لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

در «ماه» هم می‌شود «زمین» خرید


۲۹ سال است که می‌توان ماه را به خانه آورد. سر هر گذر و پيچ اينترنتی می‌توانيد يک شرکت اين چنينی را پيدا کنيد: «قطعات با مساحت‌های گوناگون در کره ماه هر هکتار ۲۰ دلار. »

تازگی‌ها نيز به دليل فراگير شدن بحران جهانی اقتصاد، می‌توان چند درصد تخفيف هم گرفت. تازه نه هر قطعه‌ای بلکه قطعات مشرف به زمين؛ خوش منظره و زيبا.

رؤسای جمهوری از جمله رؤسای سابق جمهوری آمريکا، کارمندان سازمان هوافضای آمريکا (ناسا) و از همه بيشتر جماعت سينماچی هاليوودنشين، برای خريدن تکه‌های خوش منظره در ماه، سال‌ها با هم رقابت داشته‌اند. اما حالا ديگر خرید و فروش زمین! در ماه برای آن‌ها کهنه شده است.

مبتکر اين ايده کهکشانی يک آمريکايی است به نام دنيس هوپ، او ۲۹ سال پيش نام خود را به عنوان طالب کره ماه و هشت کره ديگر و اقمار آنها به ثبت رسانده است.

آقای هوپ در آن زمان درخواست مطالبات خود را نه تنها در ايالات متحده آمريکا مطرح کرد، بلکه اين درخواست را به سازمان ملل متحد و دولت روسيه نيز فرستاد.

دنيس هوپ می‌گويد هر سه وقت فراوان داشتند اما اعتراض و مخالفتی نکردند. در نتیجه او هم بنگاه معاملات املاکش را تاسيس کرد و به تجارتی بی نظير مشغول شد. از آن زمان دنیس هوپ روزانه ۱۵۰۰ قطعه از زمين‌های کره ماه را می‌فروشد.

«سفارت ماه» نامی ‌است که او بر موسسه خود نهاده كه در نوع خود بزرگترين است. وقتی می‌گوييم در نوع خود، اشاره به آنهايی داريم که به فروش قطعاتی از جمله قطعات خوش منظره رو به کره زمين و يا رو به فلان ستاره و بهمان سياره مشغول هستند.

پنجره‌ای رو به زمین
البته آقای هوپ نسبت به خريد زمين در کره ماه از بنگاه‌های غير مسئول -يعنی همه به غير از خودش- هشدار می‌دهد.

دنيس هوپ کارش را با زیرکی و از طريق استفاده از يک روزنه يا يک راه گريز به اينجا رسانده است؛ او معتقد است که بر اساس معاهده فضايی ۱۹۶۷ سازمان ملل متحد، کار و شغلش قانونی و کاملا صحيح است.

در اين معاهده، دولت‌ها از تصاحب املاک در جهان ماورای کره خاکی منع شده‌اند. اما اين معاهده به شرکت‌ها و افراد اشاره‌ای نکرده و اين همان روزنه‌ای است که جا را برای چنگ انداختن آقای هوپ به عنوان اولين متقاضی باز گذاشته بود.

هر چند آقای هوپ به طور جدی بر اين باور است که سندهايی که مالکان دريافت می‌کنند، نه بنچاق بلکه سندی قانونی و رسمی ‌است، اما تصور نمی‌رود آن دسته از ما که اين چنين قباله‌هايی را چه اکنون و چه در آينده در دست خواهيم داشت، سال ديگر در چنين روزی با کاهش بيشتر اکسيژن مثلا در شهر تهران، با گاز پيک نيکی، پريموس، گليم، آش و تاس کبابمان روانه برگزاری سيزده بدر در ملک قانونی و رسمی ‌خود در کره ماه شويم، حتی اگر اين که مشرف به کره زمين هم باشد.
XS
SM
MD
LG