لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

«مگر می‌شود میلیون‌ها معترض را بازداشت کرد؟»


۱۶ آذر ۸۸
۱۶ آذر ۸۸
در آستانه ۲۲ بهمن برخورد و بازداشت و تهدید افزایش یافته است. در روزهای گذشته بر گوناگونی افراد بازداشت شده نیز افزوده شده است. برخی از بازداشت‌شدگان تنها نسبت خانوادگی با روزنامه‌نگاران دارند و اساسا هنوز معلوم نیست دلیل بازداشت خود آنها چیست. در همین زمان مقام‌های سیاسی و امنیتی ایران، معترضان را به «برخورد شدید» تهدید می‌کنند.

اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بسیاری از سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر و نیز چهره‌های سرشناس و استادان دانشگاه از سراسر جهان از مقام‌های جمهوپری اسلامی خواسته‌اند تا سرکوب و بازداشت و تهدید و کشتن معترضان را متوقف کنند.

فرخ نگهدار، فعال و تحلیلگر سیاسی مقیم لندن به رادیو فردا می‌گوید: جمهوری اسلامی تاکنون در زمينه بازداشت فعالان سياسی، اجتماع و فرهنگی سابقه زيادی داشته و هميشه اين موضوع مطرح بوده است، ولی امروز شاهد موج تازه بازداشت‌هايی هستيم که هيچ دليل سياسی، فرهنگی يا اعتراضی ندارد. اين امر سؤال بزرگی را ايجاد می کند که جمهوری اسلامی چه کار می‌خواهد انجام دهد و جريان چيست.

آقای نگهدار! در آستانه سالگرد انقلاب کسانی بازداشت شده اند که هيچ نوع فعاليت سياسی و اجتماعی نداشتند. به نظر شما چرا حکومت دست به چنين بازداشت‌های گسترده ای زده است؟

ما تجربه روز قدس، ۱۶ آذر و روز عاشورا را داشتيم که حکومت با تاکتيک های مختلف سعی کرد کنترل جامعه را به دست بگيرد، ولی ۲۲ بهمن امسال با يک برآمد بسيار گسترده از طرف معترضين در جامعه روبه‌رو است چون تقريباً تمام گروه های اجتماعی و سياسی فعال و يا مذهبی مردم را به شرکت در تظاهرات دعوت کرده اند. از سوی ديگر به رغم تمام حرف‌هايی که می‌زنند، فکر نمی‌کنم اينها يک اعمال خشونت و خونريزی گسترده را برای ۲۲ بهمن تدارک ديده باشند و از راه‌های ديگر می خواهند شرايط را کنترل کنند. يعنی می‌خواهند با مرعوب کردن، مردم را از مشارکت در صحنه پشيمان کنند. به تعبير ديگر می‌خواهند با بازداشت‌های گسترده اخير از حضور نيروهای معترض در روزهای آتی تا آن جايی که ممکن است جلوگيری کنند که هدف تاکتيکی تقريباً شناخته شده‌ای است.



آقای نگهدار! بازداشت های گسترده اخير ممکن است نتيجه معکوس به بار بياورد، يعنی تعداد زيادی از افراد در تهران و شهرستان ها پايشان به بازداشتگاه رسيده است، بنابراين ترس مردم ريخته و اين مسئله کمک می‌کند به ادامه فعاليت جنبش سبز؟

در اين مقطع به دليل شرکت گسترده مردم و وسعت مخالفت‌ها، اين تاکتيک کارآيی زيادی ندارد. مطابق آمار حکومتی در تهران ۶۳ درصد از مردم به آقای موسوی رأی داده‌اند يعنی چيزی حدود هفت ميليون نفر و حکومت مگر چند هزار نفر را می‌تواند بازداشت کند. اين امر ممکن است حساسيت آن چند ميليون نفر را افزايش دهد.

ما می‌بينيم که در محافل اين نوع تهديدها و ارعاب را به مضحکه می‌گيرند. اگر گسترده اين بازداشت حتی به چندين برابر هم برسد در شمار کل معترضين عدد بسيار کوچکی است و حکومت نمی‌تواند ميليون‌ها نفر را زندانی کند.
XS
SM
MD
LG