لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

مرتضی: غم‌ها را دور بریزیم


نوروز ۸۹ هم از راه رسید و زمستان ۸۸ به پایان. سال گذشته، سال پر فراز و نشیبی در تاریخ ایران زمین بود. سالی که در آن رخدادهایی بی نظیر بر صفحات تاریخ این سرزمین اضافه شد. مانند هر سال در این نوروز نیز رادیو فردا ویژه برنامه هایی را برای شنوندگان و کاربران خود آماده کرده است. گفت و گو با چهره های سرشناس فرهنگی، هنری، اجتماعی و مدنی ایران از جمله آنهاست.

مرتضی، خواننده موسیقی پاپ ایران در گفت و گوی نوروزی با رادیو فردا:


در آغاز نوروز ۸۹ را به شما شادباش می گویم.

خیلی متشکر از محبت تان. تشکر می کنم. سال نو را تبریک می گویم خدمت شما و تمام ایرانیان عزیز که صدای ما را از طریق رادیوی شما می شنوند. با آرزوی سالی پر از موفقیت و شادی و پر از نشاط برای همه شان.

رسم است که هر هنرمندی وقتی سال نو می شود، نگاه به سال گذشته می کند و به ترسیم ترازنامه هنری خودش می پردازد. این سئوال را می خواستم از شما بکنم. آیا نگاهی به این یک سال گذشته کردید و این پرسش را مطرح می کنم که ترازنامه کاری تان در یک سال گذشته چگونه بوده؟

مسئله مهمی که در زندگی من اتفاق افتاده، ایجاد خانه فرهنگ ایران است که اینجا درست کردیم. خوشبختانه بالاخره بعد از سی سال توانستم این کار را انجام دهم و باعث افتخار من است...

و این درواقع ادامه فعالیت های هنری تان است که به شکل کارهای فرهنگی جلوه کرده.

بله خب. در واقع فعالیت های هنری از نوع خوانندگی اگر منظورتان هست، آلبوم جدیدی به اسم سپاسگزار به بازار دادم. موفقیت خیلی خوبی داشت و باعث شد دوباره تورهای زیادی در ایام نوروز داشته باشم. مقدار زیادی از عمرم را من در کار موزیک گذاشتم و با خون من عجین است. باید این کار را ادامه دهم و من وقتی روی صحنه می روم و رابطه با مردم برقرار می کنم، احساس دیگری به من دست می دهد.

شما ترانه های بسیاری خوانده اید که همه آنها پاپ هستند. وقتی تنها هستید دوست دارید کدام یا کدامین ترانه هایتان را برای خودتان و دل خودتان زمزمه کنید؟

سئوال خیلی سختی است. چون حدود ۳۰۰ آهنگ خوانده ام که مثل بچه های من هستند و هرکدام برای خودش قصه و داستانی دارد و تولد هر کدام شکل خاصی داشته. آرزو می کنم که هر چه زودتر برگردیم به وطنمان. در طول این سی سالی که از وطن دور هستم، حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ آهنگ اجرا کرده ام. حدود ۱۴ آلبوم هست.

صحبت از کنسرت های نوروزی کردید. وقتی وارد صحنه های نوروزی می شوید، تماشاگران شما بیشتر دست روی کدام یک از ترانه های شما می گذارند و بیشتر خواهان آن ترانه هستند؟

مسئله نوروز این است که یک سنتی هست که ما باید غم ها را دور بریزیم. کینه ها را دور بریزیم. شادی و رفاقت جایگزین آنها بکنیم. طبیعتاً وقتی نوروز می شود، خواننده هایی مثل من که سبک کارشان بیشتر حالت تند و ریتمیک و شادتر دارد، مردم دلشان می خواهد یک چنین آهنگ هایی را گوش کنند. احتمالاً برقصند. غم هایشان را فراموش کنند. این تمام سعی من بوده در طول سی سال گذشته که چنین احساسی را به دل مردم بیاورم. وقتی نوروز می شود و روی صحنه می رویم و برایشان برنامه اجرا می کنیم، طبیعتاً توقع دارند که آهنگ های شاد را برایشان اجرا کنیم که من همین کار را می کنم. تقریباً می توانم بگویم هشتاد درصد کارهای من شاد است و این باعث می شود که مردم را به وجد بیاورد و حداقل لحظه ای غم هایشان را فراموش کنند و با یک احساس خوب و قشنگ سالن را ترک کنند.

خب. در ایام نوروز هستیم و سر شما شلوغ است و به خاطر اجرای کنسرت ها بیش از این وقت شما را نمی گیرم. بار دیگر از طرف همکارانم در رادیو فردا و شنوندگان رادیو فردا، سال بسیار خوبی برای شما آرزو می کنم. سالی سرشار از سلامت و تندرستی و موفقیت.

بی نهایت از شما سپاسگزارم. بازهم تبریک می گویم به شما و تمام همکارانتان در رادیو فردا که پایگاه خیلی محکمی است در خارج از کشور برای ایرانیان که بتوانند خبرها را بگیرند و در داخل و همچنین در خارج ایران. آرزو می کنم مردم ایران روزگاری خوش و خوشتر داشته باشند و بتوانیم دسته جمعی نیروی عظیمی که پر از انرژی است در خارج و داخل کشور، صرف سازندگی مملکتمان شود و بتوانیم در راه پیشرفت استفاده کنیم.
XS
SM
MD
LG