لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

«پدر یکی اعدامی ۶۷ است، پدر دیگری سپاهی شهید، پسرهای هر دو در زندان»


نماد سازمان گزارشگران بدون مرز
نماد سازمان گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای تازه بار دیگ هشدار داده است که روزنامه نگاران و وبلاگ نویسانی که به تازگی با اتهام محاربه در دادگاه‌های گروهی ایران محاکمه شده‌اند، با خطر اعدام روبه‌رو هستند.

از جمله کسانی که در این اطلاعیه از او نام برده شده است امید منتظری است که پس از بازداشت مادرش -از اعضای کمیته «مادران صلح»، دستگیر شد. او فرزند یکی از اعدام‌شدگان سیاسی سال ۶۷ است. یکی دیگر از بازداشت‌شدگان اخیر نیز علی اشرف فتحی نام دارد که فرزند یکی از فرماندهان شهید سپاه است.

در اطلاعیه گزارشگران بدون مرز آمده است: «رهبران جمهوری اسلامی گمان می‌کنند با اعدام می توانند آرامش را به کشور بازگردانند. تعدادی از حرفه‌کاران رسانه‌ها به "محاربه" متهم و خطر اعدام آنها را تهدید می‌کند. همه‌ی آنها به شکل غیر قانونی بازداشت و برای اعتراف تحت شدیدترین فشارهای قرار گرفته‌اند. این دادگاه‌های استالینی حتی بر مبنای قوانین قضایی حاکم بر ایران نیز مضحکه‌ عدالت است. ما بار دیگر به جامعه جهانی هشدار می‌دهیم : جمهوری اسلامی امروز می‌خواهد سنایوری وحشت خود اعدام مخالفان را به اجرا بگذارد.»

رضا معینی، پژوهشگر بخش ایران در سازمان گزارشگران بدون مرز در این مورد به رادیو فردا می‌گوید: ما از يک ماه پيش در اطلاعيه های مختلف هشدار داده و اعلام کرديم که بعضی از روزنامه نگاران و وب نگاران ايرانی با خطر جدی روبرو هستند. امروز روزنامه نگاران و وب نگاران را خطر اعدام تهديد می کند. اين تهديد به طور مشخص در دادگاه ها اعلام شده است و افراد را به اتهام محاربه محاکمه می کنند.

ما اطلاع داريم که بازجوها به افراد گفته‌اند که شما به جرم محاربه محاکمه می شويد، اما اين جرم برای روزنامه نگاران و فعاليت‌های آنها هيچ پايه و اساسی ندارد و ما در اطلاعيه خود به اين مسئله اعتراض کرده ايم.

آن چه در اين اطلاعيه آمده شايد منظر کلی امروز ايران باشد. امروز دو جوان ايرانی در زندان هستند، يکی اميد منتظری که به عنوان روزنامه نگار در هفتم دی ماه و ديگری آقای علی اشرف فتحی، روحانی وبلاگ نويس که در حاشيه برگزاری مراسم چهلم آيت‌الله منتظری بازداشت شده‌اند. پدر يکی در سال ۶۷ اعدام شده و پدر ديگری به عنوان يکی از فرماندهان سپاه در جنگ شهيد شده است.

وقتی ما اين واقعيت را می‌بينيم متوجه می‌شويم که روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان جوان ايرانی، قربانيان جنگ و اعدام و خشونت‌ها هستند، بنابراين نگرانی ما واقعی است.

آقای معينی! در اطلاعيه اخير خود گفته‌ايد که رهبران جمهوری اسلامی گمان می کنند با اعدام می توانند آرامش را به کشور بازگردانند و همچنين بار ديگر به جامعه جهانی هشدار داده‌ايد. هشدار شما در رابطه با کدام موضوع است؟

هر کسی امروز به انسانيت، عدم خشونت، مبارزه مسالمت آميز و به ايران و جهان فکر می‌کند در رابطه با اعدام‌های قريب الوقوعی که امروز رژيم خود را آماده اجرای آن می‌کند، بايد هشدار دهد.

ما هم زمان با انتشار اين اطلاعيه، اقدامات گسترده‌ای را در رابطه با جامعه جهانی با ارسال نامه‌هايی به نهادهای مختلف آغاز کرده و در اين نامه‌ها نگرانی‌های خود را ابراز کرده‌ايم که اعدام‌ها در ايران قريب الوقوع هستند و بايد جلوی آنها را گرفت.

زندان، شکنجه و اعدام نمی‌تواند هيچ بحرانی را حل کند. ايران در بحران به سر می‌برد و بهترين راه حل آن آزادی بيان برای تمام روزنامه نگاران است تا بتوانند تحليلگران اين بحران در جامعه باشند.
XS
SM
MD
LG