۱۰ و عوامل انتظامی اطلاع داده شود، اما نيروی انتظامی درباره اين موارد مشکوک يا ضرورت‌های پليسی توضيحی نداده است.

پيشتر مهدی يارندی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان تهران، از دسته‌های عزاداری خواسته بود تا قبل از حرکت در خيابان‌ها به ‌منظور جلوگيری از آنچه «بی‌نظمی و راه بندان» توصيف کرده بود، برنامه مراسم هيئت‌های خود و مسيرهای حرکت دسته‌ها را به کلانتری و راهنمايی و رانندگی محل خود اعلام کنند.

عزيزالله رجب زاده، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، با اعلام اين که حضور پليس در روزهای ماه محرم همانند سال‌های گذشته خواهد بود، گفت که پليس هيچ طرح ويژه‌ای را برای اين روزها در نظر نگرفته است.

اين مقام نيروی انتظامی با تاکيد بر مشارکت همه هيئت‌های عزاداری در تأمين امنيت و کنترل انضباطی اين روزها گفت: سازماندهی «همياران محرم» در هيئت‌ها از سوی پليس از مهم‌ترين اقداماتی است که مد نظر قرار دارد و با رؤسای هيئت‌ها نيز در اين باره هماهنگی‌هايی صورت گرفته است.

احمد قابل، پژوهشگر دينی در ايران، به راديو فردا می گويد: «در گذشته پليس طرحی داشت با عنوان همياران پليس که مخصوص ايام تعطيلات نوروز و يا تعطيلات تابستانی در کشور بود. اين‌ها می‌خواهند بگويند چنين طرحی سابقه داشته است، ولی در واقع اين طرح به خاطر ترس بيش از حد حاکميت از مردم و اجتماعات مردمی است که به صورت سنتی تحت عنوان عزاداری در ماه محرم انجام می‌گيرد. با توجه به شرايط پس از انتخابات و ترس حاکميت از اين شرايط، می‌خواهند جاسوسان رسمی در همه مراکز داشته باشند تا اگر اتفاقی رخ داد، شعاری داده شد يا سخنران حرفی زد، آن‌ها بلافاصله به پليس خبر دهند و بتوانند هرگونه حرکتی را در نطفه خفه کنند.»

اين‌ها خيلی وحشت‌زده هستند و معترضين هم مترصد هستند تا از فضای پيش آمده طبق عادات عرفی و سنتی جامعه برای پيش برد اهداف خود استفاده کنند.

احمد قابل

در اين ميان، هم‌زمان با جنجال‌هايی که بر سر نمايش پاره کردن تصوير آیت‌الله خمینی در تلويزيون دولتی ايران پيش آمده است، اصولگرايان حامی محمود احمدی نژاد خواسته‌اند که «از سوءاستفاده از مراسم عزاداری ماه محرم» از سوی کسانی که اغتشاشگر و جريان‌های سياسی ضد ارزش می‌نامند، جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی «ايرنا»، آيت الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، گفت: «برخی جريان‌های سياسی ضد ارزشی برای نيل به اهداف خود قصد سوءاستفاده دارند، که بايد از اين امر جلوگيری کرد.»

اما چرا چنين اقدامات امنيتی در دست اجراست؟

آقای قابل می‌گوید: « اين‌ها خيلی وحشت‌زده هستند و معترضين هم مترصد هستند تا از فضای پيش آمده طبق عادات عرفی و سنتی جامعه برای پيش برد اهداف خود استفاده کنند. اين کار نسبت به آن چه در حکومت شاه و در سه دهه اخير جمهوری اسلامی اعمال می‌شد، حرکت جديدی است و ناشی از اتفاقات پس از انتخابات خرداد ماه و ترسی است که حکومت از هر گونه تجمع دارد، [ترس از اینکه] مبادا منشأ حرکتی اعتراضی و يک راهپيمايی گسترده شود.»

هم زمان با تکذيب اتخاذ تدابير امنيتی ویژه برای ماه محرم از سوی مقام‌های انتظامی، مرتضی تمدن، استاندار تهران، گفته است: « اگر بخواهيم در اين ايام تدابير امنيتی داشته باشيم اين تدابير با هدف تأمين امنيت مردم و دسته‌های عزاداری به منظور ايجاد فضايی آرام خواهد بود».

اعتراض و راه‌پیمایی در روزهای محرم و حین انجام عزاداری‌های مربوط به این ایام، پیش از انقلاب نیز رواج داشته است.

اینک با گذشت بیش از سی سال از انقلاب در ایران، هواداران جنبش سبز اعلام کرده‌اند که روزهای ماه محرم را به روزهای اعتراض به نتايج انتخابات رياست جمهوری و برخوردهای صورت گرفته با آنان از سوی حکومت تبديل خواهند کرد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG