لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

محمدعلی دادخواه: نوروز، جشن جشن‌هاست


نوروز ۸۹ هم از راه رسید و زمستان ۸۸ به پایان. سال گذشته، سال پر فراز و نشیبی در تاریخ ایران زمین بود. سالی که در آن رخدادهایی بی نظیر بر صفحات تاریخ این سرزمین اضافه شد. مانند هر سال در این نوروز نیز رادیو فردا ویژه برنامه هایی را برای شنوندگان و کاربران خود آماده کرده است. گفت و گو با چهره های سرشناس فرهنگی، هنری، اجتماعی و مدنی ایران از جمله آنهاست.

محمد علی دادخواه، پژوهشگر، حقوقدان و وکیل در ایران، در گفت و گوی نوروزی با رادیو فردا:


نوروز را بايد جشن جشن ها بناميم به علت اين که رشته پيوندی است که در طی قرون بسيار طولانی که تاريخ هم نمی تواند به طور دقيق آن را تعيين کند، به عنوان پيوند انسان ها در شرق تلقی شده است.

برابر اساطير تاريخی و نقل هايی که فردوسی بر آن پای فشرده است، نوروز يک جشن کهن ايرانی است و به رغم اين که در طی تاريخ افرادی با تفکرهای متعدد از پايگاه شادمانی، رفاه و توسعه ای که جشن دهقانی به همراه داشته دل نگران بودند و می خواستند آن را از صحنه روزگار براندازند، اما نوروز توانسته با صلح و نيت خير و زيبايی خود بر آنها کامياب شود، چون طبيعت انسان به شادی به مهر، عشق و مهرورزی و دوست داشتن بسيار متمايل است. نوروز که پيام آور همه اين شادی ها است و مقابله گر و ستيزه گر با بدی ها و زشتی ها و کينه و عداوت است، در دل انسانی راه يافته و در طول تاريخ جای خوش کرده است.

تاريخ نشان می دهد در روزگاری اجازه اين که نوروز بتواند به عنوان يک جشن تلقی شود از طرف بعضی حکام خودکامه مورد تعدی واقع شده، اما اين نوروز بوده که پيروز شده است. پس از هخامنشيان می دانيم که با حمله اسکندر بسياری از آداب و سنن ايرانی مورد تهاجم واقع شد اما باز هم نوروز پيروز از اين کارزار بيرون آمد. پس از اسلام هم متوکل عباسی تمام اين آداب و رسوم را ممنوع کرد و حتی کسانی که مبادرت به برگزاری اين آداب انسان ساز می کردند مورد تعقيب قرار می گرفتند، اما پسر اين خليفه خودکامه پدر خود را کشت و به همه ايرانيان اين مژده را داد که می توانند مراسم خود را آزادانه برگزار کنند.

آقای دادخواه! شما که درباره نوروز تحقيق کرده ايد و کتاب «نوروز و فلسفه هفت سين» شما به پژوهش در فلسفه و ريشه هفت سين اختصاص دارد، به عنوان نويسنده اين کتاب به ما بگوييد که فلسفه هفت سين چيست؟

فلسفه هفت سين شادی مداوم برای همه افراد توأم با زندگی مملو از مهر و عطوفت و خالی از کينه و حسد است. هر يک از اين سين ها در سفره هفت سين يک پيام دارد يعنی اين که در سال نو ما با خويشتنمان عهد می کنيم که چگونه باشيم.

کسی می تواند به سفره هفت گام نهد و در زمره دورنشينان آن قرار گيرد که قبل از آن مبادرت به دو کار کرده باشد، نخست اين که خانه ظاهری خود را آراسته باشد يعنی خانه تکانی گل کند و بعد به خانه تکانی دل بپردازد. کسانی که خانه تکانی گل و خانه تکانی دل را انجام دادند، چهار طبع آنها که عبارت است از تر و خشک و گرم و سرد می تواند در روال زندگی مرتب و منظم شود.
XS
SM
MD
LG